Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

SŽDC upraví desítky přejezdů, zavede na nich sekvenční sklápění

Sekvenční sklápění testuje SŽDC už delší dobu v Pardubicích na křížení hlavního koridoru s Dašickou ulicí. Foto: SŽDC
Sekvenční sklápění testuje SŽDC už delší dobu v Pardubicích na křížení hlavního koridoru s Dašickou ulicí. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty po zkušebním provozu rozšíří výrazně na své síti počty přejezdů, které budou vybaveny takzvaným sekvenčním sklápěním. Jde o přejezdy se dvěma břevny na každé straně, u kterých se výjezdové sklopí vždy později, než vjezdové. Opatření má zvýšit bezpečnost.

SŽDC sekvenční sklápění testuje zhruba rok u Pardubic. „Testy byly natolik úspěšné, že jsme rozhodli o aplikaci této funkcionality do ostrého provozu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Proto SŽDC už vypsala soutěž na projektanta, který připraví modernizaci celkem 35 přejezdů na Moravě. Jde o přejezdy většinou na dvojkolejných tratích. Přesný seznam je v zadávací dokumentaci a v mapě. Odhadovaná cena zakázky je 4,5 milionu korun.

Mapa přejezdů, na kterých chce SŽDC zavést sekvenční sklápění. Foto: SŽDC
Mapa přejezdů, na kterých chce SŽDC zavést sekvenční sklápění. Foto: SŽDC

Jedná se pouze o doplnění aplikace která na přejezdu již osazeném závorami zajistí jejich postupné sklápění tak, aby při zavírání přejezdu vždy šly dolů nejdříve vjezdová břevna a teprve později výjezdová. Tato funkce umožní bezpečně opustit přejezd i těm řidičům, kteří na přejezd vjedou již během předzváněcí doby,“ popsal přejezd se sekvenčním sklápěním Illiaš.

SŽDC plánuje investovat v letošním roce 814 milionů korun do zvýšení zabezpečení 82 úrovňových přejezdů. Vedle modernizací nejstarších typů zabezpečovacích zařízení doplní u dvacítky přejezdů závory a na další čtyři přejezdy nainstaluje výstražná světelná zařízení. Desítky dalších přejezdů projdou kompletní rekonstrukcí, která se zaměří také na povrch přejezdové konstrukce

SŽDC se zaměřuje i na další způsoby zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech. Například dlouhodobě testuje detektory překážek na přejezdech, které včas rozpoznají přítomnost vozidla na přejezdu v činnosti. V letošním roce SŽDC plánuje detektor otestovat v ostrém provozu na dvou přejezdech na Olomoucku. Zařízení bude uzpůsobeno tak, aby v případě zaznamenání překážky došlo k okamžitému přestavení návěstidel před přejezdem na návěst stůj, tedy neprodleně varovat strojvůdce blížícího se vlaku.

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Rex:
    Jak ještě natáhnou? Přece začne zvonit, po dejme tomu po 8 s se sklopí závory na vjezd a po rozumné době nutné k opuštění přejezdu, se sklopí závory na výjezdové straně a hned po tom může jet vlak…

    Ne, že se začne zvonit, po půlminutě se sklopí závory, pak je nutná doba k opuštění přejezdu, pak se beztak zase nějakou dobu čeká, než pojede vlak, takhle tam řidič klidně můžou ztvrdnout i dvě minuty…

    A psychologie je u spěchajících lidí úplně jasná, i minuta je pro ně jako by 5 minut, a o to více pak spěchají a riskují i někde jinde, když ne na přejezdu…

    • No to není tak jednoduché, protože „vjezdová“ závora je současně závora za přejezdem pro chodce, kteří jsou po levé straně komunikace. K tomu byste ani při nějakých osmi sekundách nenechal projet delší vozidlo a poslal na něj závoru.

  • Naučte se prosím konečně psaní čárek, nedá se to pak číst. 🙁 Ve spojeních jako třeba „sklopí vždy později, než vjezdové“ čárka být nemá (nejedná se o větu, kde by čárka byla, ale pouze o větný člen…). Díky. 🙂

  • Tak zřejmě by se musela změnit i legislativa. S předzváněcí dobou. A 5 km/h.

    • Jsou přejezdy, kde jet rychleji znamená zničit si auto. A taky máme pěší. Jak jsem již psal, zajímalo by mě, z jakých předpokladů vychází pětisekundová předzváněcí doba u níže uvedených příkladů (USA, Holandsko, Japonsko).

  • K.S.
    S vašimi komentáři se nedá nesouhlasit, také nechápu, proč je u nás tak dlouhá předzváněcí doba. Asi AŽD, aneb AŽ to bude, tak to bude :-D. To berte prosím opravdu s humorem, ale možná na tom něco bude :-).

    Když se zavedou popisované úpravy, mohla by se u vícekolejných tratí dle mého bez problému zkrátit… A ne čekat a čekat.

    A to ještě neberu, že třeba zvlášť na lokálkách, přijíždí vlak do stanice, kde zastavuje a přejezd za stanici už vesele zvoní a řidiči čekají a čekají. Ale zde je to v některých případech spíš o lidech a ne technice.

    • Budete se divit, ale zavedením sekvenčního sklápění se doby ještě natáhnou.

    • Já jsem pro zachování předzváněček jak jsou, nebot řidiči počkají nebot nikdo neví jak rychle ten vlak se k přejezdu blíží, on jednou může jet na plno a příště může mět vystrahu atd., nebo v popisované stanici nebude stavět a o dvoukolejkách tady byla řeč, tam musí být vyzvánění delší.

    • Předzváněcí doba je u nás nastavená tak, aby vozidlo maximální povolené délky (což je u nás 22 m) ho stihlo přejet rychlostí 5 km/h. Z toho vychází ta cca půlminuta v závislosti na délce přejezdu. Zajímalo by mě, jak to mají ošetřené v níže uvedených zemích, které sklápějí už třeba po pěti sekundách. Zákazem vjezdu nákladních automobilů a autobusů?

    • Robert Babilon:
      Hlavně bych řekl že neuvažují koňské povozy. 🙂 I ten traktor s vlečkou jezdí daleko rychleji než 5km/h.

      petr.r:
      Nejde ani tak o to jestli počkají, ale o to že závory jsou nahoře příliš dlouho.

    • Rex: Natáhnutí dob. Divil bych se, ale v ČR je možné úplně vše. Ale logický důvod pro to není. Možná papírovací a legislativní, že nikdo není schopen změnit taky legislativu.

  • Je to celkem k hovnu, problém je v ukázněností řidičů, ne ve sklápění závor, bliká to dost dlouho než se začnou sklápět…..

  • Mám jediný dotaz: Proč to muselo trvat tak dlouho?!?

    Vždyť to tak mohli udělat už od výroby (nebo minimálně od Studénky). Z pohledu psychologie řidiče je žádoucí dobu, kdy se zvoní, ale závory jsou stále nahoře a „lákají pitomé řidiče k vjezdu do pasti“, co nejvíc zkrátit. Obzvlášť u vícekolejných přejezdů je vyklízecí doba hrozně dlouhá a pokud by toto opatření bylo aplikováno dřív, k tragické nehodě pendolina ve Studénce by vůbec nemuselo dojít, neboť i ten polský řidič, který patrně dodnes nepochopil funkci automatického přejezdu, by měl čas přejezd opustit. Ve Studénce je to od závory k závoře dlouhých 30 metrů, takže vjezdová závora mohla být zavřená aspoň o 20 sekund dřív.

    • Prvně museli vyspecifikovat, jak se zařízení má chovat a jak se mají počítat předzváněcí doby pro jednotlivé závory.

  • Jediné co pan ministr udělal pro „bezpečnost“ na železničních přejezdech je to, že při změně bodového systému snížil bodový postih o jeden bod s odůvodněním, že červená na železničním přejezdu je totéž co červená na běžné křižovatce.

  • Spíš bych navrhoval aby při otevírání nejdřív přestala blikat výstražná světla a až pak se zvedly závory.

    • To je dobrý nápad. Těch blbců, co porušuje vyhlášku. Zvednou se závory a už jedou a ani nečekají až zhasnou červená světla. Někde zhasnou hned a někde ještě chvilku blikají po zvednutí. A nejvíc jsem hotovej z těch frajírků, co si najedou čumákem až pod závoru a vůbec nevidí na blikače!!!!

    • Jan H.:
      Jo jenomže ten systém je pitomě nastavený, ne vyhláška, ta je kupodivu dobře, ale ten v domku u přejezdu! Viz porovnání dob předzváněcích.

    • a co když na druhé koleji vjede v tutéž dobu vlak? Já bych to nechal tak, jak to je.

  • dejte tam hlídku policajtů!!! toto je právní nástroj určený pro výchovu řidičů….takto dokonce stát ušetří na benzínu pro policejní auta

    • Policie není výchovný nástroj, to je autoškola (jinak ovládat auto se naučíte za hodinu na parkovišti), ale represivní orgán, který má až moc velkou moc a dle příslušného zařazení je více či méně neschopný jiné činnosti než dávání pokut. Podívejte se spíš na to co jsem psal dole, tam je část problému, možná ta větší.

  • WTF projekt bude stat 4,5 milionu? Kolik pak budou stat ty úpravy? Vzdyt jde o softwarovou úpravu!!!!! Tu by pomalu mela AZD udelat gratis za to jak ji SZDC udrzuje monopol…

    • Na monopol Chrdlemu nesahejte. To on nemá rád. Navíc tak to máme rádi. Je to sice dražší, ale výrazně horší.

    • Obávám se, že to vidíte hodně jednoduše. Není to jen SW, ale i dráty. V některých lokalitách je to navíc i o kopání, protože tahle úprava znamená natažení přibližovací doby a tím i přibližovacích úseků.

    • Rex: Z čeho plyne nutnost natahovat přibližovací dobu? Všechno snad může zůstat tak, jak je, pouze sklápění vjezdové závory může nastat o něco dříve než dnes, konkrétně o šířku přejezdu dělenou vyklízecí rychlostí.

    • Martin V: Když to zjednoduším, tak je to z důvodu, že musíte nechat projít případného člověka, který jde při levém okraji, poté začít spouštět „vjezdovou“ závoru a po době, která odpovídá průjezdu vozidla, začít spouštět „výjezdovou“ závoru.

    • Rex: Tak to jste mě dostal! Já uvažoval vozidla krátká, dlouhá, pomalá i rychlá (kvůli brzdné dráze), ale úplně jsem zapomněl na chodce „v protisměru“, 🙁 tedy jdoucí po správné straně. Ale chodec je zase „dlouhý“ maximálně dva metry (mamina s kočárkem) místo 22 m a ubrzdí to na fleku. Ale je fakt, že někde to může vycházet blbě.

  • Zrušit závory a udělat tam borce které se vysunou po aktivaci přejezdu. Ten kdo projede přejezd má po pneumatikách.

    • Tomáš:
      V Rusku mají zase výklopnou část silnice aby auto nemohlo vjet a když zkusí vjet, tak si ho většinou majitel zničí.

    • K.S. Minuta nebo smrt? Tak tady má někdo zřejmě jasno. Co by jste dělal dříve, kdy se ve stanicích posunovalo jako o život? A kolik času prostojíte na křižovatkách? Červená znamená stůj a to se týká i přejezdu. Minuta v životě může znamenat, že budete doma dřív, ale v pixle na krbu 😀

    • ApolloXI.:
      ??
      Jen popisuji řešení, jaké používají v Rusku, vy je neznáte? Na vjezdové straně silnice se vyklopí takový kus přes pruh, od přejezdu zavřít jde, od silnice je díra a když do toho letíte, tak máte po autě.

  • Zároveň by se tím dala upravit ta neskutečně dlouhá předzváněcí doba v ČR, která je příčinou mnoha problémů. V japonsku se začne zvonit a zachvilku se zavírá. Pak by nebylo 12 sekund do příjezdu pendolína u uvězněného vozidla. A odpadly by řeči o prodloužení doby u detektorů.

    • Michal:
      Ehm, no jak to jen Japoncích říct… chobotničky, ale to sem nepatří. Pokud ojedu k přejezdu se závorami a ten zvoní zvoní a zvoní jak ostravský radica, a po půl hodině se pohnou závory a pořád to bliká a za další půlhodinu dojede vlak, tak se nedivím že tam někdo vjede.

      Asi by chvíli trvalo než si řidiči zvyknou, ale pak to bude dobré, dal jsem si tedy práci a našel všem pár přejezdů ze světa.
      USA (Union Pacific) youtube. com/watch?v=uATow9Mvfu0 Světla 0:06, Závory 0:10, závory dole 0:20
      Japonsko youtube. com/watch?v=sXVjdGPWNpg Světla 1:06, Závory 1:12 závory dole 1:17
      Nizozemsko youtube. com/watch?v=1li4xvoV6YM Světla 0:01 Závory 0:06 závory dole 0:16
      ČR youtube. com/watch?v=uDcejQ3_los Světla 0:04 Závory 0:27 (!) závory dole 0:35
      ČR youtube. com/watch?v=y6n0iGJh8_I Světla 0:05 Závory 0:38 (!) závory dole 0:45

      Myslím že ten problém vidíme z těchto časů už všichni, prostě to příliš dlouho trvá a lidi mají zato že to bude trvat ještě hodně dlouho než vlak přijede, tak na přejezdy vjíždí, zkrácení dob na hodnoty podobné jako v jiných vyspělých zemích by snad mohlo pomoct. Pokud bychom měli 6-10 sekund a ne 23-38 sekund, tak by byla šance že se řidiči začnou chovat ukázněněji. Takto může být na vině kolikrát netrpělivost, ano je to chyba na straně řidičů, ale na druhou stranu dlouhá doba k tomu moc nepřispívá.

    • Ve většině případů trvá uzavření přejezdu 1 – 1,5 (2) min, to vám přijde hodně? I na některé křižovatce stojíte dýl…

  • No konečně. S automatickým pokutovacím zařízením například od Camey by to mohlo být funkční a značně neprůstřelné. (aby to neobjížděli)
    Ještě by po 2 letech mohli konečně zvednout pokuty za tyhle mimořádné situace – ale jen náklaďákům nad 7,5T. Ale ne obyčejným řidičům osobáků, jak to tam MD neustále tlačilo.

  • tak vlastně cedule pro blondýnky a sekvence pro ty co nebudou dodržovat zákony a vyhlášky nikdy, proč ted budou zastavovat, když závora z výjezdu bude zpožděna? Mně to připomíná jak fetákům dávají ty injekční stříkačky.

    • Tak se podívejte na rozbor nahoře.
      Hmm, stříkačky, nenapadá Vás že když nebudou, tak si je budou půjčovat mezi sebou, tím se mezi nimi budou lépe šířit nemoci a vzroste riziko pro ostatní? Není to nejlepší systém, asi ten nehorší, ale nic jiného nemáme.

    • Nemáte pravdu, když feták nemá stříkačky a onemocní více, tak aspon nesedá za volant a za řídítka, prostě zaleze jak otrávený potkán a neotravuje na silnici. A ještě, když má jednu stříkačku, tak jiné nezahazuje na dětským hřišti, do výtahů, na chodby atd.

    • Sice diskuse mimo téma, ale doplním. Stříkačky se nerozdávají, ale vyměňují. Tzn. donesu použitou, dostanu čistou. Tzn. omezuje se riziko nakažení a snižuje se počet zahozených stříkaček ve veřejném prostoru.

Newsletter

Partneři


Výběr editora