Železnice

Tatra začala soutěžit firmu na obnovu Slovenské strely, má být opět pojízdná

Motorový vůz M 290.0 přezdívaný Slovenská strela. Foto: Petr.adamek, Wikimedia Commons
Motorový vůz M 290.0 přezdívaný Slovenská strela. Foto: Petr.adamek, Wikimedia Commons

Plány na opravu motorového vozu Slovenská strela a vybudování depozitáře pro tento vůz pokročily. Po schválení dotace začala Tatra Trucks soutěžit firmu, která legendární motorový vůz kompletně opraví.

Náklady na vzkříšení Slovenské strely vyčíslila Tatra zatím podle vypsané soutěže na 39 milionů korun, reálnou cenu ale ukáže až samotná soutěž. Firmy mají čas na podání nabídek do konce května.

Celkové náklady na projekt jsou podle mluvčí Tatry Anety Mrázové 118 milionů korun. „Přibližně jedna třetina všech nákladů půjde na restaurátorské práce Slovenské strely. Zbytek nákladů tvoří stavební práce, náklady na expozici a vedlejší náklady,“ řekla Mrázová. Tatra Truck dostane na projekt 80 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu, dalších 40 milionů zaplatí sama. „Po revitalizaci by Slovenská strela měla vyjíždět ze speciálního depozitáře, který bude umístěn u nového muzea Tatry,“ dodala Mrázová.

Revitalizace motorového vlaku Slovenská strela by měla začít letos na podzim, letos by měla začít i stavba depozitáře. Depozitář společně s pojízdnou Slovenskou strelou by měl být uveden do provozu v druhé polovině roku 2020. Stejně tak jako nové muzeum automobilů Tatra, které bude stát v těsné blízkosti Slovenské strely.

Motorové vlaky M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vlak rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos.

Vlak dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, při zkouškách dosáhl až 148 km/h. Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.

Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatry. Dnes je odstaven venku pod přístřeškem, kde ale chátrá.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • P. Sousedik vymyslel pohon pre Slovensku Strelu v 30-tich rokoch 20. storocia. Takze 80 rokov stara koncepcia pohonu. Myslim, ze na tu dobu bolo vynikajuce.

  • A ví se, jaké je technické zadání opravy? Bude to opraveno i se Sousedíkem, tedy původní řešení, nebo se tam dá Tedom a zamaskované Intelo jako ve Stříbrném šípu?

    • Tak pochybuju, že by Sousedíka dal ještě někdo dnes dohromady. Sázím to druhé….bohužel.

    • Sázíte špatně! Vše se restauruje v původním provedení.

    • V roce 1996, kdy jsem se okolo Slovenské strely motal byl Sousedík úžasně zachovalý včetně regulace přenosu výkonu a motory opravitelné. A předpokládám, že se toto nezměnilo. A asi bych našel i základní schémata vozu 🙂

    • Prosím srela popsána zde:
      odbornecasopisy. cz/elektro/casopis/tema/strela-se-srdcem-sousedik–12659

      Dneska by se asi už sousedíkovo řešení moc nechytlo, že?

Newsletter

Partneři


Výběr editora