Dopravci Železnice

Více vlaků Praha – Košice. Posílit spojení chtějí České dráhy i Leo Express

Lůžkový vůz společnosti JLV. Foto: JLV
Lůžkový vůz společnosti JLV. Foto: JLV

Konkurence na trati Praha – Košice by měla být od prosince s novým jízdním řádem ještě větší než dosud. Dva dopravci, kteří už na trase jezdí, chtějí přidat další spoje. Leo Express chce jezdit třikrát denně, České dráhy hodlají navýšit počet dní, kdy jezdí vlak EuroNight Bohemia, a změnit mu jízdní řád.

Vyplývá to z oznámení, které oba dopravci zaslali Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). Leo Express chce namísto stávajících dvou spojů denně jezdit třikrát denně. Konkrétní časy v žádosti neuvedl.

České dráhy oznámily plány navýšení počtu jízd vlaku EN Bohemia ze 150 na 240 jízd ročně. I když dopravce neuvedl konkrétní vlak, podle plánu je zřejmé, že by mělo jít právě o Bohemii. To potvrdila i mluvčí slovenského ministerstva dopravy Karolína Ducká. „Ministerstvo dopravy ví o této aktivitě. Probíhají jednání mezi dopravci, v jakém režimu by se měl vést,“ řekla Ducká.

České dráhy nechtějí plány příliš komentovat. „V současné chvíli lze říci pouze to, že jsme na Úřad zaslali oznámení o službách pro JŘ 2019, které jsou vyvolány uvažovanými změnami nových, připravovaných dopravních konceptů pro rok 2019. O jejich realizaci není v současnosti definitivně rozhodnuto,“ řekl mluvčí Petr Štáhlavský. Oznámení o nových trasách jsou novinkou, která vyplynula ze změny legislativy.

Podle navrhovaného jízdního řádu by Bohemia vyjížděla z Prahy o necelou hodinu dříve než dnes, a to ve 22:45. Stejně tak by se zhruba o hodinu dříve vracela z Košic. Zatímco EN Slovakia jezdí celoročně, Bohemia jen část roku. Na trasu vyráží přes léto a pak v některá vybraná období s vyšší poptávkou.

České ministerstvo dopravy už noční vlaky z Prahy do Košic neobjednává. Důvodem je vstup soukromé konkurence na tuto trasu. Na Slovensku je ale stát stále platí, což se nelíbí především soukromým dopravcům. RegioJet, který dlouhodobě volá po zrušení objednávky, na trase Praha – Košice změny neplánuje.

České dráhy ohlásily u ÚPDI i další změnu: spojení Opavy a Prahy posunuté už na čtvrtou hodinu ranní. Zda jde o nový spoj, který doplní ranní vlak s odjezdem v 6 hodin, nebo posun stávajícího o dvě hodiny dříve, není jasné.

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Soudruzi,
    to, že ten vlak jede občas prázdnej je logické. To bychom mohli říct, že je smutný pohled na polovinu vlaků.

  • Tak hlavně aby to nejezdilo prázdné, jako když jsem včera jel Západním expresem – byl to smutný pohled na sotva desetiprocentní obsazenost, přitom komfortní vagony, minibar atp. Holt je to hlavně o ceně, tak snad od června trochu pomohou studenti a důchodci;)

    • Máš velikou pravdu!!! Hodně lidí přestalo tímto spojem jezdit, protože nestaví v Rokycanech.

    • O jake cene je rec? Praha – Plzen za Kc 105 je moc? Praha – Stribro za Kc 209 je moc? Do toho Stribra je to 146 km pokud se nepletu. Za kolik byste chtel jezdit? Mozna jako ja tady z Worglu do Kufsteinu za 4,50? Nevim jak je to daleko, ale trva to 15 minut. A tech 4,50 je jak se da ocekavat je v Eurech. Jedine co tim chci rict je to, ze u nas v CR jsou vlaky ve srovnani s Rakouskem nebo Nemeckem za hubicku. Koneckoncu autobusy take.

    • Cena je OK, je to o rychlosti a o image a reklamě.

      Tunely Ejpovice stále nejsou otevřené a lidi prostě zatím nevědí, že do Plzně vlak skoro předehnal autobus a je kvalitní.

    • Ano, Praha – Plzen za Kc 105 je moc. Když konkurence jezdí za polovinu, tak si cestující rozmyslí jet vlakem. Akceptovatelná cena ve veřejné dopravě je 0,5Kč/km, viz Praha-Brno.

    • Z Ostravy do Prahy take zajedu za 175 korun. Je to jako s tim Brnem. Proc? To je proste jen důsledek pokrivene liberalizace drah po cesku. Protoze pan Jancura vyzobava rozinky (Ano pane Suro, vyzobava rozinky a budu to tak nazyvat i kdybyste se na hlavu postavil) dopadli jsme tak, ze tam kde na sebe vlak vydela jezdime levne, tam kde se dotuje levne nejezdime a jezdit nebudeme.

    • Jeste jsem zapomnel upresnit tu pokrivenost. Vydelecna trat ma dotovat ty prodelecne, i kdyz by to byla jen kapka v mori. Bohuzel je to tak, ze na vydelecne trati se jezdi za hubicku a na tu prodelecnou trat se nevydela ani koruna.

    • Myslím, že u trasy Praha – Plzeň se přestřelila nabídka, přece jenom půlhodinový takt na stávající objem poptávky, ještě při konkurenci rychlejší dálnice, je moc. Možná po otevření tunelu od nejbližšího GVD se část lidí vrátí z busů do vlaků.

    • Bohužel tomu nahrává i nemožnost koupit včasnou jízdenku kamkoliv jinam než do zastávek po cestě do Mnichova. Takže např. do Ulmu, Stuttgartu, Immenstadtu atd. jedině horem přes Cheb a Nürnberg pokud nechcete platit hausnumero. 🙁

    • Řekl bych, že i koruna za kilometr je v pohodě. Jenže nelze čekat, že se cestující budou donekonečna množit. V pořádku je ještě tak převedení větších přepravních proudů ze silnic, ale generovat samoúčelné cesty je zhovadilost. Kromě toho ještě stále neumíme naplno využívat přípustnou délku vlaků a zbytečně tak vyháníme další nákladní vlaky na silnice, kam ze své podstaty nepatří.

    • Západní expres skoro prázdný, zato ty obyč. rychlíky na Plzeň o to plnější (protože mají méně vozů), horší vagony (běžně jezdí i koženky), bez posilových vozů v pátek a v pondělí… Celkem chápu, že nový produkt si bude chvíli sedat a hledat klientelu (a optimální cenu), ale byl by velký problém přidat ZE zastávky v Berouně a Rokycanech? To jsou dost vytížené přestupní uzly na již celkem slušné trati, s trochou štěstí by se to snad dalo stíhat za stejnou jízdní dobu…

  • Nic proti Leovi, ale je to snílek bez jakékoliv dlouhodobé koncepce… každý měsíc vydává nové prohlášení, kam chce jezdit. Přitom… kolik má pojízdných souprav? 4? S bídou zvládá obsloužit Praha – Morava, ale chce jezdit do Berlína, Krakova, 3x do Košic, Wroclawi + všechny krajské spoje v ČR. S čím jako? On chudák ještě nepochopil, že koupě ojetiny je na měsíce (spíš déle) a koupě novotiny je na roky… Sice spoj do Košic vznikl prodloužením spoje Praha – Ostrava, ale otázka je, k čemu tento spoj je dobrý – ve většině slovenských měst jste mezi půlnocí a 4. ranní… Vystoupit v Popradu ve 2 ráno fakt nechci, i kdyby to bylo zadarmo.

    • Oznámení na ÚPDI je povinné, musí být takto v předsithu, a je především nezávazné.
      Takže si klidně můžete navymýšlet linky jaké chcete, co kdyby.

    • To máte pravdu. V některých úsecích to však již může brzdit případný rozvoj jiného dopravce. Jde spíš o to, že dopravce, co každý měsíc přichází s jinými destinacemi a má 4 jednotky, je lidem spíš k smíchu a moc mu to to na prestiži nepřidá. Leoš je typickej populista)))

  • V příloze toho odkazovaného dokumentu k vlaku Praha – Opava se nám nějak pružně mění hranice CZ/SK – vždycky o půlnoci Slovensko expanduje až někam ke Kolínu? A po obědě nastoupí Blaničtí rytíři a dají to zase do pořádku? Tohle opravdu ČD, a.s., samozvaný „národní dopravce“, poslal jako oficiální žádost? 🙂

    • Ale dle předpokladu udržitelnosti projektu budou ještě Pardubice v dopoledních hodinách součásti Slovenska minimálně do roku 2022. Takže výzva pro obyvatele okresů Opava, Ostrava, Nový Jičín, Přerov, Olomouc a Pardubice: až si půjdete na úřad pro nový řidičák, podejte si rovnou žádost o slovenský pas. Každé dopoledne ho budete potřebovat.

    • Kosice jsou zato ale dle hlavniho dokumentu v CR. Asi vymena uzemi. 🙂

    • A nenapadlo Vás, že problém může být třeba takhle na straně ÚPDI? Nenapadlo – cíl byl jasný, kopnout si do ČD 🙂

    • Dobra, cenzura funguje takze pouziji jine slovo, bez tecky. Pokud vas to tak moc kaka, tak vas chci jen upozornit, ze se nejedna o oficalni zadost nybrz jen o „Oznameni …“. Ano, uznavam, ze ten nekdo kdo to vytvoril si mohl dat kapanek zalezet, ne ze ne.

      K tomu samozvanemu „narodnimu dopravci“. Kdo jiny by jim mel byt? Vyzobavac rozinek? Leosek, balancuji na hrane financni katastrofy? GW Train? Ariva? Nejaky provozovatel uzkokolejky?

    • Pavels: tak tedy trochu vážně – označení „národní“ ve mně evokuje poněkud vyšší kvalitu, než stabilně předvádějí ČD. Národní (olympijský) tým, Národní divadlo, Národní muzeum … za mě naprosto OK. Titul „národní dopravce“ si IMHO za současného stavu nezaslouží nikdo (tím méně LeoExpress) – a musíme jej mít? Na tratích, kam byla vpuštěna konkurence, ČD (zaslouženě) výrazně ztrácí – má toto být poznávacím znamením „národního“ subjektu? Navíc marketing ČD je honosnými nálepkami pro nekvalitní služby natolik pověstný, že to už hraničí s arogancí a výsměchem nedobrovolným sponzorům tohoto cirkusu – např. slavná kategorie „Rychlíky vyšší kvality“, jejichž nejlepší vozy nikdy nedosáhly ani na standard LowCost nejmenovaného konkurenčního dopravce (byť u těch nejlepších vozů k tomu chyběla jen funkční WiFi, ale těch bylo jen pár, zbytek neměl ani klimu a infosystém, výjimečné nebyly ani koženky, občas i nefunkční topení v zimě, nepředvídatelné řazení… už to tak bilo do očí, že aspoň na R16 bylo tato provokativní pseudokategorie vlaků konečně zrušena).

      Martin Kosek: nenapadlo – když je někdo uveden jako žadatel, předpokládám, že podklady si dodá nebo aspoň zkontroluje, nedává mi smysl, že by ÚPDI takovou žádost vytvořilo bez vědomí ČD. Ale hlavně mě to pobavilo, a evidentně jsem nebyl sám:-) ČD mají samozřejmě větší problémy než tento, ale trochu osten v tom je – asi jako v tom vtipu „když vím jakej jsem inženýr, tak se bojím jít k doktorovi“; snad tedy železničáři v terénu znají techniku a předpisy lépe než úředníci ČD zeměpis…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora