Infrastruktura Železnice Zprávy

SŽDC navrhuje v České Třebové pestrobarevné protihlukové stěny, vzhled řeší i hejtman

Návrh na podobu protihlukových stěn v České Třebové. Foto: SŽDC
Návrh na podobu protihlukových stěn v České Třebové. Foto: SŽDC

V České Třebové vyrostou podél hlavního železničního koridoru nové protihlukové zdi. Plány Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ale zatím hlavně na sociálních sítích narazily na velký odpor obyvatel.

Plány nezveřejnila SŽDC, ale hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Na jeho profilu se pak rozvíjí velká diskuze lidí, kde většina diskutujících proti navržené podobně protestuje a pestrobarevné stěny odmítají.

„Zvláštnost města spočívá v tom, že koridor prochází středem města a de facto jej rozděluje na dvě poloviny. Řešení hluku je určitě potřebné, otázkou je, zda tento návrh je citlivý k lidem, kteří desítky let bydlí v blízkosti železnice a na druhé straně i k cestujícím ve vlaku,“ uvedl Netolický na facebooku.

Protihlukové stěny jsou dlouhodobě velké téma na české železnici. Mají řadu odpůrců, kteří upozorňují na to, že nejen kazí výhled, jsou ale nebezpečné i například kvůli horšímu přístupu záchranářů přes betonové bariéry. Podle posledních statistik už nových stěn tolik nepřibývá, SŽDC navíc testuje nižší protihlukové bariéry.

Podle Netolického by bylo lepší instalovat průhledné stěny. „Je třeba investora přesvědčit, že pokud chce v klidu rekonstrukci uzlu, pak se očekává ještě debata o této věci,“ řekl Netolický.

Podle registru smluv připravuje projekt modernizace sdružení Sudop Brno a Sudop Praha.

„Vzhled protihlukových stěn mne dost výrazně vyděsil. Ale je to jenom návrh, tak jak to prošlo jednáním s hygienickou stanicí, která stanovila nepřekročitelné hranice těchto stěn, ať už jde o  výšku či schopnost pohlcovat hluk,“ citoval server iDnes.cz starostu České Třebové Jaroslava Zedníka.

 

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Betonové PHS jsou nejhorší rovinou, kterou postihla naší zemi hned po logistických skladech. Nevzhledné, zbytečné, tvoří umělé bariéry pro záchranáře i zvěř a v neposlední řadě slouží jako výborné „umělecké“ plochy pro sprejery. Je mi 35. Doufám, že e dožiji doby, kdy se budou stejně masivně odstraňovat jako se donedávna masivně stavěly.

  • Lepší by bylo odhlučnit vozy, zlepšit svršek. Cestování vlakem je fajn, ovšem čučet do betonových bariér není pěkné.

    • V tomto případě do nich budou čučet nejen cestující ale i obyvatelé přilehlých ulic. Je to hnus, ať je šedý nebo strakatý.

  • To jsem jediný, komu se návrh protihlukových stěn v České Třebové líbí? To je škoda. :/

  • Tohle je podle mě prakticky zcela irelevantní téma. Do měsíce to bude počmáraný, takže bych se tím moc nezabýval, barevný to bude ve výsledku v obou případech. 🙂

  • To je přesně problém chápání společného veřejného prostoru a architektury. Spousta lidí tady píše, že protihlukové stěny jsou šedé a nudné, ve skutečnosti se však na českých dálnicích a železnicích nachází min. 100 různých barevných kombinací stěn. Tahle nevkusná barevná přebujelost je ještě utvrzena barevnými omalovánkami na fasádách paneláků.
    Máme chápat společné prvky architektury (fasády, protihlukové stěny) jako něco, co nás spojuje, na co můžeme být hrdí, že je stejné a ne se snažit za každou cenu odlišit.

    • Protihlukové zdi jsou z architektonického, urbanistického i krajinářského pohledu naprosté zvěrstvo, ať jsou barevné, jak chtějí. Chtít si dobrovolně nastavět do měst a do krajiny kilometry berlínských zdí může jen primitiv nebo betonová lobby. Předně by to chtělo nějaká řešení, která pokud možno vůbec nevypadají jako zdi.

  • Také vítám konečnem jakoukoli barevnou kreaci místo tibě obludných betonovylch šedých zdí připomínající socialismus. Ať to přece trochu žije.

    • Z těch Hlubočep , vyjma ještě jednoho zkušebního úseku na Moravě, se to zatím nerozšířilo nikam jinam. Problémem je, že je to použitelné na jednokolejné tratě.

    • Vypadá to hezky – jako lavička))) Určitě se to bude brát jako atyp – takže dráž než klasická rovná stěna)))

    • Nejsou vhodne na vicekolejne trate, museli by se davat i mezi koleje, ale nevidim jediny duvod, proc protihlukova stena je tak vysoka, navic je problem s tim, ze jeste zvysuje (odrazi) hluk do prostoru a do vozu, staci jen polovicni steny, takze by koncili pod okny a pokud se pouzije vhodny pohltivy material… Dnesni vlaky a modernizovana trat uz tak vyrazne snizi hluk oproti puvodnimu stavu (nehlede na nova okna v domech), ze staveni takovych sten opravdu povazuju za zverstvo…

    • Myslej jsem klasicke vysoke steny v mem prispevku – samozrejme nizke steny, ktere uvadite jsou dobre reseni…

    • Vypadá to velice pěkně – je dobře že konečně někdo začal myslet a nenavrhuje jenom tupě šedý nebo hnědý desky/prefabrikáty.

    • To taky nefunguje. Podívejte se na Hlavním, ta betonová opěrná zeď se taky měla ozelenit, vysázelo se, nikdy to neobrostlo a už je tam dobré čtvrtstoletí.
      Jsou i jiné metody, jak něco odhlučnit – nejúčinnější je samozřejmě odhlučnit zdroje, jenže tady to jde pomalu (staré vozy se špalíkovými brzdami, pomalá výměna litinových špalků za kompozitní, vyřazování zastaralých typů vozů v osobní i nákladní přepravě ad.).
      Průhledné zdi jsou fajn do doby, dokud jsou průhledné.
      Především by se protihluková opatření měly řešit až po modernizaci, nikoli před ní, počítačové simulace jsou k ničemu.

    • Průhledné zdi jsou nebezpečné pro ptáky! Mimochodem, okolí Nového spojení v Praze už začínalo zarůstat křovinami, takže posprejované PHS nebylo tak vidět i hluk to lépe tlumilo, ale asi před měsícem SŽDC začala zeleň systematicky likvidovat, přitom to průjezdního profilu vůbec nezasahovala. Ale aby uklidili skládku odpadků u vinohradských tunelů, na to kašlou! ‚(

    • Někde se břečťany pěkně rozrostly. Jenže po vysazení by je někdo musel chvíli zalévat… většinou se vysadí na svazích keříčky, ale už je nikdo nezalije, takže uschnou

    • ApolloIX – jenze nemuzete resit hlucne vozy tim, ze vystavite protihlukove steny, pred modernizaci trati vetsinou zadne steny v miste nejsou a v budoucnu budou ty vozy modernizovane a tissi… Kdyz si to tak vemete, tak nova/modernizovana trat vyrazne snizi hluk, nove/medernizovane vozy vyrazne snizi hluk, nova okna v domech vyrazne snizi hluk a presto u zeleznice vznikaji vysoke steny, ktere zvysi hluk ve vozech, zamezi pristupu k vlaku v pripade nehody nebo rekonstrukce, rozdeli krajinu a navic hluk ani nepohlti, jen odrazeji… Mj. u silnic a dalnic jsou mirnejsi normy nebot je nejde z hlediska trvaleho hluku dodrzet…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora