Infrastruktura Lidé Železnice

Tahanice o důchodce: Nové režijky se odkládají až na červen

Jízdenka ČD. Autor: Zdopravy.cz
Jízdenka ČD. Autor: Zdopravy.cz

Zavedení nového systému režijního jízdného na železnici se odkládá na červen. Podle loni uzavřeného memoranda se měl stát z režijek v komerčních vlacích od počátku letošního roku zaměstnanecký benefit, odklad jde ale na vrub tahanicím o penzisty. Režijky tak platí minimálně do konce května v tradiční podobě jako zákonem zajištěná sleva ve všech vlacích.

Správa železniční dopravní cesty se dohodla s Českými drahami, že příplatek k režijkám za užití komerčních vlaků bude 690 korun ročně za zaměstnance a 350 korun za důchodce a děti mladší 15 let. SŽDC tuto částku uhradí svým zaměstnancům, kterým pak bude tato výhoda nahrána na In Kartu k základním režijkám.

Zároveň správa železnic připravuje databázi důchodců, kteří by měli o tento benefit zájem. Výhoda se nicméně nebude vztahovat na jejich rodinné příslušníky. Podle informací deníku Zdopravy.cz přitom náběh celého systému zpožďuje mimo jiné tahanice o důchodce, konkrétně spor o to, ke které organizaci důchodce přináleží.

Zatímco SŽDC prosazuje model, že důchodce patří firmě, od které odešel do penze, České dráhy dávají přednost profesnímu principu. Tedy například výpravčí ve výslužbě by měl mít benefit od SŽDC, i když byl penzionován jako zaměstnanec ČD. Zaměstnanci řídící provoz, například výpravčí, hláskaři, hradláři či signalisté, přešli od ČD pod SŽDC až v roce 2011. Celou věc provázejí i daňové otázky. Příplatky na režijky v komerčních vlacích budou muset zaměstnanci SŽDC zdanit, jak to ale bude u důchodců, není jasné.

SŽDC ani České dráhy na otázky k novému systému režijek zatím neodpověděly.

16 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Napsat komentář: Honza Zrušit odpověď

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Za mne asi tolik.Ať si tu režijku nechají.Mám toho ježdění dost v práci a ve volnu se mi vlakem nechce cestovat ani omylem.To jedu raději autem.Mne by stačila služební jízdenka na dojíždění do práce.Už mne přestává bavit poslouchat a číst tolik závisti,že někdo něco má a já ne,tak ať to nemá taky.Ale to už je ta naše česká povaha a Moravu a Slezsko nevyjímám.

  • Honzo nemel tady nesmysly když tomu nerozumíš. Děti mohou mít režijku jedině za předpokladu, že studují. Ukončením studia pozbývají nároku na režijku.

    • Většina důchodců již pravděpodobně bude mít děti starší patnácti let, byť lze uznat, že nějaké takové jistě existují.

  • Rodinní příslušníci důchodců potřebují režijky? To mě podrž. Jak může vypadat rodinný příslušník drážního důchodce? Manželka +- podobně stará, je-li v důchodu jezdila by o čtvrtinu levněji. Dítě penzisty bude povětšinou věkově 45+ a předpokládám zaměstnaný člověk. Takový nemá na jízdenku? Resp. bude těžit z tátova/mánina zaměstnání na dráze do svého důchodu?

  • Je to NEHORAZNOST – okamzite zrusit !!!!!
    … asi stejna kraviva jako kdyby zamestnanci udrzby silnic, stvebnich firem, MD a RSD měli rezijky na atobusy…
    Takze sjednotit podmínky – OKAMZITE!!!
    VELMI SE USETRI

    • Závist? Pojďte taky na železnici. Každý zaměstnavatel má určité benefity…

  • Na té dráze je asi něco špatně, pokud železničář nemá prostředky na to, aby si mohl koupit jízdenku na vlak, stejně jako ostatní cestující veřejnost.

    • Pro zaměstnance ČD je to klasický benefit, pro zaměstnance SŽDC spíše historický artefakt a bonus, jehož náklady ale nenese zaměstnavatel, ale „zákonem“ někdo jiný. A jejich určení „z moci úřední“ není opravdu za stávající situace vůbec košér. Tady asi nejde už ani tak o železničáře jako takové, ale o politický boj odborů.

    • Že by benefit? Proč třeba na autobusech čtu „Přijďte k nám řídit, dostanete volné jízdné pro celou rodinu“? A takových bonusů je všude plno (auta, mobil, aj). Není to tak trochu podpora toho, aby to vůbec měl kdo dělat? A můžu Vás ubezpečit, že plno nádražáků tu režijku už ani nemá a dojíždí do práce auty. Ono také jak jinak, když nástupy jsou dost často v době, kdy ještě nic nejede. Takže nezáviďte a běžtě do čárky v kosočtverci. 🙂

    • Nezávidím. Jezdím zdarma vlakem po střední Evropě a můj zaměstnavatel za to odvádí daň. Tomu říkám benefit.

    • Mimochodem. Vím, co znamenají nástupy v 1:00-5:00. U ČD zablešená nocležna. Tam, kde jsem teď, ***hotel. 😉

    • Znamená to, že zaměstnavatel si mé práce váží a dbá na to, abych i v práci zůstal člověkem, nikoliv výrobním nástrojem..

  • Režijkám nefandím, ale dělat to podle profese je teda holý nesmyl. Jako aby SŽDC platila za člověka, který nikdy nebyl její zaměstnanec? To snad ne..

    • Naopak. Logika velí, aby výpravčí byl posuzován, jako by pracoval u SŽDC, protože kdyby v jeho době SŽDC existovala, tak by pracoval pro ni. Pokud bychom měli důchodce, který odešel do penze ještě za ČSD, tak by podle vaší logiky nedostal nic.

    • Nesmysl. Nástupnickou organizací ČSD byly primárně ČD, ne SŽDC.