Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Už ne jen nejnižší ceny. Stát chce vybírat stavbaře i podle kvality, připravuje návod

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy připravuje zásadní změnu způsobu, jakým se vybírají zhotovitelé dopravních staveb. Současnou situaci, kdy fakticky jediným kritériem je cena, totiž vyhodnotilo jako rizikovou. Firmy v honbě za zakázkami stlačují ceny až k 60 procentům hodnoty očekávané projektanty a na stavbách je to znát. Konkurenční boj se navíc ještě přiostřil se stále častější snahou zahraničních firem, například z Itálie, Řecka či Kazachstánu, o průnik na český trh.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) proto připravuje pro investorské organizace nové návody, podle kterých se budou vítězové vybírat. „Abychom v praxi podpořili soutěžení na kvalitu a odpovědné zadávání připravujeme dvě metodiky, jednu pro posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny a druhou pro hodnocení ekonomické výhodnosti, tedy zajištění nejvyšší hodnoty za peníze,“ sdělil deníku Zdopravy.cz ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

Do hodnocení nabídky a její kvality tak budou moci být zahrnuty například náklady životního cyklu stavby, odborná úroveň dodavatele, plán řízení rizik, tým a jeho schopnost reagovat na otázky při rozhovoru nebo společenská odpovědnost dodavatele. Příručky by měly být hotovy do konce prvního čtvrtletí, následně by se jimi měly začít investoři Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty a Ředitelství vodních cest řídit. Příručky jim mají mimo jiné ukázat i cestu, jak obstát před zákonem o veřejných zakázkách.

ŘSD bohužel nastolilo trend (zřejmě pod tlakem různých kontrolních a ochranných úřadů), kdy se rozhodlo snížit kvalifikaci uchazečů a tendry rozhodovat nadále podle kritérií 90 procent nejnižší cena a 10 procent výše záruky,“ uvedl Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic, které zastřešuje stavební firmy. Poukazuje přitom například na Velkou Británii, kde cena podle něj hraje čtyřicetiprocentní roli. Svoboda doplňuje i další faktory, které by mohly mít při hodnocení vliv. Jmenuje například míru omezení dopravy během výstavby, rozsah prací o víkendech, použití kompaktních finišerů pro pokládku dvou vrstev asfaltové směsi nebo práci v noci.

Ředitelství silnic a dálnice aktuálně tendruje stavby v projektantských cenách za zhruba 50 miliard, předem ale počítá s tím, že z toho v tendrech uspoří zhruba 18 miliard. „Nemyslím si, že je to nějaká výhra, na stavbách to přináší velké napětí,“ uvedl nedávno na Silniční konferenci šéf ŘSD Jan Kroupa. Podle něj se firmy na staveništích snaží o změny projektů směrem k levnějšímu řešení, například záměnou ocelového mostu za betonový nebo uplatnění méně kvalitních asfaltových směsí. ŘSD ale změny nepřipouští.

Podle bývalého ředitele společnosti Swietelsky stavební Petra Čížka vítězné nabídky v tendrech nepokrývají náklady firem, což může vést ke krachům. ŘSD podle vyjádření jednoho z vrcholných úředníků přitom vesměs projektantskou cenu před zahájením soutěže o čtvrtinu poníží, aby jí následně firmy o další minimálně čtvrtinu ještě podkoply. „Projektantské ceny dnes tak neznamenají totéž co projektantské ceny třeba před sedmi lety,“ uvedl úředník.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Zaráží mě jedna věc na soutěžích, ať už na stavby nebo na služby (třeba busy): Proč firmy do soutěže dávají cenu, za kterou nejsou schopni tu stavbu udělat a která může vést ke krachům? Proč nedají nabídku ceny takovou, aby byly minimálně na 0? A pokud nejsou schopni službu nebo stavbu dodat, tak proč se vůbec do VŘ hlásí?

  • Tak ono soutěžit na nejnižší cenu se možná dá, ale s kvalitními požadavky a dlouho sjednanou zárukou.

  • Laik žasne, odborník se diví. Copak ŘSD neaplikovalo kritérium kvality a nežádalo reference už v kvalifikačním řízení ? Už i starý Zákon o veřejných zakázkách to umožňoval.