Infrastruktura Železnice

Ťok slíbil prověřit záchranu zasypané trati u Lovosic, kterou už vláda pohřbila

Sesuv původy u Lichotovic. Foto: juandev/Wikimedia Commons
Sesuv tratě, ilustrační foto. Foto: juandev/Wikimedia Commons

Výjezdní zasedání vlády v demisi po krajích spojené s rozdáváním slibů se v Ústeckém kraji dotklo opět i železnice. Ministr dopravy Dan Ťok slíbil znovu prověřit možnost obnovení provozu na trati z Lovosic do Teplic, kterou zničil sesuv půdy na dálnici D8.  A to i přesto, že vláda před několika týdny vzala na vědomí její zrušení.

Původně jsme očekávali, že náklady na obnovení této tratě budou kolem 250 milionů korun. Samotný sesuv a jeho sanace by dnes stála 800 milionů. Ukázalo se, že trať má ale závady i v jiných místech, protože jde o sesuvné území. Celkově by tedy revitalizace tratě vyšla na 2,6 miliardy, takže jsme se dohodli s panem hejtmanem, že se na tu věc ještě jednou podíváme a zkusíme najít jinou formu, jak a kde by se trať dala obnovit,” citoval Deník ministra dopravy.

Sesuv poničil zhruba dvousetmetrový úsek, který posunul o zhruba 40 metrů. Stát po sesuvu slíbil, že dá trať do pořádku.  „Je to podraz a prasárna. Ukázka, jak ANO plní sliby. Jasně nám ministr Ťok slíbil, že trať opraví,“ reagoval v březnu krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek na plán trať zrušit. „Je pozitivní, že neřekl definitivní ne. Ta trať má pro nás velký význam,“ okomentoval podle serveru iDnes.cz hejtman Oldřich Bubeníček dnešní sdělení Ťoka.

Stát původně mluvil o podstatně nižších částkách za opravu, v červnu 2016 například v tiskové zprávě o 240 milionech korun. Nakonec ale SŽDC dospěla k názoru, že obnova a revitalizace trati by stála podstatně více. „Obnova železniční tratě v místě sesuvu není plně v souladu s výhledovými představami Ústeckého kraje na celkovou revitalizaci tratě,“ uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě. Podle ní by požadavky kraje znamenaly zřízení nových zastávek i výhybny ve stanici Dobkovičky. „V rámci revitalizace by rovněž muselo dojít k rekonstrukci všech železničních přejezdů,“ uvádí materiál.

Celkové náklady na obnovu tratě v místě sesuvu a na požadovanou revitalizaci tratě z Ústeckého kraje by tak činily podle vládního materiálu 1,8 – 2,8 miliardy korun. Bez nákladů na sanaci širšího okolí sesuvu, které nejsou dosud známy.

Ministerstvo vysvětluje konec tratě i tím, že nebyla příliš vytížená. V úseku Řetenice – Lovosice jezdilo vlakem průměrně 45 lidí v každém spoji. „Podle odborného odhadu se jeví obhájení ekonomické efektivity celé této akce jako nereálné,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

35 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tunel: Vzhledem k tomu, že skoro každý nová cyklostezka budovaná pomocí dotací z EU má naprosto zbytečně asfaltový povrch a podobné blbosti, tak bych se ani moc nedivil, kdyby se ta celková cena přiblížila té – z mého pohledu – přemrštěné ceně za tzv. revitalizaci. Protože jakmile je něco hrazeno z dotace, tak to obvykle vyjde mnohem dráže než kdyby tam ta dotace nebyla. Navíc do toho obvykle kecá mnohem více lidí, dělá to ta“správná“ firma apod. Příkladů se najde jistě dost a dost.
    Ono by se to opravdu mohlo dělat postupně, tedy v první fázi sanovat sesuv a teprve pak pokračovat v opravách.

    • Zbytečně asfaltový povrch? Vy asi na kole moc nejezdíte, když vám asfalt přijde zbytečný. 😉

      Cyklostezka za 2,5 miliardy? Ale jděte. To jen váš závistiví šotosen. Cyklostezka ani nevyžaduje sanovat problematický úsek, jednoduše ho obvede jinudy a na těleso trati se vrátí až v Radejčíně. 🙂

      Cyklostezka by se v pohodě vešla do 100 milionů… kupte si kapesníček, pomůže vám to.

    • Tunel: Máte pravdu, na kole už nejezdím. Jenom to ale vidím kolem sebe jak se na snad všechny nové cyklostezky pokládá asfalt. Takže se i spousta lesních a polních cest zalila asfaltem jen díky tomu, že se přeměnily na cyklostezky. A znovu pčipomínám, že je to velice často proto, že byla dotace. Bez ní by tam byl třeba jen nějaký zpevněný povrch.

    • Kdesi jsem četl o cyklostezkách, kde 1 km budování vyšel běžně na 10 milionů Kč – kde to bylo a kdo se na tom „nakapsoval“, to už ovšem nevím. A vzpomínám si, že za příklady hodně nákladných cyklostezek vybudovaných na tělesech zrušených železničních tratí byly dávány třeba trasy Nezamyslice – Morkovice a Přibyslav – Sázava: přitom tam šlo jen o náklady na vlastní vybudování cyklostezky (povrchu a ostatních náležitostí) a náklady na likvidaci železniční trati a opravu tělesa do nich vůbec započítány nebyly.

      A ještě dodám internetový odkaz na tiskovou zprávu o tom, jaký podraz v případě sesuvu u Dobkoviček udělalo MD ČR na Ústecký kraj: https://www.kr-ustecky.cz/ustecky-kraj-bude-pokracovat-i-nadale-v-boji-za-obnoveni-zeleznicni-trati-teplice-lovosice-poskozene-sesuvem-u-dobkovicek-v-roce-2013/d-1722621/p1=204704 – je ostudné a podlé, že právě o tom, že iniciátorem nápadu na „nadstavbovou“ další modernizaci trati nad rámec pouhé opravy sesuvu bylo právě MD ČR, nikoli Ústecký kraj, na který to teď ministerstvo svádí, se media vůbec nezmiňují …

    • Přesně tak, souhlasím. Velkou měrou by na tu opravu mělo přispět ŘSD.
      A cyklistů i osobních aut už je v naší malé zemi poněkud přespříliš.
      Cyklistika je časová módní záležitost a na arogantním chování mnoha
      cykloteroristů je to pěkně vidět. A s těmi přibývajícími osobními auty
      začíná být i na okrajových silnicích docela husto. Nevidím žádný rozumný
      důvod likvidovat alternativní a klidnější formy přepravy osob ke kterým
      lokální a regionální železnice zcela právem patří.

    • Souhlas s Kik. Bohužel ze zdejších přispěvatelů Dopravak, Tunel, VRT a dalších čiší čirá nenávist, zlomyslnost a škodolibost ohledně regionálních tratí a lokálek. Typická česká vlastnost působit jiným problémy a škody. Jim
      přeci nikdo nebere ty jejich cyklostezky, právo jezdit si všude, kam si zamanou, prostoru mají na zemi habaděj, ale
      jim to nestačí, chtějí víc a víc. Tohle není o žádným šotoušství, kterým se tu neustále ohánějí. Nechtějí prostě
      pochopit, že tu také žijí lidé, co dávají přednost přepravě po kolejích ať už z praktických či jiných důvodů a nechtějí prostě přispívat k neustálému zahušťování silniční dopravy. A mimochodem železnice je stále vůči silniční dopravě
      silně znevýhodňována, až si budou automobilisté i cyklisté platit za používání všech cest a silnic, pak se bude možné bavit o nějaké konkurenceschopnosti.

  • Vždyť tu mimo slunečné soboty jezdilo stěží 200 lidí denně, jaká nejvytíženější trať v kraji? Tady by mnohem lepším řešením byla cyklostezka. Snad vyhraje zdravý rozum a ne zase šotorozhazování.

    • Jen aby ta cyklostezka ve výsledku nakonec nevyšla dráž, než obnova 200 metrů sesunuté trati …

    • No, 2,5 miliardy určitě cyklostezka z Lovosic do Teplic stát nebude…. v komplikovaném úseku může být cyklostezka vedená jinudy a ono zrušení tratě také něco stojí… sanace terénu nikdy není zdarma a už není rok 1950, abyste mohl trať jenom tak nechat ladem, odvézt koleje a nesanovat to, nejsme na Ukrajině, jsme v EU. Navíc na cyklostezku půjdou získat dotace ze zmíněné EU, takže vyjde mnohem výhodněji než nedotovatelná oprava té málo využívané železnice. 😉

    • Tunel: „a ono zrušení tratě také něco stojí…“
      No, právě – ale když tam chcete místo obnovení železnice vybudovat cyklostezku, měl byste právě i všechny ty náklady na snesení železnice započítat do nákladů na vybudování té cyklostezky – a rázem budete minimálně na řádově nemálo milionech na kilometr.

    • Já je klidně započítám, ale 85% pokryje EU, takže je pak zase odečtu. Na opravu železnice vám EU nedá ani euro. Což je dobře, nejde donekonečna stavět rozhledny v rovině nebo opravovat naprosto zbytečné tratě, které nemají žádný význam v nákladní dopravě, osobní ani neslouží k odklonům. V okolí je tratí doslova tři řitky. S větší použitelností než tato. A turisty sveze i autobus. Na Slapy je taky háže bus, koleje tam nikdy nevedly. Nebo třeba na Modravu si také nedojede vlakem a turistika tam jen kvete.

    • Náměstek hejtmana Komínek také upozornil, že kraj usiluje o to, aby stát opravil úsek tratě 097 mezi Teplicemi a Lovosicemi, který v roce 2013 poničil spolu s rozestavěnou dálnicí D8 sesuv u Prackovic.
      „Státu se do toho ale moc nechce, protože by to prý bylo moc nákladné. Připadá mi to, jako bychom čekali, až nám spadnou všechny mosty, a pak už je neopravovali,“ kritizoval Komínek postup Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ve věci poškozené železnice.

      SŽDC však podle jejího mluvčího Marka Illiaše nezahálí. Na základě požadavků ministerstva dopravy vybírala ze tří navržených variant opravy, rozhodovala se mezi mostem, náspem a lehčeným náspem. K dalšímu rozpracování míří projekt přemostění utrženého úseku trati.
      „Projekt bychom měli předložit centrální komisi ministerstva dopravy do poloviny tohoto roku. Předpokládané náklady obnovy poničeného úseku trati jsou zhruba 800 milionů korun,“ popsal kroky SŽDC Marek Illiaš.
      Materiál teď putuje po ministerstvu dopravy vnitřním připomínkovým řízením. „Zatím je tedy ještě předčasné jakékoli závěry komentovat. Vládě bychom materiál chtěli předložit na jaře,“ dodal tiskový mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

      Zdroj: https://ustecky.denik.cz/zpravy_region/motoracky-spolknou-9-milionu-korun-bude-jezdit-svestkovka-i-o-vsedni-dny-20180319.html

      Zdroj: https://ustecky.denik.cz/zpravy_region/motoracky-spolknou-9-milionu-korun-bude-jezdit-svestkovka-i-o-vsedni-dny-20180319.html

  • Opravit. Neopravit. Opravit. Neopravit. Opravit. To stvoření je bezcharakterní měchuřina, nikoli férový chlap.

  • Do prčic, to je pátý přes devátý.. krajský radní s hejtmanem lobujou za obnovení tratě, ale SŽDC hlásí, že požadavky kraje na revitalizaci tratě jim prodražily opravu na nesmyslné 3 mld. To každý seděli u jiného stolu nebo co!?

    Taky to započítávání nákladů na sanaci širšího okolí s dráhou rozhodně nic společného nemá. Spíš to vypadá, že tahle opičárna z nějakého důvodu „nesmí vyjít“..

  • Oprava tratě a všeho co souvisí se sesuvem se má zaplatit z rozpočtu ŘSD, jakožto investora a vlastníka stavby (dálnice) a kvůli jehož stavbě škoda vznikla. ŘSD pak dál může škodu vymáhat na koncovém viníkovi – projektantovi, dodavatelích, atp..
    Může ale někdo vysvětlit, proč se do ceny za opravu tratě nyní započítává i cena celkové revitalizace, vč. rekonstrukce přejezdů atp.?! Modernizace je přece zcela nesouvisející záležitost. Prvě je třeba obnovit původní provoz a poté lze přemýšlet o celkové rekonstrukci, která pak bude pochopitelně už z rozpočtu ŠZDC.

    • A nejlepší je, jak ty vysoké náklady MD ČR svorně se SŽDC svádí na Ústecký kraj = viz: „Nakonec ale SŽDC dospěla k názoru, že obnova a revitalizace trati by stála podstatně více. „Obnova železniční tratě v místě sesuvu není plně v souladu s výhledovými představami Ústeckého kraje na celkovou revitalizaci tratě,“ uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě. Podle ní by požadavky kraje znamenaly zřízení nových zastávek i výhybny ve stanici Dobkovičky. „V rámci revitalizace by rovněž muselo dojít k rekonstrukci všech železničních přejezdů,“ uvádí materiál.“ – nechápu, jak „rekonstrukce všech železničních přejezdů“ souvisí s odstraněním následků sesuvu, když na fakticky vyloučeném úseku mezi Chotiměří a Radejčínem jich je jen minimum a v naprosté většině přes komunikace nejnižších řádů.
      A ani vybudování zmíněné výhybny v Dobkovičkách (je-li skutečně nutná pro vylepšení jízdního řádu – jinak žádný smysl nemá) nemůže činit velké problémy, protože je tam už dlouho nevyužívaná vlečková kolej lomu, z jejíž části lze po patřičné úpravě krátkou výhybnu pro osobní vlaky (třeba ve stylu zminimalizované žst. Olovnice) zřídit docela snadno (a ještě by i zbývající část té vlečkové koleje mohla i nadále sloužit pro nakládku štěrku) – ani top ovšem nesouvisí s odstraněním následků sesuvu.
      Osobně bych původ toho nehorázného navýšení nákladů a jejich „přiúčtování“ k nákladům na odstranění následků sesuvu hledal především u vedení SDC Ústí nad Labem, které lokálkám škodí dlouhodobě (aktuálně viz třeba umrtvení „Kozí dráhy“).

    • Může ale někdo vysvětlit, proč se do ceny za opravu tratě nyní započítává i cena celkové revitalizace, vč. rekonstrukce přejezdů atp.?!

      Protoze zadani bylo jednoznacne: Nesmi vyjit ekonomicky vyhodne ani neutralni. Tak se do opravy sesuvu pocita i pohreb prezidentovy babicky……

  • Normální člověk nemůže navrhnout tuhle trať ke zrušení. Nebo snad je v pořádku kvůli 200m dlouhému sesuvu rušit 14 km kolejí, po kterých se jezdilo a vlaky tam rozhodně nejezdily prázdné? Nebýt sesuvu, fungovala by bez problémů dál. A když už teda k tomu došlo, měil by to zaplatit ti, kdo tu dálnici pod tím stavěli (trať fungovala mnoho desetiletí a přežila několik povodní, takže stavba dálnice na tohle musela mít vliv).

    • Jenže tady nejde o „obyčejnou opravu 200m koleje“.
      Takže si jezděte pro mě za mě až k sesuvu z obou stran.
      Stejně většina lidí od Lovosic vystupuje(vystupovala) už před Radejčínem!

    • Taková trať (Valašské Meziříčí) – Hostašovice – Nový Jičín byla také poničena v krátkém úseku, a jak dopadla. I tam byla potenciálně využitelná (a snad předtím i využívaná) vlečka. Tak snad tady bude lépe. Sanace svahu by měla jít na vrub tomu, kdo ji způsobil, ne poškozenému. Koleje je třeba co nejvíce využívat k úlevě silnicím, ne je libovolně rušit.

    • Z Lovosic je opravdu největší frekvence jen do nejbližšího okolí /Opárno, Chotiměř, Velemín/. Turisticky je ale trať významná z opačné strany z Teplic, jako přístup do Českého středohoří.

    • Jakkoli je to především nehorázná lumpárna ze strany MD ČR a SŽDC, ani ČD a vedení Ústeckého kraje nejsou zcela “ z obliga“ – i jim přece muselo být od samého počátku jasné, že odstranění následků sesuvu nebude jen záležitostí týdnů či několika málo měsíců, ale přesto byla NAD zavedena i v úseku, kterým osobní vlaky klidně mohly jezdit i nadále. Já vím, je to jednodušší, vlaky by asi vyžadovaly i jedny vozební náležitosti navíc, takže by to bylo určitě i provozně dražší, ale byl by aspoň k dispozici argument, že železnici je třeba opravit co nejdříve a nejrychleji, aby ty vícenáklady nevznikaly – místo toho odnaučili cestující používat vlaků a ti se naučili používat autobusů NAD (které navíc zastavují i ve Velemíně, kde železnice zastávku bůhvíproč nemá), takže ani oni nemají přílišný zájem a důvod obnovení železnice intenzivně podporovat. Škoda …

    • Tato trať narozdíl od souběžné dálnice neměla na autodopravu žádný vliv, dálnice opravdu pomohla, ta auta stáhla a je mnohem důležitější než tato trať.

      František> Trať do Hostašovic vedla z málo zalidněného okraje Nového Jičína do ještě většího okraje ValMezu, ta neměla žádný význam, dneska ve formě cyklostezky má větší využití než dřív, takže reálně ubere více aut a přitáhne i turisty. Zvolilo se lepší řešení.

    • Tunel: Přesně tak, tyto tratě neuleví silnicím prakticky nic. Navíc tím busem o víkendu za slunka nějak o moc míň lidí nejede, možná úplně stejně. Je to jen přání lokálkových šotoušů, že bez těchto tratí přijde konec světa.
      Ale nepřišel ve Francii, Německu taky ne a v Dánsku rovněž překvapivě ne. Ve Španělsku či severním Rakousku taky nepřišel mor a záhuba, no a Polsko apd. za vzor dávat nebudu, tam se omezilo i plno tratí s dobrým potenciálem pro osobku…

    • jančurobijci> Ano, Polsko je už trochu moc, tam je pročištěno někde přehnaně (i když ono to spíš zchátralo než že by se to pročistilo), ale to šotouškům nevysvětlíte, že jim nikdo nechce zrušit všechny tratě. Německá redukce byla optimální. A kde to nevyžaduje drahé investice, může se tu a tam něco nechat turistice a jako objízdná trasa, jako v tom severním Rakousku. Trať 097 je ale nevhodná na cokoliv, objízdných tratí je kolem dost, pro nákladku nemá sklony, turistice poslouží i autobus (na Orlickou nebo Slapskou přehradu taky jezdí turisté a to tam koleje nikdy nevedly), po cestě jsou jen vesničky (lépe je obslouží autobus) a koncová města jsou spojená přes Ústí mnohem pohodlnějšími pořádnými vlaky. Nicméně šotoušci tohle nevnímají a chtějí rozhazovat cizí peníze za svojí hračku. Přitom cyklostezka narozdíl od trati by se tu dala krásně zadotovat z EU a problematický úsek objet jinudy. Což vlak nemůže. A cyklostezka nebude miliony dotací každoročně na provoz. A když se na ní něco poškodí, oprava je mnohem levnější než u železnice.

    • Ano, ale v kladiva a za špatnýho počasí třeba ani ne 7 lidí ve vlaku.

      Jinak u té 340 mě přijde 9 miliard poněkud hodně, na to, co se má udělat(velice slušně řečeno).
      Je vidět, že SŽDC bere „z ničího“ a konkrétní přínos tam nikoho moc nebere…

    • Je mi jasné, že těch 45 je asi nějaká šotoakce. Ale i kdyby těch 45 bylo v každém vlaku, tak investice 2,6 mld (podle Ťoka) je zcela mimo. Sentimentální kecy šotoušstva a regionálních politiků ignorovat. Ať si to zaplatí že svého.

    • Spíš bych se ptal za co ty 2-3 mld? Proč neudělat jen tu sanaci svahu a ostatní řešit operativně poté? Souhlasím, že ta částka je za provoz nesmyslná, ale určitě by to šlo podstatně snížit, právě proto, že je to lokálka a ne rychlostní koridor.

    • VRT> Souhlas, šotouškové se už úplně zbláznili… Neskutečné plýtvání požadují. Dneska by ta trať mohla najít využití jako cyklostezka, pro cyklisty by zmírnila vystoupání na kopec. A i pěší by se tam mohli podívat, takže vyhlídky se zachovají. Stačí postavit dálniční odpočívadlo, odkud se pěkně projdou turisté po bývalé trati a bude jich možná víc, než kolik lidí vozila ta trať.

      František> Po téhle trati jezdilo stěží 200 lidí denně, ignorujte červnové slunečné soboty a uvidíte skutečnost. Nová dálnice vedle, ta krásně uvolnila souběžnou silnici. Stáhla mnohonásobně více aut než tahle směšná železnice. Ta byla jen na dožití a jednou to přijít muselo.

  • O zrychlení(plus drátizace) např. 340ky se mluví nejmíň 25 let.
    Ale na ..čovský lokálky se prachy zase najdou…
    Neříkám, že tato trať by neměla být o víkendech v provozu, kdyby nedošlo k sesuvu, ale už se stalo
    a žádnej „viník“ to nezaplatí…

Newsletter

Partneři


Výběr editora