Infrastruktura Silnice Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Výměna starého mostu má pustit lodě do Pardubic, zatím se k němu ani nedostanou

Most typu Bailey, ilustrační foto. Autor: CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=224843
Most typu Bailey, ilustrační foto. Autor: CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=224843

Ředitelství vodních cest (ŘVC) vypsalo po letech příprav a jednání se samosprávou tendr na výstavbu nového mostu mezi Valy a Mělicemi u Přelouče. Provizorní válečný most typu Bailey bude odstraněn a na jeho místě vznikne nová a delší konstrukce bez podpěr v korytě řeky. Předpokládaná hodnota stavby je 168 milionů bez DPH, z čehož více než tři čtvrtiny pokryje Ředitelství vodních cest. Zbytek zaplatí Pardubický kraj.

Většinový podíl ŘVC na investici pramení z jeho zájmu přivést velké lodě až do Pardubic. „Z hlediska vodní cesty bude pod novým mostem plavební profil v celé šířce koryta řeky (v řece nebude žádný pilíř) a podjezdná výška bude sedm metrů, což je povinné pod novými mosty,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Současný most umožňuje proplout lodím jen do výšky zhruba 3,5 metru, plavidlo se navíc musí trefit mezi pilíře, které jsou od sebe 15 metrů.

Věc má ale háček. Velké lodě se proti proudu Labe do těchto míst (a dále do Pardubic) zatím nedostanou. K tomu je třeba vybudovat plavební stupeň Přelouč. U něj ale ŘVC aktuálně hledá technické řešení, aby se vyhnulo modráskům. Stavba tak nezačne dříve než v roce 2022. Výměna mostu také proto byla původně podmíněna zahájením stavby stupně Přelouč.

„Ale s ohledem na špatný technický stav současného mostu a rozhodnutí Pardubického kraje z důvodu špatného stavu mostu se podílet na nákladech na výstavbu mostu nového, rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2017 o výstavbě mostu již nyní,“ doplnil Bukovský. Nový most nicméně pomůže i silniční dopravě. Vede přes něj silnice třetí třídy a chodník pro pěší. Zhotovitel bude muset během výstavby zajistit přívoz.

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Kdyby válečné provizorium prorezlo spadlo, někdo tu napíše článek o tom, jak se kašle na stav mostů, jedna Troja nestačila, yada yada yada.

    Kdyby se postavil (o málo levnější) nový most ve stávajících parametrech, přečteme si , jak je to špatně, protože se přece bude muset přestavět při případném zesplavnění, které je schváleno/je v záměrech v plánech Ministerstva Dopravy.

    Kdyby se Labe nejdřív zesplavnilo, a byl by v něm starý most, tak by vyšel článek o tom, jak je to bizarní že se ten most nepředělal dopředu na vyšší.

    Když se most má rekonstruovat se zohledněním budoucích záměrů (které nijak neomezují jeho vlastnsosti, spíš naopak), tak je zase „problém“ že k němu Labe zatím není zesplavněno. Twl…

    Takže v článku mi schází informace o kolik je dražší vyšší most + nějaké vysvětlení optimální strategie stavby mostů v podání serveru zdopravy.cz.

    • Server Zdopravy je tu od toho, aby informoval o tom, co se v oboru děje. A ne aby vytvářel nějaké strategie. Článek přináší fakta o tom, že se bude někde měnit most. Je neutrální. Vaše rozhořčení tudíž nechápu.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora