Zprávy

Vlaky v Brně se vrací na hlavní nádraží. Příští rok začne ještě větší výluka

Poslední dny výluky na brněnském hlavním nádraží. Foto: ministerstvo dopravy.
Poslední dny výluky na brněnském hlavním nádraží. Foto: ministerstvo dopravy.

Cestující z mezinárodních vlaků v Brně už nečeká od pondělí šok z toho, kde vlastně vystoupili. Po více než třech měsících se v neděli provoz dálkových vlaků vrací na brněnské hlavní nádraží. Další velká omezení čekají cestující v Brně až příští rok.

Od neděle pojedou již všechny vlaky dálkové i regionální dopravy bez omezení podle platného jízdního řádu,“ potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

V rámci letní výluky se v Brně opravil viadukt přes Vlhkou ulici, 4. nástupiště a přilehlá 6. kolej a také koleje mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi. Celkem stála akce 170 milionů korun.

Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj

Pro cestující výluka znamenala velká omezení, mezinárodní vlaky i všechny vnitrostátní spoje z Prahy se na hlavní nádraží nedostaly a zastavovaly buď v Židenicích či na improvizovaném dolním nádraží. Svým vzhledem připomíná ale spíše železniční stanici na maloměstě před dvaceti lety. Zejména pro zahraniční návštěvníky tak byl první kontakt s Brnem spíše šok. Navíc některé vlaky byly příliš dlouhé na místní nástupiště, lidé museli vystupovat jinými vozy.

Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj

Cestující na 4. nástupišti budou mít od neděle k dispozici novou nástupní hranu. Na nástupišti nahradila stávající asfaltobetonový povrch betonová dlažba s vodicí linií a dalšími signálními a varovnými pásy pro nevidomé spoluobčany.  Nově opravené nástupiště se doplnil nový orientační i elektronický informační systém, osvětlení, staniční rozhlas či mobiliář.

Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky. Foto: Aleš Ondrůj

Letošní výluka byla ale jen ochutnávkou mnohem větších omezení v příštích dvou letech. SŽDC plánuje v Brně utratit téměř 2,5 miliardy korun. „Tyto opravy nádraží jsou jak z dopravního, tak i technického hlediska nezbytné a nesnesou další odklad. A to ani v případě rozhodnutí o budoucí poloze brněnského nádraží. Jedná se o opravy související s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, která je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpána. Opravy v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do realizace nového nádraží,“ dodala Šubová.

Nejdražší má být především kompletní rekonstrukce zabezpečovacího zařízení.  Vzhledem k tomu, že stávající staniční zabezpečovací zařízení bude během realizace stále funkční, musí se nové umístit do postavené technologické budovy. Vedle zabezpečení se bude také řešit rekonstrukce napájení, kolejí a výhybek na břeclavském zhlaví, úpravy kolejiště ve stanici i na přilehlých úsecích. Proběhnou také rekonstrukce  mostů přes Křídlovickou a Hybešovu ulici. V případě těchto dvou investic za 443 milionů korun probíhá zpracování projektu stavby. Další významnou akcí bude rekonstrukce výhybek na středním zhlaví brněnské železniční stanice.

Na dolní nádraží budou zajíždět od července příštího roku všechny rychlíky a osobní vlaky ze směru Třebíč a Moravské Bránice. SŽDC podle časopisu Českých drah Železničář vybuduje na dolním nádraží nové kryté ostrovní nástupiště s podchodem a zakryje i první peron. Na dolní nádraží se má od prosince 2018 přesunout 40% výkonů brněnského hlavního nádraží.

Štítky

8 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ad „Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpána.“

    Jak může být kapacita nádraží zcela vyčerpána, když SŽDC od nového jízdního řádu schválila 12 dalších vlaků soukromého dopravce? Nějaké jiné spoje budou zrušeny nebo jezdit odjinud?

  • Bych čekal, že když budou dělat rok a půl výluku, že tu udělají celé a pořádně.
    Přidělají další koleje nad parkovištěm, udělají moderní viadukt. Dají ETCS.
    Ne že to budou dělat na deset krát.

  • „Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpána.“

    A proto se neudělají ani z hlediska investičních nákladů zanedbatelné úpravy, které by ji mohly zvýšit.

  • Musím říct že si neumím představit jak má Dolní přebrat až 40% výkonů hlavního, když dolní má mít jen 3 koleje. Pak nám tu něco totiž velmi nesedí.

    a) Horní, tedy Hlavní je tak blbě navržené že každá druhá dědina má nádraží s větší kapacitou, čemuž bych se vzhledem k tomu jaká je historie vzniku nedivil. Kolejiště je slepenec po zapojování jednotlivých tratí

    b)Plánování na hlavním je takové že se zbytečně obsazují koleje vlaky, které by mohly vyjíždět z jiných míst Brna. Proč proboha Olomoucké rychlíky (via Břeclav), stojí 10-15 minut u 2. nástupiště? Nebylo by lepší je odstavit v Maloměřicích a vyjet ze Židenic, nebo v Králově Poli, či je tedy prioritně směřovat na kusé koleje?

    c) Je to jenom v zastaralém ZZ. Jsem si ale jistý že s vodnými úpravami by se hlavní nádraží dalo výrazně zmodernizovat co do kapacity tak vzhledu. Ani cca 300m dlouhé vlaky by nemusely být problém, 1. a 4., eventuálně kusá při jízdě úvratí. Je to extrém, ale šlo by to Banátský vlak by se ale nevlezl ani na nové hlavní nádraží, nejspíš by bylo i tak krátké. Peron délky 500m má v jihomoravském kraji snad akorát Břeclav a to jenom jeden.

    Jinak doufám že během rekonstrukce dojde i k novému odlití sloupů mostů a doplnění chybějících prvků na mostě přes Opuštěnou. To že se posledně nedočkaly opravy sloupy směrem na Křenovou mne dodnes mrzí, zasloužily by si to, očistit, doplnit, natřít, jsou to velmi krásné kousky. Stejně tak že se pořádné opravy/očištění dočká konstrukce nad úzkou.

  • Myslim si, ze tato vyluka ukazala cestu pro budouci nadrazi v Brne. Nemusime slozite cekat na rozhodnuti a pak budovani slozite infrastruktury za miliardy. Proste na vhodne misto polozite dostatek koleji vedle sebe. Mezi koleje navrsite trosku sterku, aby prvni schod vlaku byl jen metr a ne metr a pul vysoko, nekam vedle postavite party stan, kterej koupíte v akci v Hornbachu, k tomi jeste jeden zahradni domek jako prodejnu lístků a je hotovo. Ano prehanim to, ale soucasne Dolni nadrazi setim tomuto modelu velmi podoba. Cestujici jedoucí treba z Vidne ma i normalne v Brne sok, ted si ale musel myslet ze krute zaspal a probudil se nekde ve velmi rozvojove zemi.

    • Nezapomeňte přidat že je třeba k plnému dojmu ještě sehnat vyřvávající trhovce.

  • Pane Sůro, když už jako žáček první třidy opisujete poslední vydání Železničáře, tak z toho opište všechno, pravdivě a nevnášejte sem svoje domněnky, polopravdy, výmysly a fantasmagorie … Větší snůšku ho*** a nesmyslů na jednom místě těžko člověk na internetu najde!

    • Můžete být místo urážek prosím konkrétní? Text čerpá z tiskové zprávy SŽDC.