Infrastruktura Železnice

SŽDC zvažuje další „čtyřkolejku“. Z Lysé nad Labem do Velkého Oseka

V řadě zemí jsou na hlavních koridorech 4 koleje běžné. Snímek z britské West Coast Line, která spojuje Londýn s Glasgow. Foto: Wikimedia Commons
V řadě zemí jsou na hlavních koridorech 4 koleje běžné. Snímek z britské West Coast Line, která spojuje Londýn s Glasgow. Foto: Wikimedia Commons

Na české železnici může v příštích letech vyrůst nový čtyřkolejný úsek. Správa železniční dopravní cesty připravuje zadání technicko-ekonomické studie, která má ukázat, zda se vyplatí rozšířit až na čtyři koleje úsek  mezi Lysou nad Labem a Velkým Osekem a zda je to technicky možné. Mělo by jít pravděpodobně o kombinaci dvou dvoukolejných tratí – stávající a nové.

„Čekáme tu v budoucnu velký růst provozu nákladních i osobních vlaků a už teď je zde při dvojkolejném uspořádání problém s kapacitou,“ vysvětlil Radek Čech, ředitel odboru strategie SŽDC.

Trať, která je využívána silně nákladní dopravou, je ve špatném stavu a SŽDC tu postupně chystá její modernizaci tak, aby vlaky mezi Prahou a Hradcem Králové mohly jezdit v budoucnu vyšší rychlostí a s přispěním tohoto úseku zvládly jízdu pod jednu hodinu. To by přineslo zřejmě další nárůst provozu.

Úsek mezi Velkým Osekem a Lysou nad Labem je zároveň ještě vytížený silným nákladním provozem, z Nymburka ještě provoz zahušťují vlaky řazené v Nymburce, včetně odbavovaných vlaků Škoda Auto. I proto na řešení kapacity v poslední době velmi tlačí sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Osobní provoz může ještě zahustit i zvažovaná varianta vlaků z Prahy do Mladé Boleslavi a Liberce přes Lysou a takzvanou Všejanskou spojku.

Nedostatečná kapacita je dnes jedním z největších problémů koridorových tratí v Česku. Čtyřkolejné úseky jsou v zahraničí u vytížených tratí běžné, u nás se v minulosti stavěly maximálně tři koleje, například mezi Prahou a Poříčany. V Česku existuje jen jeden čtyřkolejný úsek na dvou kilometrech mezi pražským hlavním nádražím a Vršovicemi.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Pisu z mobilu, tak nikoliv o posteli , ale o postrku jsem psal, ach ty automatické opravy😀😀😀

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

No na druhou stranu, i tohle se musí nějak narodit, že ano. 🙂

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

K „infrastrukturnímu posteli“ : Ano,má to vývoj.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Pisu z mobilu, tak nikoliv o posteli , ale o postrku jsem psal, ach ty automatické opravy😀😀😀

Martin V
Host
Martin V

A proč čtyři koleje až do Oseka? Úplně by stačilo do Libice nad Cidlinou a odtud konečně už vybudovat Kanínskou spojku na severní straně dálnice D11. Často se řeší, jak (a zda to má smysl) někde ušetřit pár minut zvýšením traťové rychlosti ze 120 na 160 km/h (nebo 200 km/h) a tady už klidně 20 let mohli šetřit 5 km (slovy pět kilometrů) při každé cestě z Prahy do Hradce Králové. Takže nejen čas (aspoň čtyři minuty, možná i víc) plus energii, opotřebení vozidel i svršku… Chápete někdo, proč spojka Liblice-Kanín už dávno nestojí? Spolu s druhou kolejí do HK… Číst vice »

redakce
Člen

Chápeme: za „bolševika“ na to nebylo dost financí a po jeho „pádu“ dostalo (logicky) přednost budování koridorů – a po výrazném snížení objemů přepravy v nákladní dopravě po rozdělení Československa (především dopravy uhlí ze severu Čech = m.j. na Slovensko, atd.) byly dlouhodobě opuštěny úvahy o vybudovaní prakticky všech dříve zamýšlených (a užitečných) spojek, nejen té kanínské: třeba hlízovská spojka (jednokolejná z Kolína na Kutnou Horu) by významně pomohla osobní dopravě na 1. koridoru i obslužnosti Kutné Hory, a po ní také už dávno (a zjevně ještě i dlouho do budoucna, když s ní nepočítala ani rekonstrukce žst. Kolín) „ani… Číst vice »

Elb
Host
Elb

Zrovna osobce a poplatníkům by pomohlo, když by stejnosměr byl až do Čáslavy..

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Tlačíme na změnu přístupu nejen na úrovni SŽDC, ale samozřejmě i politiků, jinak by to nešlo. Naším cílem je, aby na základě výsledků TESky, na které jsme se s příslušnými odbory SŽDC a MD v uplynulých dnech shodli, byla centrální komisí v příštím roce odsouhlasena aktualizace SP. Dále chceme tyto práce zesynchronizovat s konverzí této tratě na střídavý systém 25 kV/50Hz a to v celé trase Kutná Hora – Kolín-sever – Velký Osek- Děčín. Nutno v této souvislosti dodat, že schválenou SP Velký Osek – HK – Choceň bereme jako rovněž zásadní pro nákladní provoz. Rovněž již ve střídavé trakci.

Milan
Host
Milan

V této souvislosti mi přijde velice záhadné, že se v rámci DÚR úsek Chlumec nad Cidlinou (mimo) – Hradec Králové (mimo) navrhuje na 3 kV a ne rovnou na 25 kV. Tradiční připosranost?

a8n
Host
a8n

DÚR se pokud vím zadávala dřív, než byla SP reelektrizace.

Petr
Host
Petr

Máme ještě pár tříkolejných úseků. Bílina – České Zlatníky, Hranice na Moravě směr Přerov Plzeň hl.n. – Plzeň Jižní předměstí, atd.

noerf
Host
noerf

Hlavně by se měla významně zkapacitnit trať Praha – Česká Třebová, a tím by nemuseli jezdit nákladní vlaky přes Hradec Králové.

Petr
Host
Petr

kapacitně nebude stačit ani Brno-ČT podle plánů dopravců. Chybí tady spojnice spodem, obráceně jak u dálnice vrchem. Polotici řeší jenom sebe a na republiku se nedívají.

Dusanh
Host
Dusanh

Trasa se zkapacitní právě dalšími 2 kolejemi přes HK 😉
Mágové ze SŽDC samozřejmě přivedou 4 koleje do Chocně, kde dvě koleje jako zázrakem zmizí 😀

Taky by mě zajímalo řešení průjezdu uzlem HK – vsadím se, že nemají koule na mimoúrovňové křížení a provoz se tam bude bít na zhlavích…

a8n
Host
a8n

Zmizení v Chocni by bylo ještě dobré, ale SŽDC je chce za dalších asi 10G nechat zmizet v ÚnO.

Martin V
Host
Martin V

A co ten „státní postrk“? Někde jsem četl, že SŽDC uvažuje o objednání vlastního postrku, kterým by pomáhal dopravcům s nákladními vlaky přes Havl. Brod pro odlehčení sklonově výhodnější trasy přes ČT (nevím jestli z Maloměřic až do Kutné Hory, nebo jenom z Tišnova do Říkonína).

Má to nějaký vývoj?