Lidé Rozhovory Železnice

Vedoucí posunu: Je mi 43 let a jsem tady nejmladší. Mladé tahle práce netáhne

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vedoucí posunu na nádraží v Českých Budějovicích David Kotek je u dráhy 20 let a svou práci má pořád rád, i když je to podle něj čím dál těžší. Je to zodpovědná práce plná stresu, kterou je nutno vykonávat bez ohledu na počasí nebo víkendy a svátky. Platové ohodnocení posuďte sami. „Letos k nám přišli čtyři noví posunovači a za dva dny z nich už nepřišel do práce nikdo,“ říká Kotek.

Posunovače asi každý zná, můžete přesto krátce popsat vaší práci?

Připravujeme soupravy, řadíme je do požadované podoby. Vždy k novému grafikonu dostaneme pomůcky, jako je jízdní řád, řazení souprav a další pokyny, a podle nich postupujeme. Připravíme například soupravu, která čítá pět vozů. Od pondělí do středy jezdí ve stejné podobě, ve čtvrtek se přidává jeden vůz, v pátek dva vozy, jiné je to i v sobotu a v neděli. Každý den se to mění a posunovač to musí znát.

Cestující vídají posunovače především, když se souká mezi vagon a lokomotivu, aby ji odpojil.

Ano, zastaví vlak, vezme si od strojvedoucího kličku a vlak rozpojí. Odpojí topící kabel, hadice a šroubovku. Pak nahlásí strojvedoucímu, že lokomotiva je vyvěšená. Strojvedoucí pak buď zamíří do depa nebo objíždí soupravu, kde ji posunovač opět přivěšuje. Jinak na začátku každé směny seznámím posunovače s náplní práce, jestli jsou nějaké změny vlivem výluk, obeznámím je s bezpečností práce (jestli třeba někde na nádraží něco nekopají) a vyrážíme ven.

Jste vedoucí posunu, kolik máte pod sebou lidí?

Přes den jsem ve směně já a další tři lidi. V noci jsem tu jako vedoucí posunu plus je tu další posunovač do dvaadvaceti hodin a další posunovač do dvou v noci. Pak jsem tady až do rána sám.

Děje se tu něco v noci nebo máte přerušenou směnu?

Máme směnu skrz na dvanáct hodin, připravujeme k odjezdům ranní vlaky.

Jak si stojí posunovač platově?

Jsme v sedmé platové třídě, kde tabulkový základ je 20400 korun hrubého. K tomu jsou příplatky za noční, za soboty a neděle.

Kolik si tedy nakonec přinese domů?

Řekl bych tak 22 tisíc. To mluvím o vedoucím posunu, posunovač má zhruba o 1500 méně.

Posunovačů se týká retenční program Českých drah, v jehož rámci dostanou vybrané profese příští rok peníze navíc. Vítáte to?

Retenční program je správná věc, ale podle mého názoru to mělo mít jinou formu. Posunovači potřebují dostat ty peníze do základu. Ano, je pěkné, že posunovači dostanou příspěvek, ale jejich odliv to nezastaví.

Je odliv? Máte nedostatek sil?

Nedostatek posunovačů je v celé republice. Proto jsme téměř neustále v práci. Každý den volá vedoucí, jestli nechceme jít na vloženou směnu. Nemusíme, ale když na vloženou směnu nepůjdeme, tak tam kolega bude na všechno sám. Pak vznikají zpoždění, on je ve stresu pod časovým tlakem, z toho mohou vyplynout chyby a je to nepříjemné.

Kolik vám chybí chlapů (nepředpokládám, že tam máte i ženy)?

Ne, ženy nemáme. Já si myslím, že by to chtělo dva lidi ve směně navíc.

Jakou kvalifikaci potřebuje posunovač?

Když přijde nový zájemce, tak mu naloží tolik předpisů a učení, že to podlě mě lidi trochu odrazuje. Požaduje se čím dál více znalostí.

Máte velkou fluktuaci? Odcházejí adepti brzy třeba s poukazem na to, že na ně prší nebo mrzne, a podobně?

Letos k nám přišli čtyři noví posunovači a za dva dny z nich už nepřišel do práce nikdo. Je to přesně, jak říkáte: když mu řeknou, kolik bude brát, že bude v práci každý den, i v noci, a to bez ohledu na soboty, neděle a svátky, a k tomu připočítá počasí, protože většina směny je venku, tak to lidi odradí.

Co u dráhy drží vás?

Když jsem nastoupil, měl jsem tu práci rád. A rád ji mám pořád, ale je to čím dál těžší.

Předpokládám, že to neděláte kvůli režijkám?

To určitě ne.

Pod sebou máte asi ty největší držáky, chlapy, kteří jsou posunovači dlouhá léta. Je to tak?

Mně je 43 let a jsem tady u posunu nejmladší. Mládí ta práce netáhne. Je nás celkem 15 lidí (vedoucí posunu plus posunovači) a z toho deseti lidem je kolem 60 let.

Jak dlouho trvá, než se vychová posunovač, kterému můžete věřit?

To je individuální, někdo to zvládne za dva měsíce, jinému to trvá půl roku, dalšímu to dělá problémy trochu déle. Ale většinou nevydrží ani chvíli.

Vy jste o odchodu nepřemýšlel?

Zatím ne. Mě ta bráce stále baví a věřím v lepší zítřky.

Co říkáte pnutím kolem zmíněného retenčního programu. Opřeli se do něj zejména strojvedoucí?

Já to nechci moc komentovat. Mezi strojvedoucími jsou normální chlapi i rejpalové, jako to je všude. Někdo nám to nepřeje, někdo nám to přeje, to je individuální. Oni to ale nevyčítají nám, spíš jim vadí, že nikdo peníze nepřidal jim.

A jak vycházíte se zaměstnanci SŽDC?

Vlakové a posunové cesty nám staví lidé od SŽDC a vycházíme spolu velmi dobře.

Řada železničářů říká, že prestiž jejich povolání uvadá. Vy můžete srovnávat konec devadesátých let a dnešek, cítíte to podobně?

Zaměstnání na dráze mělo určitě větší prestiž. Jakýkoliv problém vždy od cestujících schytáme my, lidé v provozu. Tady u nás třeba probíhá stavba koridoru, která v minulých letech způsobovala zpoždění. Bez vlastní viny přistavíte vlak pozdě, je třeba nevytopený, a zákonitá reakce je: běžte někam. Lidé nevidí ty věci za tím, že vlak nepřijel včas, že není místo, že jsem tam sám.
Ale přisuzuji to i dnešní době, která není moc příznivá, všichni žijí v nějakém napětí, chvátají, jsou vzteklí, vynervovaní.

Mně se taky zrovna včera stalo, že jsme měli zpoždění. Ještě v době odjezdu stály u peronu místo expresu jen dva jeho vymrzlé vagony. Celkem chápu, že může dojít k poruše a je třeba vyměnit vagon. Ale vadí mi, že nikdo nepřijde, neřekne cestujícím, co se děje, a jak dlouho to bude asi trvat. Podle mě právě ta nekomunikace a nejistota štve lidi mnohem víc, než že se nevyjelo včas.

Ano, lidé nevidí, že vybouchl vagon a musí se vyměnit. Vlak má rázem dvacet minut zpoždění. A jak říkáte, komunikace vázne. Dřív fungoval na dráze člověk, říkalo se mu informátor, který přišel k vlaku nebo stál v podchodu a lidi se situací seznámil. Především cizinci to ocenili. Po zrušení řady profesí ale takoví lidé na nádraží nejsou. I vedoucí posunu zůstal v noční směně sám, všechno si řídí a vyřizuje sám, a za všechno má zodpovědnost. Často je to velký stres.

Nemá nějakého nadřízeného?

Ano, dříve se mu říkalo pan četař, ten nám třeba píše směny nebo mimořádnosti, je ve spojení se síťovým dispečerem. Ale ten skončí v osm hodin večer a přijde zase až ráno v osm. Dříve tu byli četaři nonstop.

Ta práce mi na první pohled připadá nebezpečná. Řešíte i úrazy?

Musím zaklepat, já jsem nic takového v Budějovicích nezažil, když pominu nějaký ten podvrtnutý kotník. Ještě jednou to klepu.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Když tady někteří tak závidí benefity v podobě delší dovolené, režijních jízdenek, výhodného volání, zrušení pokladen pro výpravčí… POJĎTE SI TO ZKUSIT. ČD i SŽDC nabírá lidi napříč republikou. Ukažte, co umíte. Pro většinu lidí je nepřekonatelná pouhá odborná zkouška na signalistu/pokladníka. Pokud si myslíte, že to není váš případ, směle do toho.

    PS: na služebních počítačích jsou pochopitelně servery typu Facebook, zdopravy.cz, k-report a další blokované. Dostanete se jenom na intranet. To jen dopředu upozorňuji, ať pak nejste zklamaní.

  • Není náhodou podmínka u posunovače, že nesmí mít ani dioptrii?

  • Stále mi to přijde že ta závist ke strojvedoucím kteří od vedoucího posunu berou cca o další cca 4tisíce navíc ovšem mají přísnější přezkoušení,opakované přezkoušení po 3letech,a navíc při posunu podle předpisů jsou i vedoucími posunu…neni adekvátní!!Ikdyž zaměstnavateli se to samozřejmě hodí když se dole nedokáží vůbec ale vůbec domluvit…..

  • V rozhovodu se píše o posunovačích a strojvedoucích. Zrovna před Vánocemi jsem v Holešovicích viděl jeden z jihočeských rychlíků, které tam začínají. Mašina zrovna objížděla vozy stojící u prvního nástupiště, najela na ně, a k mému překvapení pak fíra slezl z mašiny, nasadil si rukavice a sám se přivěsil.

    To je teď nový trend, že se fíra sám vyvěsí, objede soupravu a zase se přívěsí? Kdysi bývali v Holešovicích posunovači, ale patrně tam pro ně není dost práce.

    • To neni nový trend strojvedoucí má samozřejmě větší zkoušky i z techniky tedy může se odvěsit, přivěsit ,může provést zkoušku brzdy a zodpovídá i za posun (pokud pravomoc nepředá místnímu vedoucímu posunu, pokud je)

    • Ve Vejprnicích, Holýšov, Blížejově mají rušit prodej jízdenek a co by ten posunovač dělal v Holýšově ? Tam toho podle mě moc není.

    • Koukám že někomu ty kasy leží hodně v žaludku… Jmenované stanice pochopitelně nemají posunovače a když tam Cargo přijede posunovat, přiveze si posunovače vlastního. On totiž strojvedoucí přes ty vagony na centimetry přesně jaksi nevidí… Ale Blížejov a Praha-Holešovice je prosím pěkně rozdíl asi jako akvárko a oceán…

  • Je až překvapivé, že o práci posunovače někdo něco celkem rozumného napíše. Vydělával jsem si kdysi na studia na žilinském ranžíru. Tak tvrdou práci, jako třeba na „patentech“ (nahrazovaly neexistující kolejové brzdy na svážném pahrbku) jsem nikdy později nezažil. Dvanáct hodin na nohou, kilometry naběhané se stovkami těžkých „čub“ za směnu, trvalé nebezpečí úrazu i způsobení nehody… Já měl celkem štěstí, ale dvě ujeté nohy jsem zažil zblízka a případů, že posuhovač třeba kvůli ukouznutí nedoběhl s čubou a následnou škodu řešila „VB“ a poté „prokurátor“ bylo dost. Obdivuji každého, kdo u té práce vydrží celý život.

  • A Vy se divíte, že tam už dnes nikdo pomalu nechce jít? Vždyť i tu slavnou, Kalouskem omletou režijku , si musí zaplatit. On to je asi už ten poslední benefit, který těm nádražákům zůstal Vše ostatní jim sebrali, ještě že jim dají ty pracovní hadry!!!

    • Tak třeba šest týdnů dovolené má málokdo a podle mě je to jeden z nejlepších benefitů vůbec, penzijní připojištění 800 Kč, životko, ježdění vlakem zadara za 1500 Kč, pak VPN Family volání, to jsou fajné benefity.

    • VPN Family fajn benefit? Lepší než drátem do oka, ale podívejte se, za kolik volají zaměstnanci Ministerstva financí…

  • „Ale přisuzuji to i dnešní době, která není moc příznivá, všichni žijí v nějakém napětí, chvátají, jsou vzteklí, vynervovaní.“
    …přesně tak! 🙁

    • Vždy když se srovnává „doba“, tak by mě zajímalo s čím se srovnává. Jestli s totáčem, tak to byl poměrně draze zaplacený „klídek“, jestli s 90. lety, tak to byl stres a nejistota mnohem větší nežli dnes.

      A hlavně ČB jsou prdelákov, kde v pět končí den, co za stres tam kdo může zažívat?

  • „Dřív fungoval na dráze člověk, říkalo se mu informátor … „. No, já jezdím vlakem celkem pravidelně už od roku 1983 a nějakého informátora jsem potkal velice, velice, velice výjimečně. Možná tak na velkých nádražích od krajského města výše.

    • Taky jsem nepochopil potřebu informátora, pokud je u každého, i zpožděného vlaku k dispozici průvodčí.

  • Mě ta práce na první pohled připadá i nebezpečná.
    Mě se taky zrovna včera stalo…

    Správně je „mně“ – jako „tobě“. 🙂

Newsletter

Partneři


Výběr editora