Železnice Zprávy

Technické muzeum stahuje pět vozidel od JHMD, poškozenou Malletku už odvezlo

Malletka míří do muzea. Zdroj: Jindřichohradecké místní dráhy
Malletka míří do muzea. Zdroj: Jindřichohradecké místní dráhy

Vozový park Jindřichohradeckých místních drah se ztenčuje. Společnost se nedohodla na prodloužení zápůjčky pěti vozů s Národním technickým muzeem, které si svůj majetek po dlouhých letech stahuje zpět. Vozidla míří do depozitáře v Chomutově.

Zřejmě nejzajímavějším, a také nejspornějším z nich je 110 let stará parní lokomotiva U47.001 zvaná Malletka. Ta byla z jižních Čech odvezena spolu se třemi vagony v pondělí, poslední pátý brzdový vagon bude odvezen v příštích dnech. „Pět vozidel ze sbírky NTM bylo zapůjčeno JHMD v 90. letech 20. století, většina vozidel zde byla dlouhá léta provozována. V současné době končí nájemních smluvní vztah,“ uvedl mluvčí muzea Adam Dušek. Vozidla budou podle něj k vidění v Chomutově, neboť tamní depozitář je v letní sezoně nově zpřístupněn veřejnosti.

Konec spolupráce obou stran přitom není přátelský. Provází jej soudní spor právě o Malletku, konkrétně o poškození jejího pojezdu. Muzeum žádá náhradu škod ve výši dva miliony plus úroky z prodlení. JHMD proti tomu namítá, že do lokomotivy už dala přes dva miliony korun a další byla ochotna investovat, žádala ale zároveň prodloužení zápůjčky. „Bohužel jsme nebyli úspěšní a k nové dohodě nedošlo. Jistěže Malletka, jako svého druhu unikátní parní stroj, bude na naší dráze chybět,“ uvedl mediální zástupce firmy Roman Bajčan.

Jaká vozidla se vracejí zpět do NTM:

Úzkorozchodná parní tendrová lokomotiva U 47.001
Úzkorozchodný dvounápravový oplenový vůz O/u 9510 na přepravu dřeva
Úzkorozchodný dvounápravový krytý nákladní vůz Z/u 2072
Úzkorozchodný dvounápravový krytý nákladní vůz Z/u 2067
Úzkorozchodný dvounápravový brzdový vůz N/u 3006

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jen si říkám, že i takový převoz lokomotivy není zrovna levná záležitost. Speciální jeřáb, speciální návěs, navíc do Chomutova to není zrovna blízko…

  • Já mám pocit, že poslední významnější opravy proběhly ještě za bývalého ředitele. Nyní mám pocit, že se JHMD snaží stejně jako ČD co nejvíce vytahat na dotacích a o lidi jde až následně.

  • Ještě že z JČ stáhli už štokra i kafemlejnek – mohli by jim to tam rozmlátit stejně jako soukromé JHMD rozflákali malletku. Po fiasku se Šumavou se opatrnosti nedivím. Když jde do tuhého, tak se dá zpeněžit i cizí majetek. Ukrást. Z cizího krev neteče.

    • Ale, no tak, Chachare: 556.0506 ani 310.093 přece nejsou majetkem NTM, ale ČD (DHV Lužná u Rakovníka)! Co s nimi Milda Kothera provedl, je jiná záležitost – to, že to vzbudilo a budí nevoli (především u lidí ze Stocker Clubu, což celkem chápu), je samozřejmě problém, ale tan vznikl tím, že Milda neumí jednat s lidmi a nedokázal se s nimi včas rozumně dohodnout.
      Že svůj majetek NTM z Jindřichova Hradce nechalo odvézt, je u vědomí současné situace na JHMD jen dobře, protože ta vozidla aspoň budou mít možnost se tam někdy v budoucnu (po odchodu tamní současné squadry) ještě objevovat – takovou naději ten zlatokop, který tam nyní vládne, určitě nezaručuje.

Newsletter

Partneři


Výběr editora