Infrastruktura Železnice

Trať kolem Berounky zrychlí na 140. Projekt SŽDC rozdělila na 3 části kvůli povolení

Stanice Karlštejn na trati Praha - Beroun. Foto: www.mestys-karlstejn.cz
Stanice Karlštejn na trati Praha - Beroun. Foto: www.mestys-karlstejn.cz

Správa železniční dopravní cesty pokročila s přípravou modernizace rozpadající se trati 171 Praha – Beroun.
Za 13,3 milionu korun připraví sdružení firem Sudop EU a Prodex záměr projektu a přípravnou dokumentaci pro úsek Karlštejn – odbočka Berounka (Zadní Třebaň). Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek.

SŽDC kvůli obavám ze složitého projednávání raději úpravy vytížené tratě mezi Prahou a Berounem rozdělila na tři samostatné stavby.

„K rozhodnutí o rozdělení původní stavby vedl naprosto rozdílný přístup dotčených občanů, územních samospráv a Správy chráněné krajinné oblasti Český kras k modernizaci jednotlivých částí trati, čímž došlo k vzájemnému blokování projednávání,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Vítězové soutěže mají využít původně rozpracovanou projektovou dokumentaci i materiály pro získání EIA.

SŽDC počítá, že modernizace celého úseku z Prahy do Berouna vyjde na 3,7 miliardy korun, zatím chce začít stavět v roce 2018. Kromě zlepšení samotného svršku počítá s rekonstrukcí mostu přes Berounku v Berouně, přestavbou železničních stanic Dobřichovice, Řevnice, Zadní Třebaň, Karlštejn a zastávky Všenory s plnou peronizací a s výškou nástupištní hrany 550 mm. Nové má být i zabezpečovací zařízení či trakční vedení. Rychlost vlaků se má zvýšit až na 140 kilometrů v hodině v přímých úsecích.

Modernizace má přinést v Řevnicích bezkolizní obraty regionálních vlaků, v Dobřichovicích půjde změnit sled vlaků osobní a nákladní dopravy.

Zatím nejdále je příprava rekonstrukce trati mezi Smíchovem a Černošicemi, kde probíhá dopracování projektu. Stavět by se mohlo už začít příští rok. Samostatnou stavbou se zároveň připravuje mimoúrovňové křížení ve Velké Chuchli, kde má zmizet dosavadní úrovňový přejezd.

Kvůli lepší trati podél Berounky už vzniklo i memorandum, SŽDC současně začala znovu řešit i variantu tunelu mezi Prahou a Berounem.

31 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • „Nesmysl. Na trati Praha – Tábor, v úseku Bystřice – Votice a Sudoměřice – Tábor se 160 km/h využívá na Ex, R tam jezdí 140 km/h.“

    Skutečná rychlost jízdy vlaků nezávisí na jeho kategorii, ale na tom, jaké „nejpomalejší“ vozidlo je v něm zařazeno – a samozřejmě také na výkonu hnacích vozidel, která vlak vedou: dokud budou v soupravách rychlíků řazena vozidla s konstrukční rychlostí jen 140 km/h, nepomůže k tomu, aby tyto vlaky směly jezdit rychleji, ani jejich tahání třeba „Taurusem“ nebo „Vectronem“, a už vůbec ne jejich prohlášení třeba za vlak kategorie „Supercity“ – a to platí úplně stejně pro jakéhokoli dopravce.

  • Spíš by mě zajímalo, jestli se zrychlí časy. Opravují se koridory za miliony, ale třeba na trase Praha Tábor nejedou vlaky více než 100km, i když mohou jet 160km na vybraných úsecích. Z logiky věci by tedy spoje měly být již nyní rychlejší. A na trase Praha Plzeň to bude určitě obdobné. Bohužel. 🙁

    • Nesmysl. Na trati Praha – Tábor, v úseku Bystřice – Votice a Sudoměřice – Tábor se 160 km/h využívá na Ex, R tam jezdí 140 km/h.

    • No zatím se moc často nevyužívá, protože je v jízdních dobách pořád asi 10-15 minut vaty na připravované stavby.

    • Musím opravit Josefa. Bohužel na trase Praha Tábor vlaky nejezdí 140km v hodině. Jedou maximálně 100km, což je právě dost tristní, když je tam úsek na 160km. Jenže ne všude. Asi až po delším zmodernizovaném a dvoukolejném úseku votice sudoměřice se dráha prodlouží a vlaky zrychlí.

    • Tady se jezdi alespon stovkou.a guberie severni morava.c.tesin-detmarovice.jako za cisare jozefa.hnus.toze nechali uz tak pomalou modernisac stat 5 let je vysmech.jen dal kreslete vrt a jezdete 40.vit barta,ministr dopravy co tu modernisaci zastavil se jenom smeje.ta vzhuru rychlosti 40km/hod.

    • Jo, to si musíte stěžovat u komunistů, že při stavbě přeložky nevykoupili některé pozemky pod tratí. Ač Bárta může za hodně špatného, tohle zrovna není jeho práce.

  • Neví někdo, jak se budou řešit PHS? Tedy jestli se starostům podařilo, jak se snažili, zabránit betonovému korytu jako je na Benešov?

    • Nevím, ale doufám, že se jim to podařilo. Tyhle betonový koryta jsou strašný.

    • Tak jsem v první chvíli přemýšlel, proč by se měly nějak řešit pohyblivé hroty srdcovky 😀 😀 …Ale když jsem pokračoval ve čtení, už mi to docvaklo 😀

  • Na zmiňované trati není v Berouně most přes Berounku. Ten je mezi zastávkami Černošice – Mokropsy a Všenory.

    • z odpovědi sždc: Předmětem stavby je zřízení odb. Berounka na předpolí mostu přes Berounku, rekonstrukce samotného železničního mostu

  • Neprosel most pres Berounku nedavno rekonstrukci? A co ostatni stanice a zastavky, nez v clanku vyjmenovane? Ty neprojdou peronizaci?

  • Tak otázkou je, zda 140 pouze s naklápěním. A zda bude vše v původní stopě.

    • Tam to moc narovnat nepujde, takze to spise bude s naklapenim… jen tipuji…

  • Pane Sůro, můžete si prosím články po sobě vždy přečíst a opravovat překlepy? Díky.

    • Překlepy bych neřešil. Buďme rádi, že je tu takovýhle přehledný a informační web. 🙂 Nějakou chybičku bych fakt neřešil. Držím palce tvůrcům webu, ať se daří dále!
      Hynek

  • Akorát by mne zajímalo, proč se na koridorove trati nenavrhuje rychlost 160 a více. Ale pouze 140 a ještě jen omezeně.

    • Protože fyzika? Prostě a jednoduše s řekou nehneme, zůstanou oblouky s malým poloměrem, tak se holt bude údolím jezdit jen 140. Hlavně ať už to proboha je hotové – stabilita GVD hoří násobně víc než ta rychlost.

    • Pro vyšší rychlosti se znovu otevřela varianta tunelu. Původní trať zůstane pro příměstskou dopravu.

    • Maximální rychlost není to, oč jde především. Jde hlavně o zkrácení jízdních dob. To, že budu mít třeba na třech kilometrech 160 km/h místo 140 km/h ničemu nepomůže. Trasování téhle trati je limitujícím faktorem a kdo ji zná tak ví, že až do Karlštejna vedede převážně hustou zástavbou bez možnosti přeložek.

    • Určitě jsem taky pro rychlejší jízdy vlaků, 140km dnes a za ty peníze není nic moc. Je to samozřejmě o narovnání trasy. Pokud je trasa rovná, přímá, pak vlaky mohou klidně jezdit přes 300Km. Spíš by mě zajímalo, jestli se zrychlí časy. Opravují se koridory za miliony, ale třeba na trase Praha Tábor nejedou vlaky více než 100km, i když mohou jet 160km na vybraných úsecích. Z logiky věci by tedy spoje měly být již nyní rychlejší. A na trase Praha Plzeň to bude určitě obdobné. Bohužel. 🙁

    • Hynek: mezi Prahou a Berounem mi i 140 připadá jako zázrak. Je to trať plná oblouků, které jsou skřípnuty buď mezi hustou zástavbou anebo kopcem a řekou, stavba přeložek takřka nemožná. To už se pro zrychlení dálkové dopravy vyplatí trať ve zcela nové stopě – tunel Praha-Beroun/Hořovice.
      Nevím, jak jste přišel na to, že vlaky mezi Prahou a Táborem jedou nejvýše 100 km/h, to je nesmysl, několikrát jsem tam jel novopečenými expresy a ty tam minimálně 140 jedou 🙂 . Mezi Prahou a Benešovem zruba 100-130, tam jsou podobné poměry jako do Berouna, nicméně zde v budoucnu bude dálkovka využívat VRT Praha-Brno.
      A na trase Praha-Plzeň bohužel, co já vím, není zatím jediný úsek na 160, první bude až v právě budovaném tunelu.

    • matěji, jezdím rychlíkem praha tábor budějovice a vždy kouknu ve vybraných úsecích na displeje ve vlacích a nikdy jsem tam neviděl vyšší rychlost než 100km v hod. bohužel. a dokonce v úsesích votice sudoměřice je trať 60 – 120km, ale vlaky jedou často i jen 55-65km. ono ostatně kdybyste si to spočítal t = s:v, tak byste zjistil, že třeba trasa benešov tábor by se musela jezdit mnohem rychleji než při současných 45 minutách. takže tak. 🙂

    • Hynek: V úseku Votice-Sudoměřice bych tu 120ku rád viděl, je to tam samý oblouk, tam lze čekat zrychlení po modernizaci. V=s/t jsem si počítal, ale to není uplně vypovídající o nejvyšší rychlosti, neb průměrná rychlost zahrnuje i rozjezdy a brždění do stanic, samotné stání ve stanici a nemodernizované úseky. Já po této trati občas jezdím také, rychlost na informační obrazovce tolik nesleduji, ale jezdím také Praha-Ústí n/L, takže mám srovnání, a můžu říct, že to na modernizovaných úsecích expresy švihají rozhodně obdobnou rychlostí jako vlaky na sever. U přiloženého videa se snad shodneme, že to není <100 km/h? A potom mě ještě napadá, kdyby vlaky na Budějce jezdily jenom <100 km/h, nelišily by se jízdní doby expresů s lokomotivou řady 380 v čele (vmax 200, zde 160) a s lokomotivou řady 362 v čele (vmax 140)
      https://m.youtube.com/watch?v=KGBwZs_n7-g

    • Tu tam neuvidíte už jen proto, že tam není AB, takže Vmax=100 km/h s mnoha omezeními v obloucích..

    • matěji, úsek votice sudoměřice se naštěstí bude teprve modernizovat na 160km, ale nyní, jak jsem vyčetl z několika médií, je tam rychlost cca 60-120km. ale ty vlaky, se kterými jsem jel, se tam nikdy nepřiblížili ani stovce.
      celá trasa praha hlavák – budějovice je bohužel zatím limitována velice hustou dopravou v praze a okolí, takže rychlík tam musí zpomalovat, aby nenaboural do osobáku. teprve čtyřkolejení pražské části pomůže. ale díky modernizaci a zdvoukojelení votice sudoměřice a současně doubí soběslav (oboje by mělo být 2018-2021) nebude už žádný přerušovaný úsek od strančic, respektive benešova až do ševětína jednokolejný a se sníženou rychlostí . pak by konečně vlaky mohly jezdit 160km, aspoň expresy. 🙂