Výnosy z mýta rostou, státu unikají příjmy kvůli nejnovějším kamionům

Modernizace D1, ilustrační foto. Autor: ŘSDModernizace D1, ilustrační foto. Autor: ŘSD

Provoz nákladních aut na českých dálnicích dál roste. Ukazují to data o počtu mýtných transakcí za červenec letošního roku. Podíl

Provoz nákladních aut na českých dálnicích dál roste. Ukazují to data o počtu mýtných transakcí za červenec letošního roku. Podíl nejnovějších kamionů splňující emisní třídu Euro 6 už dosahuje téměř polovinu všech aut. Stát je nadále zvýhodňuje výrazně nižší sazbou.

Kamiony zaplatily na mýtném v červenci 808 milionů korun, celkem mýtné brány zaznamenaly 36,4 milionu jednotlivých mýtných transakcí. „Je to čtvrtý nejlepší letošní výsledek přesto, že letní měsíce patří z pohledu vybraného mýta tradičně k nejslabším obdobím roku. Kamionová doprava totiž kopíruje intenzity hospodářské činnosti i samotných spotřebitelů. Proti loňskému červenci je to 6% nárůst,“ řekl mluvčí českého mýtného systému David Šimoník.

Za letošní rok stát vybral zatím 5,9 miliardy korun, letos by při současném tempu měly výnosy přesáhnout deset miliard korun. Provoz mýta po loni uzavřeném dodatku zlevnil, sdružení  firem vedené Kapschem inkasuje zhruba patnáct procent z vybrané sumy.

Stát má ale z mýta méně, než by mohl vybrat. Stále totiž platí zvýhodnění pro kamiony s emisní normou Euro 6. Tu ministerstvo dopravy zavedlo v roce 2011, aby motivovalo výrobce k nákupu tehdy nejekologičtějších kamionů, běžně byly k dostání ještě kamiony s horšími emisemi. Od té doby stát od zvýhodnění neustoupil, i když dnes už jiné kamiony koupit nelze. Jiné státy, například Rakousko, podobné zvýhodnění už zrušily.

Ve vybraném mýtu vedou kamiony s hmotností nad 12 tun (91,41 %). Nejsilnější červenec mýto zaznamenalo v roce 2015. „Z dlouhodobých statistik nelze určit, zda je ve výběrech mýta slabší červenec či srpen, oba měsíce se nepravidelně střídají,“ dodal Šimoník.

Tagy kapsch mýto
Žádné komentáře