Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

SŽDC upraví desítky přejezdů, zavede na nich sekvenční sklápění

Sekvenční sklápění testuje SŽDC už delší dobu v Pardubicích na křížení hlavního koridoru s Dašickou ulicí. Foto: SŽDC
Sekvenční sklápění testuje SŽDC už delší dobu v Pardubicích na křížení hlavního koridoru s Dašickou ulicí. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty po zkušebním provozu rozšíří výrazně na své síti počty přejezdů, které budou vybaveny takzvaným sekvenčním sklápěním. Jde o přejezdy se dvěma břevny na každé straně, u kterých se výjezdové sklopí vždy později, než vjezdové. Opatření má zvýšit bezpečnost.

SŽDC sekvenční sklápění testuje zhruba rok u Pardubic. „Testy byly natolik úspěšné, že jsme rozhodli o aplikaci této funkcionality do ostrého provozu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Proto SŽDC už vypsala soutěž na projektanta, který připraví modernizaci celkem 35 přejezdů na Moravě. Jde o přejezdy většinou na dvojkolejných tratích. Přesný seznam je v zadávací dokumentaci a v mapě. Odhadovaná cena zakázky je 4,5 milionu korun.

Mapa přejezdů, na kterých chce SŽDC zavést sekvenční sklápění. Foto: SŽDC
Mapa přejezdů, na kterých chce SŽDC zavést sekvenční sklápění. Foto: SŽDC

Jedná se pouze o doplnění aplikace která na přejezdu již osazeném závorami zajistí jejich postupné sklápění tak, aby při zavírání přejezdu vždy šly dolů nejdříve vjezdová břevna a teprve později výjezdová. Tato funkce umožní bezpečně opustit přejezd i těm řidičům, kteří na přejezd vjedou již během předzváněcí doby,“ popsal přejezd se sekvenčním sklápěním Illiaš.

SŽDC plánuje investovat v letošním roce 814 milionů korun do zvýšení zabezpečení 82 úrovňových přejezdů. Vedle modernizací nejstarších typů zabezpečovacích zařízení doplní u dvacítky přejezdů závory a na další čtyři přejezdy nainstaluje výstražná světelná zařízení. Desítky dalších přejezdů projdou kompletní rekonstrukcí, která se zaměří také na povrch přejezdové konstrukce

SŽDC se zaměřuje i na další způsoby zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech. Například dlouhodobě testuje detektory překážek na přejezdech, které včas rozpoznají přítomnost vozidla na přejezdu v činnosti. V letošním roce SŽDC plánuje detektor otestovat v ostrém provozu na dvou přejezdech na Olomoucku. Zařízení bude uzpůsobeno tak, aby v případě zaznamenání překážky došlo k okamžitému přestavení návěstidel před přejezdem na návěst stůj, tedy neprodleně varovat strojvůdce blížícího se vlaku.

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Rex:
    Jak ještě natáhnou? Přece začne zvonit, po dejme tomu po 8 s se sklopí závory na vjezd a po rozumné době nutné k opuštění přejezdu, se sklopí závory na výjezdové straně a hned po tom může jet vlak…

    Ne, že se začne zvonit, po půlminutě se sklopí závory, pak je nutná doba k opuštění přejezdu, pak se beztak zase nějakou dobu čeká, než pojede vlak, takhle tam řidič klidně můžou ztvrdnout i dvě minuty…

    A psychologie je u spěchajících lidí úplně jasná, i minuta je pro ně jako by 5 minut, a o to více pak spěchají a riskují i někde jinde, když ne na přejezdu…

    • No to není tak jednoduché, protože „vjezdová“ závora je současně závora za přejezdem pro chodce, kteří jsou po levé straně komunikace. K tomu byste ani při nějakých osmi sekundách nenechal projet delší vozidlo a poslal na něj závoru.

  • Naučte se prosím konečně psaní čárek, nedá se to pak číst. 🙁 Ve spojeních jako třeba „sklopí vždy později, než vjezdové“ čárka být nemá (nejedná se o větu, kde by čárka byla, ale pouze o větný člen…). Díky. 🙂

    • Jsou přejezdy, kde jet rychleji znamená zničit si auto. A taky máme pěší. Jak jsem již psal, zajímalo by mě, z jakých předpokladů vychází pětisekundová předzváněcí doba u níže uvedených příkladů (USA, Holandsko, Japonsko).

  • K.S.
    S vašimi komentáři se nedá nesouhlasit, také nechápu, proč je u nás tak dlouhá předzváněcí doba. Asi AŽD, aneb AŽ to bude, tak to bude :-D. To berte prosím opravdu s humorem, ale možná na tom něco bude :-).

    Když se zavedou popisované úpravy, mohla by se u vícekolejných tratí dle mého bez problému zkrátit… A ne čekat a čekat.

    A to ještě neberu, že třeba zvlášť na lokálkách, přijíždí vlak do stanice, kde zastavuje a přejezd za stanici už vesele zvoní a řidiči čekají a čekají. Ale zde je to v některých případech spíš o lidech a ne technice.

    • Budete se divit, ale zavedením sekvenčního sklápění se doby ještě natáhnou.

    • Já jsem pro zachování předzváněček jak jsou, nebot řidiči počkají nebot nikdo neví jak rychle ten vlak se k přejezdu blíží, on jednou může jet na plno a příště může mět vystrahu atd., nebo v popisované stanici nebude stavět a o dvoukolejkách tady byla řeč, tam musí být vyzvánění delší.

    • Předzváněcí doba je u nás nastavená tak, aby vozidlo maximální povolené délky (což je u nás 22 m) ho stihlo přejet rychlostí 5 km/h. Z toho vychází ta cca půlminuta v závislosti na délce přejezdu. Zajímalo by mě, jak to mají ošetřené v níže uvedených zemích, které sklápějí už třeba po pěti sekundách. Zákazem vjezdu nákladních automobilů a autobusů?

    • Robert Babilon:
      Hlavně bych řekl že neuvažují koňské povozy. 🙂 I ten traktor s vlečkou jezdí daleko rychleji než 5km/h.

      petr.r:
      Nejde ani tak o to jestli počkají, ale o to že závory jsou nahoře příliš dlouho.

    • Rex: Natáhnutí dob. Divil bych se, ale v ČR je možné úplně vše. Ale logický důvod pro to není. Možná papírovací a legislativní, že nikdo není schopen změnit taky legislativu.

  • Je to celkem k hovnu, problém je v ukázněností řidičů, ne ve sklápění závor, bliká to dost dlouho než se začnou sklápět…..

  • Mám jediný dotaz: Proč to muselo trvat tak dlouho?!?

    Vždyť to tak mohli udělat už od výroby (nebo minimálně od Studénky). Z pohledu psychologie řidiče je žádoucí dobu, kdy se zvoní, ale závory jsou stále nahoře a „lákají pitomé řidiče k vjezdu do pasti“, co nejvíc zkrátit. Obzvlášť u vícekolejných přejezdů je vyklízecí doba hrozně dlouhá a pokud by toto opatření bylo aplikováno dřív, k tragické nehodě pendolina ve Studénce by vůbec nemuselo dojít, neboť i ten polský řidič, který patrně dodnes nepochopil funkci automatického přejezdu, by měl čas přejezd opustit. Ve Studénce je to od závory k závoře dlouhých 30 metrů, takže vjezdová závora mohla být zavřená aspoň o 20 sekund dřív.

    • Prvně museli vyspecifikovat, jak se zařízení má chovat a jak se mají počítat předzváněcí doby pro jednotlivé závory.

  • Jediné co pan ministr udělal pro „bezpečnost“ na železničních přejezdech je to, že při změně bodového systému snížil bodový postih o jeden bod s odůvodněním, že červená na železničním přejezdu je totéž co červená na běžné křižovatce.

  • Spíš bych navrhoval aby při otevírání nejdřív přestala blikat výstražná světla a až pak se zvedly závory.

    • To je dobrý nápad. Těch blbců, co porušuje vyhlášku. Zvednou se závory a už jedou a ani nečekají až zhasnou červená světla. Někde zhasnou hned a někde ještě chvilku blikají po zvednutí. A nejvíc jsem hotovej z těch frajírků, co si najedou čumákem až pod závoru a vůbec nevidí na blikače!!!!

    • Jan H.:
      Jo jenomže ten systém je pitomě nastavený, ne vyhláška, ta je kupodivu dobře, ale ten v domku u přejezdu! Viz porovnání dob předzváněcích.

    • a co když na druhé koleji vjede v tutéž dobu vlak? Já bych to nechal tak, jak to je.

  • dejte tam hlídku policajtů!!! toto je právní nástroj určený pro výchovu řidičů….takto dokonce stát ušetří na benzínu pro policejní auta

    • Policie není výchovný nástroj, to je autoškola (jinak ovládat auto se naučíte za hodinu na parkovišti), ale represivní orgán, který má až moc velkou moc a dle příslušného zařazení je více či méně neschopný jiné činnosti než dávání pokut. Podívejte se spíš na to co jsem psal dole, tam je část problému, možná ta větší.

  • WTF projekt bude stat 4,5 milionu? Kolik pak budou stat ty úpravy? Vzdyt jde o softwarovou úpravu!!!!! Tu by pomalu mela AZD udelat gratis za to jak ji SZDC udrzuje monopol…

    • Na monopol Chrdlemu nesahejte. To on nemá rád. Navíc tak to máme rádi. Je to sice dražší, ale výrazně horší.

    • Obávám se, že to vidíte hodně jednoduše. Není to jen SW, ale i dráty. V některých lokalitách je to navíc i o kopání, protože tahle úprava znamená natažení přibližovací doby a tím i přibližovacích úseků.

    • Rex: Z čeho plyne nutnost natahovat přibližovací dobu? Všechno snad může zůstat tak, jak je, pouze sklápění vjezdové závory může nastat o něco dříve než dnes, konkrétně o šířku přejezdu dělenou vyklízecí rychlostí.

    • Martin V: Když to zjednoduším, tak je to z důvodu, že musíte nechat projít případného člověka, který jde při levém okraji, poté začít spouštět „vjezdovou“ závoru a po době, která odpovídá průjezdu vozidla, začít spouštět „výjezdovou“ závoru.

    • Rex: Tak to jste mě dostal! Já uvažoval vozidla krátká, dlouhá, pomalá i rychlá (kvůli brzdné dráze), ale úplně jsem zapomněl na chodce „v protisměru“, 🙁 tedy jdoucí po správné straně. Ale chodec je zase „dlouhý“ maximálně dva metry (mamina s kočárkem) místo 22 m a ubrzdí to na fleku. Ale je fakt, že někde to může vycházet blbě.

  • Zrušit závory a udělat tam borce které se vysunou po aktivaci přejezdu. Ten kdo projede přejezd má po pneumatikách.

    • Tomáš:
      V Rusku mají zase výklopnou část silnice aby auto nemohlo vjet a když zkusí vjet, tak si ho většinou majitel zničí.

    • K.S. Minuta nebo smrt? Tak tady má někdo zřejmě jasno. Co by jste dělal dříve, kdy se ve stanicích posunovalo jako o život? A kolik času prostojíte na křižovatkách? Červená znamená stůj a to se týká i přejezdu. Minuta v životě může znamenat, že budete doma dřív, ale v pixle na krbu 😀

    • ApolloXI.:
      ??
      Jen popisuji řešení, jaké používají v Rusku, vy je neznáte? Na vjezdové straně silnice se vyklopí takový kus přes pruh, od přejezdu zavřít jde, od silnice je díra a když do toho letíte, tak máte po autě.

  • Zároveň by se tím dala upravit ta neskutečně dlouhá předzváněcí doba v ČR, která je příčinou mnoha problémů. V japonsku se začne zvonit a zachvilku se zavírá. Pak by nebylo 12 sekund do příjezdu pendolína u uvězněného vozidla. A odpadly by řeči o prodloužení doby u detektorů.

    • Michal:
      Ehm, no jak to jen Japoncích říct… chobotničky, ale to sem nepatří. Pokud ojedu k přejezdu se závorami a ten zvoní zvoní a zvoní jak ostravský radica, a po půl hodině se pohnou závory a pořád to bliká a za další půlhodinu dojede vlak, tak se nedivím že tam někdo vjede.

      Asi by chvíli trvalo než si řidiči zvyknou, ale pak to bude dobré, dal jsem si tedy práci a našel všem pár přejezdů ze světa.
      USA (Union Pacific) youtube. com/watch?v=uATow9Mvfu0 Světla 0:06, Závory 0:10, závory dole 0:20
      Japonsko youtube. com/watch?v=sXVjdGPWNpg Světla 1:06, Závory 1:12 závory dole 1:17
      Nizozemsko youtube. com/watch?v=1li4xvoV6YM Světla 0:01 Závory 0:06 závory dole 0:16
      ČR youtube. com/watch?v=uDcejQ3_los Světla 0:04 Závory 0:27 (!) závory dole 0:35
      ČR youtube. com/watch?v=y6n0iGJh8_I Světla 0:05 Závory 0:38 (!) závory dole 0:45

      Myslím že ten problém vidíme z těchto časů už všichni, prostě to příliš dlouho trvá a lidi mají zato že to bude trvat ještě hodně dlouho než vlak přijede, tak na přejezdy vjíždí, zkrácení dob na hodnoty podobné jako v jiných vyspělých zemích by snad mohlo pomoct. Pokud bychom měli 6-10 sekund a ne 23-38 sekund, tak by byla šance že se řidiči začnou chovat ukázněněji. Takto může být na vině kolikrát netrpělivost, ano je to chyba na straně řidičů, ale na druhou stranu dlouhá doba k tomu moc nepřispívá.

    • Ve většině případů trvá uzavření přejezdu 1 – 1,5 (2) min, to vám přijde hodně? I na některé křižovatce stojíte dýl…

  • No konečně. S automatickým pokutovacím zařízením například od Camey by to mohlo být funkční a značně neprůstřelné. (aby to neobjížděli)
    Ještě by po 2 letech mohli konečně zvednout pokuty za tyhle mimořádné situace – ale jen náklaďákům nad 7,5T. Ale ne obyčejným řidičům osobáků, jak to tam MD neustále tlačilo.

  • tak vlastně cedule pro blondýnky a sekvence pro ty co nebudou dodržovat zákony a vyhlášky nikdy, proč ted budou zastavovat, když závora z výjezdu bude zpožděna? Mně to připomíná jak fetákům dávají ty injekční stříkačky.

    • Tak se podívejte na rozbor nahoře.
      Hmm, stříkačky, nenapadá Vás že když nebudou, tak si je budou půjčovat mezi sebou, tím se mezi nimi budou lépe šířit nemoci a vzroste riziko pro ostatní? Není to nejlepší systém, asi ten nehorší, ale nic jiného nemáme.

    • Nemáte pravdu, když feták nemá stříkačky a onemocní více, tak aspon nesedá za volant a za řídítka, prostě zaleze jak otrávený potkán a neotravuje na silnici. A ještě, když má jednu stříkačku, tak jiné nezahazuje na dětským hřišti, do výtahů, na chodby atd.

    • Sice diskuse mimo téma, ale doplním. Stříkačky se nerozdávají, ale vyměňují. Tzn. donesu použitou, dostanu čistou. Tzn. omezuje se riziko nakažení a snižuje se počet zahozených stříkaček ve veřejném prostoru.

Newsletter

Partneři


Výběr editora