Železnice

Vánoce na kolejích: dražší vlaky i o stovky procent proti jiným dnům, posily navíc

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Českou železnici čeká nejvytíženější období roku. Dopravci se vysoké poptávce snaží přizpůsobit: nejen nasazením posil, ale také vyššími cenami.

Největší skok v cenách oproti minulé vánoční špičce čeká cestující na hlavních trasách Českých drah. Ty oficiálně nezdražují, jen sníží slevu, za kterou nabízí své akční jízdenky. V praxi tak lidé za cestu zaplatí více, než loni.

Vyšší ceny platí na hlavních trasách, kde České dráhy obvykle nabízí levnější jízdné, než klasické kilometrové a při koupi jen několik dní dopředu. Ještě loni šlo koupit i pár minut před odjezdem jízdenku z Prahy do Ostravy za 295 Kč, což je obvyklá akční cena. Letos je nejnižší cena pro odjezdy v pátek, kdy se čekají největší davy, 384 Kč. Podobná změna ceny je i jinde: například mezi Prahou a Českým Budějovicemi stojí běžně jízdenka 169 korun, teď nově 220 korun v pátek, jeden ze spojů dokonce 265 korun, z Prahy do Plzně cena stoupla ze 105 na 137 Kč.  Naopak například mezi Prahou a Brnem zůstala cena stejná, jako dosud.

Podle mluvčího Petra Šťáhlavského jsou Včasné a Akční jízdenky nabídkami s dynamickými prvky, u kterých se cena mění podle poptávky. „Přímo v podmínkách je tato skutečnost uvedena tím, že publikovány jsou nejnižší ceny a explicitně je ještě doplněno, že jsou to ceny od… To znamená, že uvedená cena je nejnižší možná a dále se zvyšuje podle poptávky,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Podle něj byly v předprodeji i na pátek k dispozici ceny od těch nejnižších položek a k jejich vyprodání došlo přibližně začátkem tohoto týdne. I nadále jsou ceny akčních jízdenek ve špičce nižší, než počítané podle kilometrového základního jízdného.

Postup Českých drah není nic výjimečného: běžně má vyšší cenu ve špičce RegioJet, Leo Express prodává jízdenky podle toho, jak se plní vlak. Loni se například cena v ekonomické třídě mezi Prahou a Ostravou vyšplhala na 959 korun, letos je zatím většina spojů Leo Express v pátek vyprodaná a nejvyšší cena je 699 korun. Stejný dopravce přitom na stejné trase nabízí jízdenky i za 99 korun. Jediným dopravcem na kolejích, který nezdražil na špičku, je Arriva, která se tak pro cesty z Prahy do Olomouce či Uherského Hradiště stala ve vánoční špičce  nejlevnějším. Například v pátek jede z Prahy do Olomouce za 190 Kč, České dráhy za 286 Kč, Leo Express za 456 Kč, RegioJet za 254 Kč.

Letošní vánoční špička je pro dopravce složitější, než loni: většina škol končí až v pátek, zatímco loni končili žáci a studenti dříve. Nedošlo tedy k takové koncentraci poptávky do jediného dne, protože část odjela už ve čtvrtek.

Řada spojů je již nyní vyprodaných, dopravci ale slibují posílení kapacity, pokud je to možné. České dráhy slibují tisíce míst k sezení navíc. Vypraví také speciální vlak Kometa expres pro velkou skupinu hokejových fanoušků, kteří se v pátek, tedy v den největší přepravní špičky, vypraví na hokejové utkání z Brna do Prahy. „Při posilování spojů dopředu se bude dopravce u vlaků zařazených v rezervačním systému ČD řídit především množstvím rezervací v jednotlivých spojích, proto všem doporučujeme včasnou rezervaci místa, a to alespoň dva, nejpozději však jeden den dopředu. Údaje o vydaných rezervacích pomáhají dispečerům Českých drah při rozhodování o posile jednotlivých vlaků,“ vysvětlil Šťáhlavský.

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak Arriva nemá co zdražovat, tím motoráčkem by takovou štreku po zdražení snad už nikdo necestoval 😀 Stejně by mě zajímalo jak je ta cesta pohodlná Praha – Nitra, X hodin v obyčejném motoráku, původně rozhodně pro regionální spoje (to už ta černá tramvaj je lepší)

  • Zvýšené ceny s úplně stejným ceníkem už tady byly loni o Vánocích nebo třeba letos 5.5., takže se nejedná o žádnou novinku.

    • Tak oprava – loni o Vánocích byly zrušené včasné jízdenky, akční se prodávaly za běžnou cenu. Zdražení akčních pro vybrané dny se objevilo až letos.

  • Tak ošklivé České dráhy slibují tisíce míst k sezení navíc. Kolik míst navíc nabídne Leošek a kolik Radimek?

    • Tak kdo jiný než ten, komu se dává každý rok mnoho miliard a kdo tvrdil, že jen u nich by mělo být označení Národní dopravce, měl ty místa nabídnout?
      A to jsou místa, za které cestující neplatí, takže jde o nějakou charitu?
      Myslíte, že někdo umře, když těch pár vagónků navíc u ČD nepojede ?
      Jak asi myslíte, že Leo nafoukne svoje soupravy?
      A u Regiojetu vám přijdou krátký vlaky, který jezdí na Ostravu?

    • Jancurocosi, vy jste… Kazdy rok je to stejne, furt se na CD nadava , ale trikrat do roka jsou vsem tem, co je psn bozsky nepobere, dobry. O tom byl muj prispevek.

    • Pavlučosi: Každý rok je to OPRAVDU STEJNÉ. Takže ,kdo potřebuje nutně jet v pátek 23.12, místo si mohl sehnat.
      Pokud toho není schopen, může využít alternativu, byť třeba s přestupem a časově delší, nebo bez místa na sezení. Nevidím jediný důvod děkovat ČD (a zároveň hanit jakoukoliv jinou firmu) za přidání vagonu. Nebo vy děkujete třeba Arrivě, že jezdí před vánocema na Teplice – Praha několik týdnů s větším množstvím spojů?

    • jančurobijci:
      On je letos 23. prosince pátek? A já jsem se bláhově domníval, že třiadvacátého je až v sobotu …

    • Dokázal byste rozvést kolik z těch celkových miliard tvoří zisk oproti ministerstvy vypočtenými náklady a měl alespoň základní ponětí o tom, kolik jich je a kolik to tak může stát mít vagóny jen pro pár dnů v roce? Opravdu myslíte, že těch pár dnů v roce u vozů které nikdo neobjednává ani v ty dny, s trochou zvednutým jízdným, se zaplatí? Já bych řekl, že ne, že je to jen daň z nemístenkových vlaků a snahou odváže lidi i v době a i ty, kteří by se na vlak nebo veřejnou dopravu vykašlou, když se do vlaku několikrát do roka nevejdou.. Pominu-li tedy, že pátek nebude 23., studenti i pracující jedou v jeden den, jízdenky ve v několika hodinové části dne byly vyprodány už v listopadu, každoročně roste počet dojíždějících, povinně místenkové vlaky nabízí menší kapacitu než loni a 12 vozejků na Ostravu teď kvůli Brnu doopravdy u žlutého neuvidíme , tak ano, za každou takovou snahu starat se o zákazníka na vlastní náklady a dát mu možnost sedět v novém, byť s požádáním o uvolnění místa, nebo trochou procpávání se, i jen několikrát do roka, ať už to jsou zejména ty ČD, nebo Arriva, případně žluté autobusy, tak ano, považuji tyto firmy za lepší, než druhé v tomto směru a zvyšují si hodnocení celkové určitě ne jen u v mém případě..

    • Důchodce: Ano, všichni víme, že se jedná o 22.12. Jinak ten „odvoz“ je hlavně od Čt odpo až do sobotního poledne.
      Tak jsme se nasmáli a co tam máte dál?

      Elb: Ani já ovšem netvrdím, že JE TO ŠPATNĚ, že ČD nasazují další vagónky. Ale dělají to hlavně kvůli vybrání více peněz od zákazníků, stejně jako by to dělala většina firem. Jak to bude potom „rozklíčovaný“ není u tohoto podniku zrovna moc důležitý….
      Nevidím každopádně důvod na posmívání se jiným firmám, obzvlášť u Leo ex. kde je jaždýmu jasn, že nejspíš nebuidou mít kde brát.
      Kdyby ten pan na P vyzdvihl ČD ale odpustil si ublíženeckou a podle mě debilní poznámku ke konkurenci, tak bych na něj nereagoval.

      Pravda není ani to, že se nadává na ČD. Nadává se různě na všechno a na všechny. U Modrozla toho bude logicky víc, než u třeba Černozla,zejména vzhledem k množství výkonů…

    • Jančurobijec. A můžete mi prosím říct, kde jste vzal to, že ČD každý rok dostávají miliardy? Jaká je to prosím přesně suma? A mimochodem, za každé přidání vozu musí ČD zaplatit SŽDC za využití dopravní cesty.

  • Vlak navíc? A kam byste ho nacpal? Na kolejích je vyčerpaná kapacita trati.

    • Tak podle části dne a cestovní doby, pokud si případně několikrát postojí..

    • Otmar. Jestli myslíte ten vlak pro fanoušky, tak může jít o vlak jedoucí v mimořádné trase (tzv. Ad hoc). K mimořádné trase patří třeba nabídková (katalogová) trasa.

  • Viva la Regiojet, aneb Akční jízdenky již nebudou co bývaly, a to nejen Praha Ostrava. Liberalizace cesta vpřed. Jinak zapomněli zmínit rezervaci v eshopu zdarma, ta doufám zůstává…

    • Js: diky regiojetu a dalsim se tu “dynamicke” jizdne objevili. Do te doby to nikoho nenapadlo a za stejne penize jsem mohl jet v lete, v zime kdykoli… a jeste jsem si mohl koupit listek pet minut pred odjezdem.

      • RegioJet není rozhodně ten, kdo dynamické jízdné na české železnici zavedl.

    • Spíš dřív nebylo v takovém měřítku, kdy to dynamické jízdné se mi líbí a ušetřené kilo a to hlavně pro studenty a před vánoci, silvestrem myslím dokáže ovlivnit volbu cesty a tak celkovou kapacitu. Vzhledem k tomu, kolik je dneska takových poctivců, tak stejně nečekám, že jich v pátek i tak pojede víc než ve čtvrtek, ještě když jim k tomu někdo dá další důvod. Ale i tak, docela se divím, že není ohlášen mimořádný rychlík z Elefantu a o kolik se bude posilovat, že by to i tak při „odbéčkování“ některých dalších rychlíků mohlo být méně, než loni? Kdy bych asi taky úplně nesrovnával tohle pohybování cen podle způsobu financování, ztrátovosti, cestovní doby/přepravního proudu..

    • I ta Praha-Brno už nějakou dobu skáče víc než obvykle (začíná se níž), jinak máte pravdu, že se zatím nezvedala horní hranice 219 Kč, resp. 179 Kč s IN25. Jinak je ale dynamické jízdné vynález „pro dobro zákazníka“ ve stylu slev v supermarketu, který nám přinesl konkurenční boj a snaha o co nejnižší číslo „již od“, který by se tu bez Radima a Leoše neobjevil.

    • Zase nemám rád tyhle úspory, které si přeplatím vzápětí na daních.

    • @Jen tak: Nikdo vám nebrání ignorovat „dynamické“ slevy a jezdit za „statické“ kilometrické jízdné – v zimě, v létě, o Vánocích, vždy za stejnou cenu. Tedy tak, jak to bylo před nástupem Jančury a spol.

    • Babilon: přesně tak… tak jezdíme my ostatní z destinací, kde žádné relační slevy nejsou.

      Jinak panu Honzovi pro zajímavost posílám odkaz na jízdné z roku 2005: http://www.predpisycd.wz.cz/data/TR10.pdf
      Z obsahu: Zákaznické jízdné Praha-Ostrava: 260 Kč, KMB 250 Kč (obojí narvané a olezlé IC bez místenky), SC Pendolino 500 Kč 💀

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora