Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

SŽDC hledá projektanta na přípravu trati na letiště, tunely budou jinde kvůli fyzikům

Rychlík Rakovník - Praha při průjezdu Stromovkou. Foto: Radim Dohnal
Rychlík Rakovník - Praha při průjezdu Stromovkou. Foto: Radim Dohnal

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypsala soutěž na přípravu jednoho z největších projektů, který připravuje. Hledá projektanta, který připraví modernizaci stávají trati z Prahy do Kladna v úseku mezi Výstavištěm a a Dejvicemi. Náklady na stavbu mají přesáhnout deset miliard korun. Jde o jednu z etap budoucího kolejového napojení na letiště.

V soutěži, jejíž odhadovaná cena je 68 milionů korun, hledá firmu na zpracování záměru projektu a přípravné dokumentace a dokumentace pro územní řízení. Cena v zakázce má váhu 60%, zbytek připadá na kvalifikaci a kvalitu členů týmu.

Modernizace trati z Prahy do Kladna už začala rekonstrukcí Negrelliho viaduktu. Mezi Výstavištěm a Veleslavínem se má trať zdvojkolejnit a elektrifikovat. Přes Stromovku povede trať ještě na povrchu. Od současného tunelu pak trať povede novým tunelem až do zahloubené stanice Praha – Dejvice, která bude posunuta do bezprostřední blízkosti stávajícího vestibulu stanice metra trasy A – Hradčanská.

Stavba je ještě daleko, nemá zatím žádná povolení. „Předpoklad vydání územního rozhodnutí v právní moci je koncem roku 2020. Termín závisí zejména na změně územního plánu a na projednání s dotčenými orgány,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. SŽDC předpokládá, že o stavební povolení bude žádat v polovině roku 2023, stavět začne v letech 2024 – 2028.

Maximální rychlost na trase je navržena na 120 kilometrů v hodině, v celém úseku 80-120 kilometrů v hodině. Předpokládané náklady jsou 10,7 miliardy korun.

SŽDC  řeší i další pokračování modernizace dál k letišti. Pod zemí má vést  z velké části trasa i dál k Veleslavínu. Centrální komise ministerstva dopravy požadovala ještě zpracování technicko-ekonomické studie, která měla prověřit varianty trasy z Dejvíce do Veleslavína. Jako nejlepší varianta vyšly dva jednokolejné ražené tunely pod Střešovicemi. SŽDC musí ale ještě prokázat ekonomickou efektivitu celého projektu.

Od původně navržené varianty se ale střešovické tunely mírně odkloní. S požadavkem přišel Fyzikální ústav Akademie věd v Cukrovarnické ulici. Provozují tu totiž přístroje citlivé na vibrace. „Z tohoto důvodu bylo zadáno dodatečné posouzení vibrací vzniklých provozem modernizované železnice, v rámci kterého bylo nalezeno řešení v odsunutí železniční trasy z pozice přímo pod Fyzikálním ústavem za současné aplikace standartních antivibračních opatření,“ dodala Šubová. Přesný průběh trasy bude podle ní upraven podle výsledků geotechnického průzkumu prováděného v rámci zpracování přípravné dokumentace tak, aby nedošlo ke zhoršení stávající situace vnějšího rušení provozu pracoviště Fyzikálního ústavu v ulici Cukrovarnická.

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tak myslím, že by mohli začít tím nekonfliktním úsekem mimo Prahu.. A tuhle lahůdku si nechat na později.

    • To už mohli samozřejmě udělat dávno, ale proti „politické“ nevůli mocných se na malém českém písečku těžko dá něco užitečného vybojovat: dvoukolejka mezi Prahou-Veleslavínem a Kladnem mohla být už dávno (už v 80. letech minulého století vznikla na SPŽUP ve spolupráci se SUDOP jednoduchá studie na zdvoukolejnění a zvýšení NTR na 120 km/h, ale dnes všichni dělají, že o ní nic nevědí, aby se projekční firmy mohly kapsovat na objednávkách dalších a dalších tunách pokresleného papíru), ve Veleslavíně mohly být ve vazbě na prodloužení trasy „A“ metra už dávno dvě kusé koleje s jazykovým perónem přístupným přímo z podchodu pro vložené končící a výchozí vlaky a z / do Kladna mohl být už dávno špičkový interval třeba 10 minut (v prokladu s vlaky jedoucími až do centra). Ale jak známo, když se nechce, je to horší, než když to nejde – jednu dobu (při přípravě stavby prodloužení metra) byla jakákoli zmínka o „terminálu Veleslavín“ dokonce poukazem na definitivní konec kariéry toho, kdo by tu zmínku pronesl: možná i proto, že by pak nebylo možno pomocí PRAK vyždímat tolik peněz z dojných krav jménem stát a později i EU, jak tomu má být teď prostřednictvím těch divočin chystaných v Praze 6 (a pod ní) a prosazených s využitím hlasitého řevu několika málo občanských aktivistů.

    • Zcela souhlasím. Jen doufám, že to nedopadne přestupem mezi nezahloubenou částí od Kladna a zahloubenou do Prahy. Také druhý vestibul z metra už mohl být dávno, i kdyby jen pro obsluhu přilehlé zástavby.

    • Zcela souhlasím. Jen doufám, že to nedopadne přestupem v Dejvicích mezi nezahloubenou částí od Kladna a zahloubenou do Prahy. Také druhý vestibul z metra tamtéž už mohl být dávno, i kdyby jen pro obsluhu přilehlé zástavby.