Autobusy

Tuzemské automobilky vyrobily už přes milion aut. Ztrácí TPCA, tahounem je Škoda

Výroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto
Výroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto

Tuzemské automobilky pokořily v září hranici milionu vyrobených aut. Za prvních devět měsíců sjelo z výrobních pásů celkem 1,059 milionu motorových vozidel, oproti loňské rekordní výrobě tak stoupla o 4,2%. Růst táhne letos především Škoda Auto.

Vyplývá to z informací, které dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu. To za růstem vidí především dobré tuzemské prodeje i silnou poptávku v zahraničí. „Soukromá spotřeba a stále více se oživující investiční aktivita firem zvedá poptávku po produkci českého autoprůmyslu,“ uvedl AutoSAP ve své zprávě.

Čím dál větší důležitost tuzemských prodejů ukazují statistiky: výroba vzrostla o 4,2%, export „jen“ o 3,8%. Tahounem je letos Škoda Auto, která vyrobila zatím 639 529 vozidel a výroba jí vzrostla o více než 13%. V  nošovickém Hyundai produkce kvůli náběhu nových modelů nepatrně klesla na  267 800 vozidel. Problém s odbytem má TPCA Kolín: 146 160 vyrobených aut znamená další meziroční pokles o téměř pětinu.

Dobrá prodejní čísla ukazuje jak český trh s novými auty, tak i evropský. Podle statistik Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) sice v září klesl o dvě procenta, za celý rok ale  odbyt roste. Zářijová data o registracích bývají často ještě ovlivněna tím, že auta mají delší dodací lhůtu a jde ještě o objednávky z léta, kdy bývá poptávka nižší.

Český autoland nejsou ale jen osobní auta. Velký skok hlásí i Tatra, která letos vyrobila už 1144 aut, produkce stoupla o 30,6%.

Mírně rostě i výroba autobusů, celková produkce dosáhla 3 308 autobusů. Oproti stejnému období loňského roku to je o 121 kusů více (+3,8 %). Iveco ve Vysokém místě vyrobilo 2 940 kusů meziročně stouplo o 4%, SOR zatím vyrobil 327 kusů a roste o 1,9%.

„Dynamika automobilového průmyslu zůstává nadále vysoká, zároveň ovšem pozorujeme odlišný vývoj u jednotlivých výrobců, což souvisí především s dynamikou exportních trhů jednotlivých výrobců,“ dodal Pavel Mertlík, rektor Škoda Auto Vysoké školy.

Zamontovat acea

porovnat