Železnice

Tečka za sporem o Taurusy. Pronájem lokomotiv pro railjety byl legální, potvrdil ÚOHS

ČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhy
ČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhy

Letitý spor o to, zda České dráhy neporušily pronájmem lokomotiv Siemens Taurus od Rakouských spolkových drah ÖBB zákon, je definitivně u konce.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně potvrdil, že smlouva byla legální a České dráhy za ni nemusí platit žádné sankce. Vyplývá to z rozhodnutí, které zveřejnil ÚOHS na svých stránkách.

Úřad zkoumal smlouvu z roku 2009 mezi ČD a ÖBB i následné dodatky. Lokomotivy používají ČD dosud pro provoz netrakčních jednotek railjet. „Řízení zahájeném z moci úřední nebyly zjištěny důvody pro uložení sankce,“ konstatoval nakonec ÚOHS. České dráhy ve sporu zastupovala Advokátní kancelář Jansta, Kostka.

ÚOHS smlouvy zkoumal přes tři roky. Původně přitom České dráhy dostaly pokutu ve výši 1,2 milionů korun. Dopravce se ale obrátil na Krajský soud v Brně a ten rozhodnutí loni zrušil. ÚOHS proto zahájil řízení znovu a v něm po pár týdnech konstatoval, že se nic nestalo.

Antimonopolní úřad se původně domníval, že pronájem lokomotiv byl veřejnou zakázkou, která se měla vysoutěžit. Dopravce ale argumentoval, že jde o vzájemné plnění a vyrovnání výkonů s ÖBB, které soutěžit nelze. České dráhy rozhodnutí ÚOHS uvítaly. „Je třeba připomenout, že se nejedná o klasický pronájem, ale že jde o vyrovnávku výkonů a přeshraniční provoz podle mezinárodních úmluv, které se aplikují v provozu i mezi ostatními státy EU, v našem případě konkrétně vedle Rakouska také se železnicemi ze Slovenska, Polska nebo Německa. Označení pronájem zde je velmi zavádějící, jde o zjednodušení pro laickou veřejnost, kdy se jedná o přeshraniční splupráci dvou dopravců,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Už dříve ÚOHS zrušil pokutu ve výši 25 milionů korun za nákup railjetů