Infrastruktura Železnice

SŽDC má první tým na vysokorychlostní vlaky, část lidí přetáhla od soukromníků

ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn
ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) sestavila první sedmičlenný tým, který má mít na starost přípravu vysokorychlostních tratí v Česku. Vedoucím oddělení se stal  Martin Švehlík, který dosud působil na odboru strategie SŽDC.

Oddělení spadá pod odbor strategie, jeho oficiální název je Oddělení koncepce VRT a technologického rozvoje. Serveru Zdopravy.cz to řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Oddělení má mít na starosti například vedení studií proveditelností, které SŽDC zadalo nebo aktuálně soutěží, má řešit i komunikaci s kraji, kterých se vysokorychlostní tratě dotknout. Brzy má SŽDC také představit nové normy pro rychlovlaky.

Ze sedmi zaměstnanců jsou dva nově příchozí, které správa železnic přitáhla od soukromých projekčních firem. Jedním je podle informací serveru Zdopravy.cz  Marek Pinkava ze společnosti Sudop Praha, který pracoval například na velké modernizaci českolipského uzlu a v oboru má pověst renomovaného odborníka.

Aktuální verzi plánu vysokorychlostních tratí představí SŽDC dnes na konferenci pro kraje, letos na jaře se uváděl jako první reálný termín zahájení stavby v roce 2028. Některé studie ale už nabírají několikaměsíční zpoždění, jiné zatím stojí kvůli sporům soutěžících v tendru.

Koncepci rozvoje rychlých spojení schválila na jaře vláda. V roce voleb se z tématu stalo i velké politické téma, prakticky všechny strany včetně těch, kteří jejich rozvoj úspěšně blokovaly, mají rychlovlaky jako velké  téma.

První plnokrevnou „vrtkou“ s rychlostí nad 300 kilometrů v hodině má být podle strategických dokumentů ministerstva dopravy úsek trati do Německa Praha – Lovosice. Stát se zavázal v Bruselu k jejímu dokončení do roku 2030, dnes je ale téměř jisté, že se to nestihne.

Klíčovým vnitrostátním spojením pak má být VRT Praha – Brno, následovat by pak měly i směry z Prahy na Polsko přes Liberec a Bavorsko přes Plzeň. Všechny jmenované ale v Evropské unii spadají do skupiny staveb určených k dokončení do roku 2050.

9 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Uniká mi smysl plánované VRT Praha – Lovosovice – Drážďany pro rychlost 350 km/h na našem území, když na Německém úseku do Drážďan a dále do Berlína se trať modernizuje pouze na 200 km/h a s dalším zvyšováním rychlosti se nepočítá. Z Berlína do Hamburku pokračuje trať pro rychlost 230 km/h. Nestačila by i u nás mnohem levnější klasická trať pro rychlost 200-250 km/h? 😉

    • Nemyslim si, ze v Nemecku ta rychlost zustane dlouhodobe, my teprve stavime a tak je urcite lepsi mit rezervu na 350, i vzhledem k planovane odbocce do Krusnohori…

    • Směr Erfurt (Frankfurt) je 300 km/h již nyní. Například. Navíc ty vlaky nemusí pokračovat jen „dál do Německa“, nýbrž také „dál do ČR“ (např. Brno, kde se o takovýchto rychlostech uvažuje také).

    • Děje.?? Spíše předvolební „aktivita“ politiků ve volebním roce.!!

  • Kdyby se někdo radši staral o pečlivé projektování zlepšování a pořádné modernizace. Ne jen v původní stopě.

    • To už se zkoušelo. Bohužel jsou výsledkem zastávky přesunuté do polí, rychlostní „cimbuří“ 80 až 160 km/h a pečlivě odřezané vlečky i tam, kde se do té doby nakládalo. Takže se přikláním spíše k modernizacím na 80 až 120 pro obsluhu území a dálkovou nadstavbu na 160 a více k propojení významnějších uzlů, bez zastávek v polích.