Doprava ve městě

Vídeňané od loňska častěji volí cestu pěšky než automobilem

Zastávka tramvaje, Vídeň. Autor: Manfred Helmer
Zastávka tramvaje, Vídeň. Autor: Manfred Helmer

Když obyvatelé Vídně někam vyrazí, ve třech ze čtyř případů využijí MHD, kolo nebo jdou pěšky. Aktuální statistiky z roku 2017 navíc poprvé ukázaly, že Vídeňané častěji zvolí chůzi než usednutí za volant automobilu. Informovala o tom Zahraniční kancelář města Vídně v Praze.

Vídeňský dopravní podnik vydal před pár dny přehled dopravních výkonů osobní dopravy v rakouské metropoli za rok 2017. Přímo na vídeňskou veřejnou dopravu vychází v rámci takzvaného modal splitu 38 procent. Metro, tramvaje a autobusy Wiener Linien přepravily za uplynulý rok 961,7 milionů pasažérů, nejvíce v historii.

V porovnání s předchozím rokem vzrostl i podíl pěších cest, a to o procentní bod na 28 procent. Díky tomu v roce 2017 lidé ve Vídni absolvovali více pěších cest než jízd automobilem. Automobilová doprava vloni vydala na 27 procent všech cest a její podíl dlouhodobě klesá. Pěší cesta na zastávku nebo parkoviště se do statistik chůze nezapočítává. Cyklistická doprava se na loňském modal splitu podílela stabilními sedmi procenty, podobně jako v předcházejících letech.

MHD, pěší a cyklistická doprava v roce 2017 ve Vídni představovaly 73 procent všech cest. Město chce přitom podíl do roku 2025 zvýšit na 80 procent. Tento cíl si rakouská metropole uložila ve svém strategickém plánu rozvoje schváleném v roce 2014. Město proto plánuje vylepšit infrastrukturu pro pěší i cyklisty, přímo do MHD letos Vídeň investuje 407 milionů eur. Část z nich poputuje na prodloužení 83 kilometrů dlouhé sítě metra, v ulicích se začnou objevovat nové nízkopodlažní tramvaje i ekologické autobusy.

Vídeňský modal split 2017
MHD 38 % | Chůze 28 % | Automobil 27 % | Cyklo 7 %

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
redakce
Člen

Zájem o využívání jakékoli intervalové VHD, a MHD tedy především, je vždy prvotně otázkou velikosti intervalu mezi spoji: může-li potenciální zájemce přijít na zastávku s jistotou, že za krátkou dobu jeho směrem nějaký spoj pojede, aniž by musel přijít na nějaký konkrétní čas, pak samozřejmě bude veřejnou dopravu využívat často, v ČR ale nikdo dál než na vzdálenost jedné zastávky i při delších intervalech nikdo běžně chtít chodit pěšky nebude a raději pojede autem třeba jen kilometr, když mu před domem na veřejném prostranství zadarmo stojí často dva až tři jeho miláčci …

Petr 766
Host
Petr 766

Otázka zní, s čím to porovnávat. S Prahou, možná… Velice rádi se Vídní zaklínají naši šašci Zelení na magistrátu v Brně či MČ Střed. Ale tak nějak zapomenou dodat (když tedy přistoupím na to, že srovnávám města nesrovnatelné velikosti), že ve Vídni mají metro. Taky je otázka, jak by jim se statistikou zahýbalo, když by se nepočítali do pěší / MHD ty mraky turistů. Stačí vyjít kousek za „Ring“ a hned je vidět, že tam žádný velký ústup automobilové dopravy není a řeší tam podobné problémy a to mají násobně lepší infrastrukturu. Jinak jistě, když už si koupím ve Vídni… Číst vice »

Petr 766
Host
Petr 766

Mimochodem, některé linky jsou tam nechutně v té MHD přecpané a jezdit s nimi třeba s dětmi je spíš za trest, pak je možná otázka, proč víc lidí jde raději kousek pěšky nebo i na tom kole.

JOHNNY
Host
JOHNNY

Videnske tramvaje zejmena na Ringstrasse a okoli jsou opreavdu priserne – stare rozhrkane, neudrzovane, spinave….
Des bes a hruza…
Ta tramvaj na fotce je ta novejsi – a ani ta njeni zadnej zazrak – pokud to srovnam s matickou Prahou – Praha ma nerovnatelne lepsi MHD nez Viden – hodnotim zejména tramvaje, a autobusy – jezdi prevazne „novejsi tipy“ – strai kolem 5 let – ale ten neuveritelnej smrad uvnitř – to je jen pro otrlé…
Dalsi poznatek z Vidne – 80-90% cestujících ve Videnske MHD jsou imigranti – zbytek studenti….
Bezny „bily“ Videnak MHD nejezdi….

Martin S.
Host
Martin S.

No jo no, pražská MHD je prostě jedna s nejlepší na světě… Nejlepší pokrytí, vozidla jsou čistá, většinou jezdí načas,…

jančurobijci
Host
jančurobijci