Dopravci Lidé Železnice

SŽDC podala rozklad proti zrušení kontrol strojvedoucích. Hájíme bezpečnost, tvrdí

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tahanice o kontrolu dodržování pracovní doby a času odpočinku strojvedoucích nekončí. Správa železniční dopravní cesty podala rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro přístup k dopravní infrstruktuře (ÚPDI), který pro příští rok kontrolu zrušil.

Úřad konkrétně zrušil odstavec v Prohlášení o dráze pro rok 2019, podle kterého měl dopravce před jízdou vlaku zadávat do systému SŽDC číslo licence strojvedoucího. Tato forma kontroly se zavedla teprve na konci loňského roku.

ÚPDI tak rozhodl na žádost dopravce MBM Rail. SŽDC nyní v rozkladu mimo jiné argumentuje tím, že povinnost zadávat číslo licence zavedla na žádost Drážního úřadu, který nebyl o rozhodnutí ÚPDI informován.

„Snahou zavedení celého systému bylo umožnění jasné kontroly dodržování zákonného odpočinku a tedy i zvýšení bezpečnosti provozu na železnici,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Nyní má věc v rukou předseda ÚPDI Pavel Kodym a jeho rozkladová komise. „Není vyloučeno, že jejich rozhodnutí bude zcela opačné,“ uvedl už před časem mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Drážnímu úřadu a SŽDC jde především o to, aby strojvedoucí nešli takříkajíc ze šichty do šichty a netrávili na lokomotivách desítky hodin bez řádného odpočinku. Délku pracovní směny strojvedoucího určuje vládní nařízení; směna nesmí překročit 13 hodin. Jenže spory se vedou i o samotný výklad nařízení. Podrobnosti o kontrole strojvedoucích uvedl deník Zdopravy.cz v rámci článku o prvoinstančním rozhodnutí ÚPDI.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No je to vsechno jen takova snaha naoko, ze se neco kontroluje. To ze strojvedouci cely den pred nocni delal pridavace na stavbe se zkontroluje jak? Je to jen o tom strojvedoucim, bud ma vsech 5 pohromade nebo lita kvuli tizive situaci po brigadach i mimo zeleznici a nikdo ho nezastavi, zadny takovy system

  • Řidičů autobusů je taky málo, pilotů taky a žádná osobní čísla nikam nezadávají, prostě se to zvládá preventivními kontrolomi případ od případu, nechápu, proč by měli mít strojvedoucí nějaké nesystémové povinnosti navíc.

    • To je spíš jenom důsledek přílišné uzavřenosti a toho co dráha je, toho co na ní vládne. Nástupní mzda pilota ČSA 50 tisíc, inzerát na strojvedoucího (původní komentář s odkazem asi neprošel schválením) nějakých 28 tisíc. Navíc asi nelétají pro více společností a nedělají se některé věci o kterých jsem se zde i jinde dočetl. A asi je i lepší poměr mezi počtem řidičů autobusů a linek, stejně tak u pilotů. Řešením je navýšení počtu strojvedoucích, což lze přes lepší ohodnocení, výrazně lepší, či plná automatizace, to už snad také není problém. Je třeba detekovat již jen překážku na trati a to adaptivně dle polohy vlaku (radar nastavený na 500m dohledu by mohl nadělat paseku v obloucích) zbytek – návěsti – se dají přenášet na lokomotivu už dnes. Samozřejmě je vhodné mít lepší a přesnější systém.

    • Strojvedoucí přece kvůli tomu opatření žádné povinnosti navíc nemají – tu povinnost má ten, kdo zadává údaje vlaku do systému, tedy jejich nadřízený, který zároveň odpovídá za dodržení předpisů o jejich pracovní době a době odpočinku!

  • Zase to řeší nejpitomějším možným způsobem. Pokud jdou strojvedoucí ze šichty do šichty, asi je za tím to že je málo lidí, tedy je třeba najít způsob jak dostat do pozice více, mnohem více lidí, ale to je samozřejmě proti mysli odborům, které by tak došly o dost velkou část vyjednávací síly (nehledě na to že mám na odbory svůj nelichotivý názor). Pokud je třeba sehnat více lidí, pak musí být buď změněny zkoušky a celý zácvik, nebo musí být patřičně zvýšeno finanční ohodnocení, to ale je, vzhledem k historii a velikosti, z větší části v rukou ČD/ČDC, ostatní dopravci na to nemají sílu aby zvedly mzdy tak aby to do profese natáhlo více lidí. Mzda, s prominutím, německé uklizečky není myslím dostatečná, někdo mne jistě opraví, ale dle [1] je nástupní mzda od 28 tisíc, v Lidlu dostane člověk u kasy zhruba to stejné za menší zodpovědnost, dle [2].

    Sice nejsem zastáncem odborů a podobně, ale politika závodu ke dnu je podle mne dost odporná a z dlouhodobého hlediska pitomá, bohužel jsme se ještě nevyhrabali z myšlení 90. let a minulého režimu, vzorce tu stále ještě jsou. Otázka je jestli to nepodporují právě samy odbory které mohou bránit zefektivnění organizace jako takové a tím se ztrácí prostředky a celá organizace se stává neefektivní. Není možné aby společnost s v podstatě monopolem nebyla dlouhodobě v zisku, nebo na nule. není možné aby na dotovaných linkách dále vykazovala ztrátu a pod.

    Alternativa je konečně začít nasazovat takové autonomní systémy, které umožní nahradit strojvedoucí. Co je třeba? Jenom plný přenos návěstí a informace o poloze (pro zastavení a pro kontrolu funkčnosti elektronických návěstí), to je v podstatě vše, nějaké sebevrahy a pod se podaří myslím řešit i jinak, krátkodosahovým čidlem. Takové systémy by myslím měly i značnou výhodu co do flexibility, nebylo by třeba řešit nějaká poznání, počítač může snadno mít nahrané všechny tratě v republice, eventuálně přebouchnutí lze provést poměrně rychle, pokud je systém vhodně navržen. (Změna souboru vs. update celé aplikace) Samozřejmě lze udělat opatření i pro případ že mapa není, tedy třeba Vmax 40km/h a pod.

    1 prace. kurzy.cz/urad-prace/volna-mista/ strojvedouci-lokomotiv-vlaku-83112-profese/
    2 ekonomika. idnes. cz/lidl-kaufland-tesco-billa-mzdy-deg-/ekonomika.aspx?c=A180221_113044_ekonomika_mato

  • Jančura by měl v případě kontrol málo strojvedoucích,všichni mu jdou neustále na ruku,podpora ve volbách se nezapomíná,,,,

    • Ale ty kontroly od konce roku 2017 již probíhají.
      Ty problémy, které zmiňujete teprve bude mít nebo je má Jančura již teď?

  • „Hájit bezpečnost“ je pořád možné i bez porušování zákona.
    Proč nemůže Ministerstvo dopravy, které disponuje legislativní iniciativou, postupovat zákonným způsobem?

    • Taky nechápu, k čemu chce SŽDC dělat rozklad, když evropská směrnice mluví jasně.

      Tam by si měli udělat nejdřív pořádek ve vlastním rybníku…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora