Železnice

SŽDC zveřejnila nový jízdní řád. Potvrzuje přejmenování vlaků, přibude Metropolitan

Lokomotiva 151 v čele expresu z Prahy na Moravu. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva 151 v čele expresu z Prahy na Moravu. Foto: Jan Sůra

Z českých kolejí od 10. prosince zmizí řada tradičních názvů dálkových vlaků a vzniknou úplně nové. Vyplývá to z nově zveřejněné finální podoby jízdního řádu, kterou umístila na své stránky Správa železniční dopravní cesty.

Jízdní řád potvrzuje dřívější informace serveru Zdopravy.cz o konci některých názvů, jako Šohaj či Galán a sjednocení názvů vlaků pro stejné destinace. Nově tak například všechny rychlíky vyšší kvality z Prahy do Luhačovic budou pojmenované Slovácký Expres.

Podobné pojmenování bude mít většina vlaků z Prahy do Plzně, Chebu či Mnichova: bude z nich Západní Expres. Většina expresů z Prahy do Českých Budějovic či Lince ponese název Jižní Expres. Oproti původním zprávám z tvorby jízdního řádu zůstal název expresu Budvar. Naopak některé rychlíkové názvy u vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi skončí, například Ludvík Zatěranda nebo Váša Příhoda.

U mezinárodních vlaků dochází k zásadní změně na trase z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nově se vlaky budou jmenovat Metropolitan. Zůstává ještě název Hungaria pro vlak Berlín – Praha – Budapešť a jeden spoj do Bratislavy ponese název Metropolitan Slovenská Strela.  Vlak EuroNight Metropol podle dříve oznámených změn pojede jen mezi Prahou a Budapeští.

Jízdní řád přináší i některé úplně nové mezinárodní vlaky, například spojení polské Vratislavi s Adršpachem, které má provozovat GW Train Regio. Zajímavý vývoj má i jízdní řád společnosti RegioJet, která chce od prosince začít jezdit do Vídně a navýšit počty spojů do Bratislavy. Zatímco u Vídně jsou všechny spoje zanesené v jízdním řádu bez omezení, u spojů do Bratislavy vyjedou některé původně plánované až takzvaně ode dne vyhlášení.

„Na Slovensku ještě probíhá proces přidělování kapacity pro tyto spoje, který by měl být ukončen v průběhu měsíce listopadu s tím, že jeden pár spojů by měl být provozován již od prosince 2017 a další pak od změny jízdního řádu v červnu 2018,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. RegioJet navýší počty dálkových spojů o 40 pprocent.

 

13 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Mám návrh: Rychlíky jedoucí přes Kostelec u Jihlavy by se mohly pojmenovat dle názvu produktů Kosteleckých uzenin. Krásné, nové vlaky (lepšího, soukromého) dopravce jedoucí přes Vodňany by se zase honosily názvy produktů vodňanských drůbežích jatek, atd…

    • Že vy jste se díval na Kosmo. 🙂
      Ale raději ticho, nebo to fakt někdo udělá, jsou na to pitomí dost.
      Které výrobky konkrétně myslíte? On expres „Vídeňské párky“, nebo v singuláru „Vídeňský párek“ není moc chytrý nápad, jistě by se to stalo terčem vtipů.

  • Jsem zvědav na Regiojet. Z jedné strany Flixbus, z druhé ČD. A nejsem si jist, že za Brnem bude dostatek cestujících. Ještě navíc třeba Slováci blokují cestující, že si na slovenském území mezi slovenskými stanicemi nemohou kupovat lístky a nastupovat. Asi bude veselo. Na druhou stranu to přinese asi pro Čechy lístky do Vídně za zajimavé ceny.

    • Jak přesně to s tím blokováním myslíte? To mne zajímá, jakože má Regiojet zákaz tam prodávat lístky, nebo jak to je?

    • Ano Regiojet evidentně nemůže prodávat lístky po slovenském území, pouze mezistátní. Například Bratislava – Kůty.

  • Už jsem se lekl, že máme další jazykový paskvil – Expressy se dvěma S. Naštěstí nejsou, v jízdním řádu jsou to Expresy s jedním.

    • díky za upozornění, už jsem tam viděl večer při psaní těch písmen nějak více:)

  • O přejmenování všech spojů na Vysočinu na Posázavské Pacifiky se neuvažuje?

  • „RegioJet navýší počty dálkových spojů o 40 procent“ – 40 % takové pěkně vypadající a ohromující číslo, je to skoro polovina. Nebylo by v tomto případě, kdy se jedná o navýšení v jednotkách, lepší napsat skutečný počet spojů?