dkv-spojujeme

Tramvaj přes Sherwood? Praha zvažuje tři varianty prodloužení tratě z Vinohrad

Tramvaj T3 v zastávce Hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraTramvaj T3 v zastávce Hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Město Praha chystá změnu územního plánu, která řeší vedení nových tratí z Vinohradské ulice směrem k Hlavnímu nádraží a na

Město Praha chystá změnu územního plánu, která řeší vedení nových tratí z Vinohradské ulice směrem k Hlavnímu nádraží a na Václavské náměstí. U tratě k nádraží se přitom zvažují hned tři varianty, z nichž jedna počítá s tramvajemi ve Vrchlického sadech. Možná známější je tento přednádražní park pod přezdívkou Sherwood.

Nové propojení by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní celoměstský tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou.

„Pokud má být i do budoucna zachována dostatečná kvalita dopravy, která netrpí častými zpožděními a přeplněností souprav z důvodu nedostatečné kapacity, je nutné navyšovat kapacitu tramvajové sítě i v centru města,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Tramvajová trať, návrhy propojení Vinohrad s Hlavním nádražím. Pramen: IPR Praha

Tramvajová trať, návrhy propojení Vinohrad s Hlavním nádražím.
Pramen: IPR Praha

Tři doporučované varianty vzešly z dříve zpracovaných studií.

Ve variantě přes Vrchlického sady by tramvajová trať vedla z Vinohradské mezi budovami Národního muzea podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať by poté odbočovala do Vrchlického sadů se zastávkou před budovou Hlavního nádraží. Následně by se napojila na současnou trať v ulici Bolzanova.

„Tato varianta trati je výhodná hlavně díky přímému přestupu cestujících u nádraží. Při projektování musí být maximálně omezeno kácení vzrostlých stromů. Zásah do parku musí být minimální,“ doplnila náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Trať ve variantě Opletalova/Wilsonova by vedla z Vinohradské ke Státní opeře po stejné trase jako v první variantě, u opery by se ale odklonila přes Washingtonovu do Opletalovy ulice (kde jsou dodnes zbytky dávno nepoužívaných kolejí), kudy by vedla k Bolzanově. Pro cestující by byl přesun z tramvaje na nádraží méně pohodlný, nemusely by se ovšem dělat takové zásahy přímo v parku.

Třetí varianta navrhuje vést trať z Vinohradské ulice na Václavské náměstí, odkud by uhýbala do Opletalovy až k Bolzanově.

Jak dnes oznámil pražský Institut plánování a rozvoje (IPR), je možné ke změně územního plánu podávat připomínky od 25. dubna do 25. května. Po jejich zapracování bude následovat veřejné projednání a pak se materiál dostane na radu a do zastupitelstva. „Lze očekávat, že novou trať by cestující mohli využít v optimálním případě již za čtyři až pět let,“ píše IPR.

Ještě předtím chce ale město připravit v dolní části Vinohradské třídy mezi budovami muzea kolejový triangl, který bude před protažením přes magistrálu dočasně sloužit pro manipulaci tramvají.

Tagy hlavní nádraží IPR praha tramvaje trať Vinohradská Vrchlického sady
12 komentářů