Letectví

V Kunovicích začala sériová výroba nového letadla. První L410 NG dokončí letos

Nové letadlo L410 NG. Foto: Aircraft Industries
Nové letadlo L410 NG. Foto: Aircraft Industries

Společnost Aircraft Industries zahájila po téměř osmi letech vývoje sériovou výrobu nového letadla L410 NG. Nové letadlo má být efektivnější než původní model. Start výroby oznámila společnost v tiskové zprávě.

K zahájení došlo poté, co Aircraft Industries získala typový certifikát na nové letadlo od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a amerického úřadu pro civilní letectví FAA. Firma čeká ještě na certifikát z Číny.

Vývoj nového letadla stál 568 milionů korun, téměř polovinu z toho zaplatil na dotacích stát přes ministerstvo pro místní rozvoj. Na projektu se podílely další firmy z tuzemského leteckého průmyslu.

„Jedná se o úspěšné ukončení zcela ojedinělého projektu, který byl náročný jak po stránce technické tak i organizační,“ řekla generální ředitelka společnosti Aircraft Industries Ilona Plšková. Výrobce se v posledních letech potýkal i s návrhy na insolvenci nebo neplatil zaměstnancům včas mzdy, nakonec se mu ale podařilo vývoj dotáhnout do konce. „Tento úspěch je zřejmou demonstrací kompetencí České republiky v oblasti letecké výroby a otevírá nové možnosti k dalšímu prohloubení spolupráce na evropské i světové úrovni,“ dodala manažerka.

Letadlo je nejen v Česku smontované, ale má i řadu klíčových českých komponent: motor je z českého závodu GE Aviation Czech, vrtule z Avia Propeller.

Dvoumotorové letadlo vzlétlo poprvé v roce 2015, pojme 19 cestujících. Nové letadlo je nepatrně rychlejší, než stávající model L410 UVP-E20, má výrazně delší dolet: 2630 kilometrů oproti dosavadní 1500 kilometrům. Oproti původním modelům má nové letadlo více úložného prostoru, pojme o 400 kilogramů více. První letadlo má odletět do Ruska, firma s ním chce výrazněji uspět také v Asii, Africe či Latinské Americe. Letos chce firma prodat tři nová letadla.

Základní parametry L410 NG

Max. cestovní rychlost
417 km/hr TAS
226 kTAS
Max. dolet (ISA, rezerva na 45 min)
2 630 km
1 418 NM

Operační výška
4 200 m
14 000 ft
Max. výška letu
6 096 m
20 000 ft

Délka dráhy při vzletu do výšky 35 ft / 10,7 m

ISA, SL, MTOW
510 m
1 673 ft

Délka přistávací dráhy z výšky 50 ft

ISA, SL, MLDW
500 m
1 640 ft

Dostup s jedním nepracujícím motorem
(ISA, 95 % MTOW, stoupací rychlost 50 fpm)
4 755 m
15 600 ft

Rychlost stoupání S/L oba motory
9,0 m/s
1 773 fpm
Rychlost stoupání S/L jeden motor
2,0 m/s
394 fpm

Vzletový režim
634 kW
850 SHP
Max. trvalý režim
634 kW
850 SHP

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora