Doprava ve městě Zprávy

Trpké vítězství Škody v Polsku. Vyhrála tendr na tramvaje, Varšava ale nemá peníze

Tramvaj Škoda ForCity Plus, Bratislava, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Tramvaj Škoda ForCity Plus, Bratislava, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Až 213 tramvají mohla do polského hlavního města dodat Škoda Transportation. Prestižní zakázku vyhrála, ale je jí to zatím k ničemu. Tendr varšavský dopravní podnik zrušil. Škoda teď chce ještě s městem jednat, aby odebral alespoň část tramvají.

Na vítězství Škody Transportation upozornily jako první Hospodářské noviny minulý týden.

Škoda ve Varšavě nabídla moderní řešení vozidel ForCity Plus. Podle Wojciecha Grzonky, ředitele dceřiné společnosti Škody Transportation v Polsku, šlo o jeden z nejnáročnějších tendrů, kterého se kdy firma účastnila. „Podařilo se nám uspět v konkurenci firem jako Alstom, Pesa, Hyundai Rotem a konsorcia Solaris-Stadler. V podstatě jsme museli podat nabídku na tři typy vozidel současně,“ řekl Grzonka. Firma počítala s tím, že finální montáž provede v Polsku a na dodávkách se bude podílet i řada místních firem.

Škoda ještě živí naději, že tendr v hodnotě 17 miliard korun neskončí. „Vzhledem k tomu, že se někteří další účastníci tendru odvolali, stále existuje šance, že tendr bude obnoven. My jsme připraveni s magistrátem a dopravním podnikem jednat o vylepšení naší cenové nabídky, a to tak, aby Varšava mohla vyčerpat dotace z EU a obdržet tramvaje v rámci této dotační perspektivy,“ dodal Grzonka.

Škoda nevyhrála díky ceně, byla mírně dražší. Body v hodnocení získala  díky technickému řešení. Nabídla tramvaje s nižší spotřebou a jednodušší a kratší dobou údržby. Nabízená vozidla vycházela z konceptu tramvají ForCity Plus, které už jezdí v Bratislavě. Pro Varšavu se jednalo o celkem tři typy tramvají ForCity Plus – 85 (plus 45 ks opce) pětičlánkových obousměrných vozidel s minimální kapacitou 230 osob, 18 (plus 45 ks opce) jednosměrných vozidel s min. kapacitou 240 osob a o 20 tříčlánkových vozů s min. kapacitou 160 osob. Vozidla by byla 100% nízkopodlažní s dvěma typy podvozků a to jak neotočnými, tak krajními otočnými. Všechny vozy by byly klimatizované, se zásuvkami USB pro nabíjení například mobilních telefonů.

Pro Škodu by mohlo jít o klíčovou zakázku, protože zásoba práce z úspěšných soutěží v minulých letech se jí pomalu tenčí. Po zakázce na dodávku tramvají pro Prahu by šlo o druhý největší kontrakt v historii firmy.