Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Trať z Brna do Šlapanic a Blažovic zrychlí, nejnižší cenu nabídla firma Swietelsky

Nástupiště Brno Slatina. Autor: SŽDC
Nástupiště Brno Slatina. Autor: SŽDC

Důležitou železniční spojku z brněnské části Slatina do Blažovic přes Šlapanice čeká příští rok velká rekonstrukce. Výsledkem bude především zrychlení vlaků z dnešních 80 kilometrů v hodině na 115 kilometrů v hodině a vznik nové zastávky ve Šlapanicích.

Aktuálně vrcholí tendr na zhotovitele. Obálky se otevíraly tento týden a podle informací deníku Zdopravy.cz za zakázkou míří sdružení firem Swietelsky Rail a brněnské SEŽEV-REKO. Ty jsou ochotné úsek zmodernizovat za 415 milionů korun, což je necelých 74 procent ceny očekávané. Souboj je přitom velice těsný, z jedenácti nabídek se celkem sedm vešlo pod 450 milionů.

„Realizaci předpokládáme od ledna do prosince 2018,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Obnovou projde železniční svršek i spodek, mosty, trakční vedení a zabezpečovací zařízení. „V rámci stavby se bude řešit trvalé překračování limitních hladin hluku z železniční dopravy,“ doplnila Šubová. Kromě osobních vlaků po trati jezdí i spěšné vlaky do Uherského Hradiště a Vlárského průsmyku.

Nabídky firem pro úsek Brno Slatina – Blažovice (v mil. Kč)

Swietelsky Rail, SEŽEV-REKO 415
Strabag 422
IDS Olomouc 440
Subterra 443
Porr 446
Skanska a.s. 447
OHL ŽS 448
Alpine Bau CZ 488
Chládek & Tintěra, a.s. Litoměřice 493
EUROVIA CS, a.s. 497
Ridera 534

8 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ano rekonstrukce železničního svršku a spodku probíhala loni. SŽDC to vyřizoval na poslední chvíli aby vyčerpala dotace. V územním plánu je rezerva na narovnání směrových poměrů tratě, tak snad nebudou po roce dělat to samé.

    • V tomto případě jde o úsek Šlapanice (včetně)-Slatina (mimo), tedy ne to, co už se rekonstruovalo dříve..

  • Takže sotva přestanou výluky, tak se to rozkope znovu. Bravo. Kromě dálnice v rozkladu bude v rozkladu zase i železnice. A cestující se z toho tak akorát…

    • No, projektanti ve studii proveditelnosti navrhovali nahradit všechny osobní vlaky Brno – Slavkov autobusy. To by bylo docela peklo, doufám, že aspoň část vlaků bude zachovaná, podobně jako při rekonstrukci Šlapanice – Blažovice. Stačí, že v dalším roce (2019) budou nejspíš všechny končit ve Slatině kvůli opravě hlavasu.

  • Z té zprávy to vypadá jako málo významná regionální trať, ale kromě osobních a spěšných vlaků směr Bučovice – Kyjov a dál tu jezdí také rychlíky Brno – Přerov – Bohumín a Brno – Olomouc – Šumperk. A v budoucnu má trať od Blažovic na Přerov na tuto trať navázat „rychlotrať“, která nahradí jednokolejku z 19. století. V tomto kontextu je zvyšování rychlosti „až“ na 115 (ale to jen v krátkém úseku, jinak 100) spíš na pováženou.

    • Problém bych viděl v tom že trať je sevřená stavbami, jak budovami, tak mosty, silnicemi a pod. Ano, bylo by možná postavit přeložku blíže k letišti a na současné trati zachovat jednu kolej do Šlapanic pro obsluhu nádraží, ale vznikla by tak úrovňové křížení, což asi není dobrý nápad, také je možné tam vést „S-bahn“ a udělat z nádraží ve Šlapanicích nádraží hlavové a na přeložce zřídit zastávku s předjízdnými kolejemi. Do budoucna by to ale chtělo aby se zrychlily i úseky v Brně samotném a to alespoň do Židenic, tedy dokud se nerozhodne o tom co s nádražím.

    • Ona „rychlotrať“ má vést až z Brna, nicméně podoba mezi Brnem a Ponětovicemi závisí na řešení ŽUBu, proto se 1. stavba z Brna do Blažovic zatím nepřipravuje.