Cestovní ruch Doprava ve městě Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Velké hotelové lodě až do centra. Na miliardové vylepšení Vltavy přispěje unie

Vltava v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vltava v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ředitelství vodních cest může spustit miliardovou sérii projektů, které zlepší parametry vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. Podařilo se mu získat evropské financování ve výši téměř 300 milionů korun z nástroje CEF (Connecting Europe Facility).

Celkem si úsek vyžádá do roku 2020 téměř 1,7 miliardy korun. Z toho miliarda poputuje na zvednutí desítky mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu a Podbabském kanálu v Praze. Podjezdná výška se tak zvýší ze 4,5 metru na sedm metrů.

ŘVC zároveň řeku prohloubí na ponor 2,2 metru z dnešních 1,8 metru. Tím umožní vplutí velkých hotelových lodí až do centra Prahy. Dnes je třeba těmto lodím kvůli proplutí odmontovat prvky na horní palubě, větší plavidla pak končí v Mělníku a jejich pasažéři se do Prahy dopravují autobusy.

Ředitelství vodních cest přitom mluví i o zatraktivnění nákladní dopravy, do budoucna navíc počítá s přepravou kontejnerů po řece. „Těším se, že se tak podaří část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů. ŘVC argumentuje i tím, že mosty (vesměs na místních komunikacích) jsou za svou životností, některé fungují jen provizorně.

Součástí série několika tendrů, které chce stát vypsat na přelomu roku, jsou i úpravy plavebních komor Hořín a Štvanice, vzniknou například bezpečná čekací stání pro lodě. Právě úpravy komor uznala Evropská unie za hodna příspěvku. Soutěže na zhotovitele chce ŘVC uzavřít v prvním pololetí příštího roku, poté by se mělo začít stavět.

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Zatímco ve vnitrozemí se investují stovky milionů do rekreační plavby, Labe pod Ústím zůstává velkou část roku nesjízdné pro větší lodě. Smutné…

  • Jak znám z Prahy od vidění velké hotelové lodě, asi je to víc než 7 metrů výšky. A jak a proč by měly jít ještě více do centra, toť otázka.

    • Do Prahy se sedmimetrové lodě nedostanou, od Mělníka projedou jen max. 4,5 metrové plus minus pár centimetrů. Největší lodí, která sem zajíždí od loňska, je Elbe Princesse, a ta projede jen s odřenýma ušima po odmontování zábradlí a dalších prvků na horní palubě.

    • Hotelové lodě Admirál a Albatros evidentně v Praze byly, a vypadají nad hladinou vyšší než 7 metrů.

    • Admirál a Albatros jsou botely postavené a po desetiletí napevno přikované na jednom místě. Pod žádný most by se nevešly.