U Nelahozevsi se bude razit od prostředku, stávající tunely zůstanou jednokolejné

Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan SůraNákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra

Tunely z poloviny 19. století na prvním koridoru u Nelahozevsi se zvětšovat nebudou. Jejich nedostatečný profil vyřeší tunel nový, do

Tunely z poloviny 19. století na prvním koridoru u Nelahozevsi se zvětšovat nebudou. Jejich nedostatečný profil vyřeší tunel nový, do kterého bude převedena jedna kolej stávající trati. Takovou variantu se rozhodla sledovat Správa železniční dopravní cesty. Padla tak méně pravděpodobná možnost rozšíření průjezdního profilu stávajících tunelů. SŽDC začala hledat zpracovatele dokumentace pro územní rozhodnutí, zakázka má hodnotu osm milionů.

„Znamená to sanaci stávajících tří tunelů a jejich upravení na jednokolejný provoz a zároveň vybudování nového jednokolejného tunelu v souběhu s nimi,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš. SŽDC přitom zvolila takzvanou variantu C1, tedy že tunel se nebude razit tradičně od portálu k portálu, nýbrž se skrze pískovcový masiv zbuduje pomocná štola, od které se pak budou tuneláři prokousávat na obě strany směrem k plánovaným portálům. „Tato varianta je méně náročná na dobu výluk a zároveň je šetrnější pro obyvatele Kralup nad Vltavou, protože odvoz materiálu bude probíhat převážně mimo město,“ doplnil Illiaš.

Tunely Nelahozeves. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Tunely Nelahozeves.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Stavba začne nejdříve v roce 2021; náklady se odhadují na 1,1 miliardy korun. Cílem je zajistit dostatečný profil především pro nákladní vlaky. Skrze dnešní tři tunely, které jsou za sebou, vedou dvě koleje od roku 1942. Předtím šlo o jednokolejku. V sedmdesátých a osmdesátých letech se pak tunely znovu provizorně upravovaly v rámci elektrifikace, šlo ale o nestandardní řešení. Je zde například mimořádně snížená trolej. Ve starých tunelech proto po úpravě zbude jedna kolej, druhá zamíří do nového tunelu.

Na vytížené trati je přitom klíčové, jak budou zvládnuté výluky. Převážná většina výstavby bude podle SŽDC probíhat při několikaletém jednokolejném provozu. Pro zmírnění dopadů jednokolejných výluk bude zřízena provizorní odbočka mezi severním portálem tunelu a zastávkou Nelahozeves zámek. Na nezbytnou dobu zhruba čtyř týdnů, především pro odstřely skály na jižním portálu, předpokládají železničáři, že budou nutné i výluky obou kolejí. Během nich bude osobní doprava nahrazena autobusy a nákladní doprava bude muset být vedena po odklonové trati přes Mělník.

Tunely Nelahozeves. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Tunely Nelahozeves.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Varianty, které SŽDC zvažovala

• Varianta A – výstavba nového jednokolejného tunelu v souběhu se stávajícími třemi tunely, které by byly rekonstruovány na jednokolejný provoz;
• Varianta B – rozšíření stávajících tří dvoukolejných tunelů na předepsané cílové parametry;
• Varianta C1 – výstavba nového jednokolejného tunelu svážnou štolou stávajícím pískovcovým masivem a rekonstrukce stávajících tří tunelů na jednokolejný provoz;
• Varianta C2 – výstavba nového dvoukolejného tunelu svážnou štolou stávajícím pískovcovým masivem a opuštění stávajících tunelů.

Tagy koridor Nelahozeves SŽDC tunely
15 komentářů