Dopravci Železnice

Vectron ČD poprvé dojel do Hamburku, Praha – Berlín půjde od června pod 4 hodiny

Siemens Vectron v barvách Českých drah poprvé v Berlíně. Foto: Ondřej Zaoral
Siemens Vectron v barvách Českých drah poprvé v Berlíně. Foto: Ondřej Zaoral

České dráhy včera vypravily mezi Prahou a Berlínem vlak, který poprvé dojel do německého hlavního města bez výměny lokomotivy.

Vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron, které si České dráhy pronajaly pro provoz na této lince na deset let od společnosti European Locomotive Leasing (ELL), poprvé táhly celou soupravu až do Berlína a Hamburku. Ještě měsíc budou ale jezdit podle jízdního řádu, který počítá s výměnou lokomotiv v Drážďanech a tím pádem i delší jízdní dobou.

Od 8. května jezdí turnusově lokomotivy Vectron na vlacích EC 178/175 Praha – Berlin – Praha a na vlacích EC 174/179 Praha – Hamburk – Praha v celé trase vlaku,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

K hlavní změně dojde k 10. červnu, kdy budou vedeny všechny vlaky na trase do Berlína a dál na sever Německa už jen lokomotivami  Siemens Vectron v modro-bílém nátěru Českých drah se siluetami měst, kterými projíždí. Vectrony už od nového jízdního řádu jezdí z Prahy do Drážďan, dál ale nemohly pokračovat. Deutsche Bahn totiž neproškolily včas všechny strojvedoucí pro obsluhu na německém území.

Od červnové změny dojde ke zkrácení cestovní doby mezi Prahou a Berlínem o 11 minut. Dosud vlaky ztrácí přepřaháním lokomotiv 15 minut v Drážďanech. Vlaky z Prahy budou odjíždět v sudou hodinu 32 minut po celé. Dosud vyjížděly o 11 minut dříve, tedy 21 minut po celé. Do Prahy na hlavní nádraží budou přijíždět vždy o 11 minut dříve, tedy ve 24. minutu. Cestu nově vlaky zvládnou za 4 hodiny a 9 minut, na nádraží Südkreuz za 4 hodiny a 2 minuty.  Mezi Holešovicemi a Südkreuz zvládnout cestu dokonce pod čtyři hodiny: 3 hodiny a 50 minut. Změny dosud nejsou v rezervačních systémech zanesené.

V případě vlaku Hungaria bude Vectron táhnout celou trasu do Berlína, do Maďarska budou ČD dál využívat lokomotivu 380 jako dosud. Už dříve nahradila lokomotivu 350 v barvách slovenského dopravce ZSSK. Slovenská lokomotiva dosud jezdí už jen u dvou párů vlaků Praha – Bratislava / Budapešť, od prosince příštího roku nejspíše její provoz na této trase skončí.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Ono by to šlo i rychleji, pod 4 hodiny, snad i mezi hlavními nádražími. Zrovna v pondělí jsem jel do Berlína a v Drážďanech jsme byli skoro o 10 minut dříve, lokomotivy se vyměnily během 5 minut, takže tam dalších necelých 20 minut bezcílně čekaly. Před Berlínem je blbý, že se vlak vytáčel kolem Großbeeren místo aby jel přímo na Südkreuz, ale to je zřejmě omezení německých tratí a kolize s S-Bahnem.

    Nazpátek to zase za Berlínem jelo pomalu a chvíli jsme i stáli v nějaké zastávce, přesto jsme do Drážďan přijeli včas. I ta výměna cestujících by byla rychlejší, kdyby nechcípnul informační systém, kupodivu až do Prahy nic neukazoval, takže nikdo nevěděl kde je řazen jaký vůz a kde má svoji rezervaci, podle plánku na nádraží to rozhodně nebylo.

    • Velké rezervy v jízdních dobách jsou pozůstatkem dřívější rozsáhlé výlukové činnosti v údolí Labe + výsledkem náhrady dřívějších méně dynamických hnacích vozidel novým typem s lepší dynamikou jízdy (rychlejší rozjezdy, atd.) – přesto by vytvoření jízdního řádu bez aspoň nějaké menší rezervy v jízdních dobách nebylo rozumné: nějaká „vata“ je potřebná. Až si nový systém „sedne“ a ověří se spolehlivost jeho fungování, jistě k nějakému dalšímu zkrácení cestovních dob ještě dojde.
      Problémy s informačním systémem se v minulosti vyskytovaly především u maďarských vozů při přechodu mezi napájecími systémy na hranici SRN a ČR – když informační systém nefunguje, je to samozřejmě vždy špatně, ale i v případě, že funguje řádně, pozoruji občas, jak zejména asijští cestující jedoucí ze SRN v Praze vystoupí už na (dnes téměř „mrtvém“) holešovickém nádraží místo až na hlavním nádraží a pak tápou při zjišťování, jak se vlastně odtud dostat „do civilizace“.

  • Prosím, jak je to se strojvedoucími? V mnoha diskusích se o tom vedou spory. Zajímá mne, jak to tedy probíhá, zda naši firove kteří mají německé zkoušky jezdí celou trasu, nebo se mění? A jak je to u nákladních vlaků, když vidím u nás rakouskou, německou atd. lokomotivu, tak si říkám kdo ji asi řídí? Děkuji moc za objasnění!

    • „K hlavní změně dojde k 10. červnu, kdy budou vedeny všechny vlaky na trase do Berlína a dál na sever Německa už jen lokomotivami Siemens Vectron v modro-bílém nátěru Českých drah“

      Jakou část této věty jste nepochopil?

    • Hungaria přepřahání v Praze a v Drážďanech. Který přepřah odpadne snad nemusím psát.

    • V případě vlaku Hungaria bude Vectron táhnout celou trasu do Berlína, do Maďarska budou ČD dál využívat lokomotivu 380 jako dosud.Petr túto vetu myslel skoro na konci článku Michal.

    • VRT- mně by to zajímalo-380 jede praha- budapešt a vectron praha-hamburk?

    • Ano. 380 Budapešť-Praha, Vectron Praha-Hamburk. Doposud to je 380 do Prahy, 371 do Drážďan a DB101 Drážďany-Berlín-Hamburk.

    • VRT Řada 371 už do Drážďan EC nevozí od prosince. Vše mezi Prahou a Drážďany vozí pouze Vectron.

  • Ach ten marketing. Aby bylo možné napsat „jezdíme pod 4 hodiny“, tak to budeme počítat jenom z Holešovic na Südkreuz… 🙂

    A propos – co ČD Vectron a Brückenkompatibilität? Pokud je mi známo, tak tenhle „problém“ se řeší až v rámci žádosti o přidělení trasy v Německu a vztahuje se právě na konkrétní trasy a konkrétní soupravy, které tam mají být nasazeny. Člověk by očekával, že v téhle věci muselo proběhnout něco podobného jako v případě kauzy s ř. 380…

    • Až na to, že z Prahy do Hamburgu se jezdí bez přepřahu od roku 2014. Jenom to není z Prahy hl.n. do Hamburg Altona, ale je to z Prahy Uhřiněvsi do Hamburg Süd a Walhaven… A není to s okýnky, ale s bednami…

    • A z Prahy do Berlína se to umělo už od roku 1957, jen se na to od osmdesátých let zapomnělo…

    • Takhle… Česká parnička nemá Sifu. A Německá zase LVZ 😀

    • „Ach ten marketing. Aby bylo možné napsat „jezdíme pod 4 hodiny“, tak to budeme počítat jenom z Holešovic na Südkreuz…“
      S takovým podváděním přece „marketingoví odborníci“ ČD začali už dávno – například v případě spojení tím italským křápem mezi Prahou a Ostravou byl Ostravou míněn Svinov …

    • Nejde o práci marketingu ČD, ale o mé porovnání jízdních dob v jízdním řádu.

    • Petr Šimral: „A z Prahy do Berlína se to umělo už od roku 1957, jen se na to od osmdesátých let zapomnělo…“
      Nejen z Prahy do Berlína, ale dokonce přes Prahu mezi Berlínem a Vídní či Budapeští …

Newsletter

Partneři


Výběr editora