Infrastruktura Železnice

SŽDC zvažuje další „čtyřkolejku“. Z Lysé nad Labem do Velkého Oseka

V řadě zemí jsou na hlavních koridorech 4 koleje běžné. Snímek z britské West Coast Line, která spojuje Londýn s Glasgow. Foto: Wikimedia Commons
V řadě zemí jsou na hlavních koridorech 4 koleje běžné. Snímek z britské West Coast Line, která spojuje Londýn s Glasgow. Foto: Wikimedia Commons

Na české železnici může v příštích letech vyrůst nový čtyřkolejný úsek. Správa železniční dopravní cesty připravuje zadání technicko-ekonomické studie, která má ukázat, zda se vyplatí rozšířit až na čtyři koleje úsek  mezi Lysou nad Labem a Velkým Osekem a zda je to technicky možné. Mělo by jít pravděpodobně o kombinaci dvou dvoukolejných tratí – stávající a nové.

„Čekáme tu v budoucnu velký růst provozu nákladních i osobních vlaků a už teď je zde při dvojkolejném uspořádání problém s kapacitou,“ vysvětlil Radek Čech, ředitel odboru strategie SŽDC.

Trať, která je využívána silně nákladní dopravou, je ve špatném stavu a SŽDC tu postupně chystá její modernizaci tak, aby vlaky mezi Prahou a Hradcem Králové mohly jezdit v budoucnu vyšší rychlostí a s přispěním tohoto úseku zvládly jízdu pod jednu hodinu. To by přineslo zřejmě další nárůst provozu.

Úsek mezi Velkým Osekem a Lysou nad Labem je zároveň ještě vytížený silným nákladním provozem, z Nymburka ještě provoz zahušťují vlaky řazené v Nymburce, včetně odbavovaných vlaků Škoda Auto. I proto na řešení kapacity v poslední době velmi tlačí sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Osobní provoz může ještě zahustit i zvažovaná varianta vlaků z Prahy do Mladé Boleslavi a Liberce přes Lysou a takzvanou Všejanskou spojku.

Nedostatečná kapacita je dnes jedním z největších problémů koridorových tratí v Česku. Čtyřkolejné úseky jsou v zahraničí u vytížených tratí běžné, u nás se v minulosti stavěly maximálně tři koleje, například mezi Prahou a Poříčany. V Česku existuje jen jeden čtyřkolejný úsek na dvou kilometrech mezi pražským hlavním nádražím a Vršovicemi.

16 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Pisu z mobilu, tak nikoliv o posteli , ale o postrku jsem psal, ach ty automatické opravy😀😀😀

    • No na druhou stranu, i tohle se musí nějak narodit, že ano. 🙂

    • Pisu z mobilu, tak nikoliv o posteli , ale o postrku jsem psal, ach ty automatické opravy😀😀😀

  • A proč čtyři koleje až do Oseka? Úplně by stačilo do Libice nad Cidlinou a odtud konečně už vybudovat Kanínskou spojku na severní straně dálnice D11.

    Často se řeší, jak (a zda to má smysl) někde ušetřit pár minut zvýšením traťové rychlosti ze 120 na 160 km/h (nebo 200 km/h) a tady už klidně 20 let mohli šetřit 5 km (slovy pět kilometrů) při každé cestě z Prahy do Hradce Králové. Takže nejen čas (aspoň čtyři minuty, možná i víc) plus energii, opotřebení vozidel i svršku…

    Chápete někdo, proč spojka Liblice-Kanín už dávno nestojí? Spolu s druhou kolejí do HK by to osobní i nákladní dopravě jistě prospělo.

    • Chápeme: za „bolševika“ na to nebylo dost financí a po jeho „pádu“ dostalo (logicky) přednost budování koridorů – a po výrazném snížení objemů přepravy v nákladní dopravě po rozdělení Československa (především dopravy uhlí ze severu Čech = m.j. na Slovensko, atd.) byly dlouhodobě opuštěny úvahy o vybudovaní prakticky všech dříve zamýšlených (a užitečných) spojek, nejen té kanínské: třeba hlízovská spojka (jednokolejná z Kolína na Kutnou Horu) by významně pomohla osobní dopravě na 1. koridoru i obslužnosti Kutné Hory, a po ní také už dávno (a zjevně ještě i dlouho do budoucna, když s ní nepočítala ani rekonstrukce žst. Kolín) „ani pes neštěkne“. Tam by sice nebyly časové ani energetické úspory tak velké jako v případě Velkého Oseku, ale minimálně by odpadla zbytečná komplikace spočívající v rušení protisměru na pražském zhlaví v Kolíně vlaky jedoucími od Prahy směrem na Kutnou Horu.

  • Zrovna osobce a poplatníkům by pomohlo, když by stejnosměr byl až do Čáslavy..

  • Tlačíme na změnu přístupu nejen na úrovni SŽDC, ale samozřejmě i politiků, jinak by to nešlo. Naším cílem je, aby na základě výsledků TESky, na které jsme se s příslušnými odbory SŽDC a MD v uplynulých dnech shodli, byla centrální komisí v příštím roce odsouhlasena aktualizace SP. Dále chceme tyto práce zesynchronizovat s konverzí této tratě na střídavý systém 25 kV/50Hz a to v celé trase Kutná Hora – Kolín-sever – Velký Osek- Děčín. Nutno v této souvislosti dodat, že schválenou SP Velký Osek – HK – Choceň bereme jako rovněž zásadní pro nákladní provoz. Rovněž již ve střídavé trakci.

    • V této souvislosti mi přijde velice záhadné, že se v rámci DÚR úsek Chlumec nad Cidlinou (mimo) – Hradec Králové (mimo) navrhuje na 3 kV a ne rovnou na 25 kV. Tradiční připosranost?

  • Máme ještě pár tříkolejných úseků. Bílina – České Zlatníky, Hranice na Moravě směr Přerov Plzeň hl.n. – Plzeň Jižní předměstí, atd.

  • Hlavně by se měla významně zkapacitnit trať Praha – Česká Třebová, a tím by nemuseli jezdit nákladní vlaky přes Hradec Králové.

    • kapacitně nebude stačit ani Brno-ČT podle plánů dopravců. Chybí tady spojnice spodem, obráceně jak u dálnice vrchem. Polotici řeší jenom sebe a na republiku se nedívají.

    • Trasa se zkapacitní právě dalšími 2 kolejemi přes HK 😉
      Mágové ze SŽDC samozřejmě přivedou 4 koleje do Chocně, kde dvě koleje jako zázrakem zmizí 😀

      Taky by mě zajímalo řešení průjezdu uzlem HK – vsadím se, že nemají koule na mimoúrovňové křížení a provoz se tam bude bít na zhlavích…

    • Zmizení v Chocni by bylo ještě dobré, ale SŽDC je chce za dalších asi 10G nechat zmizet v ÚnO.

    • A co ten „státní postrk“? Někde jsem četl, že SŽDC uvažuje o objednání vlastního postrku, kterým by pomáhal dopravcům s nákladními vlaky přes Havl. Brod pro odlehčení sklonově výhodnější trasy přes ČT (nevím jestli z Maloměřic až do Kutné Hory, nebo jenom z Tišnova do Říkonína).

      Má to nějaký vývoj?