SŽDC zvažuje další „čtyřkolejku“. Z Lysé nad Labem do Velkého Oseka

V řadě zemí jsou na hlavních koridorech 4 koleje běžné. Snímek z britské West Coast Line, která spojuje Londýn s Glasgow. Foto: Wikimedia CommonsV řadě zemí jsou na hlavních koridorech 4 koleje běžné. Snímek z britské West Coast Line, která spojuje Londýn s Glasgow. Foto: Wikimedia Commons

Na české železnici může v příštích letech vyrůst nový čtyřkolejný úsek. Správa železniční dopravní cesty připravuje zadání technicko-ekonomické studie, která

Na české železnici může v příštích letech vyrůst nový čtyřkolejný úsek. Správa železniční dopravní cesty připravuje zadání technicko-ekonomické studie, která má ukázat, zda se vyplatí rozšířit až na čtyři koleje úsek  mezi Lysou nad Labem a Velkým Osekem a zda je to technicky možné. Mělo by jít pravděpodobně o kombinaci dvou dvoukolejných tratí – stávající a nové.

„Čekáme tu v budoucnu velký růst provozu nákladních i osobních vlaků a už teď je zde při dvojkolejném uspořádání problém s kapacitou,“ vysvětlil Radek Čech, ředitel odboru strategie SŽDC.

Trať, která je využívána silně nákladní dopravou, je ve špatném stavu a SŽDC tu postupně chystá její modernizaci tak, aby vlaky mezi Prahou a Hradcem Králové mohly jezdit v budoucnu vyšší rychlostí a s přispěním tohoto úseku zvládly jízdu pod jednu hodinu. To by přineslo zřejmě další nárůst provozu.

Úsek mezi Velkým Osekem a Lysou nad Labem je zároveň ještě vytížený silným nákladním provozem, z Nymburka ještě provoz zahušťují vlaky řazené v Nymburce, včetně odbavovaných vlaků Škoda Auto. I proto na řešení kapacity v poslední době velmi tlačí sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Osobní provoz může ještě zahustit i zvažovaná varianta vlaků z Prahy do Mladé Boleslavi a Liberce přes Lysou a takzvanou Všejanskou spojku.

Nedostatečná kapacita je dnes jedním z největších problémů koridorových tratí v Česku. Čtyřkolejné úseky jsou v zahraničí u vytížených tratí běžné, u nás se v minulosti stavěly maximálně tři koleje, například mezi Prahou a Poříčany. V Česku existuje jen jeden čtyřkolejný úsek na dvou kilometrech mezi pražským hlavním nádražím a Vršovicemi.

Tagy čtyřkolejná trať kapacita SŽDC trať 231
16 komentářů