Tunely NEMAŠE mají novou šanci. Správě železnic vyšla ekonomická studie

Jednokolejná trať mezi Ševětínem a Českými BudějovicemiJednokolejná trať mezi Ševětínem a Českými Budějovicemi

Projekt nejdelšího tunelu v tuzemsku na čtvrtém železničním koridoru u Českých Budějovic vstává z mrtvých. Správa železniční dopravní cesty aktuálně uzavírá ekonomickou

Projekt nejdelšího tunelu v tuzemsku na čtvrtém železničním koridoru u Českých Budějovic vstává z mrtvých. Správa železniční dopravní cesty aktuálně uzavírá ekonomickou studii, která je vůbec poprvé pro tunelovou variantu v úseku Nemanice – Ševětín příznivá. Z celkových dvaceti kilometrů projektu, pro který se vžila zkratka NEMAŠE, by tak mohlo být osm vedeno pod zemí dvěma tunely. Ten Chotýčanský by se přitom s více než pěti kilometry stal tuzemským rekordmanem, Hosínský by měl zhruba tři kilometry.

„Je to určitě velký posun,“ řekl serveru Zdopravy.cz ředitel strategie SŽDC Radek Čech. Podle něj je za výsledkem především změna metodiky, kterou odsouhlasilo ministerstvo dopravy, a která umožňuje rozložit návratnost do většího počtu let. Správa železnic také přihlíží k tomu, že koridor nabyl na významu nedávným zavedením mezinárodních expresů, nákladní dopravci v něm zase do budoucna vidí osu k přístavům na Jadranu.

Podle náměstka šéfa SŽDC Mojmíra Nejezchleba železničáři také upřesnili celkové náklady čtvrtého koridoru vzhledem ke klesajícím cenám staveb. Tunelové variantě hraje rovněž do karet skutečnost, že je zanesena v zásadách územního rozvoje a před lety už získala souhlas v procesu EIA. Ten ale zřejmě bude nutné aktualizovat, aby odpovídal novele zákona. Ekonomicky ale varianta s tunely dosud nevycházela a v posledních letech byla vesměs považována za mrtvou.

Od prosince 2016 jezdí po čtvrtém koridoru expresy.

Konečné slovo bude mít centrální komise ministerstva dopravy, neboť ze studie vyplývá jako ekonomicky efektivní i modernizace stávající jednokolejky. Na SŽDC ale zachování jednokolejného úseku při vstupu koridoru do jihočeské metropole nepovažují za šťastné. Jde o původní schwarzenberskou trať, která se klikatí nelogicky přes Hlubokou nad Vltavou.

Náklady na případnou výstavbu tunelového páru se stále upřesňují, před lety se hovořilo o zhruba 12 miliardách. Šlo by tak o nejdražší železniční stavbu nejméně za poslední tři dekády. V posledních letech ale ceny výrazně klesly, například Metrostav staví čtyřkilometrové tunely Ejpovice za zhruba pět miliard, když předpokládaná cena činila 7,5 miliardy. O tunelech u Budějovic hovořil už v roce 2013 někdejší šéf SŽDC Jiří Kolář s tím, že stavba by mohla být zahájena v roce 2016. Kvůli ekonomické neefektivitě ale z plánů sešlo. Pokud je ministerstvo dopravy nyní vezme za své, dá se čekat zahájení výstavby někdy ve 20. letech.