SŽDC dá stovky milionů do přejezdů, přibudou závory i světla. Detektory se stále testují

Přejezd, Praha Uhřiněves, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákPřejezd, Praha Uhřiněves, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje investovat v letošním roce 814 milionů korun do zvýšení zabezpečení 82 úrovňových přejezdů. Vedle

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje investovat v letošním roce 814 milionů korun do zvýšení zabezpečení 82 úrovňových přejezdů. Vedle modernizací nejstarších typů zabezpečovacích zařízení doplní u dvacítky přejezdů závory a na další čtyři přejezdy nainstaluje výstražná světelná zařízení. Desítky dalších přejezdů projdou kompletní rekonstrukcí včetně povrchu.

„Prosté doplnění přejezdu o závory není levná záležitost. V ideálním případě, kdy stačí pouze doplnit stávající zabezpečovací zařízení o závory, se může jednat o jednotky milionů korun. Ale znám i případy, kdy se kvůli modernizaci přejezdu musela měnit konfigurace přilehlého staničního zabezpečovacího zařízení, a to se již můžeme bavit o částce významně převyšující deset milionů korun,“ uvedl ředitel odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC Martin Krupička.

Mimořádné události na přejezdech. Pramen: SŽDC

Mimořádné události na přejezdech.
Pramen: SŽDC

Železničáři vytipovávají nejpotřebnější přejezdy ve spolupráci s policií a Drážním úřadem. Na řadu většinou přicházejí jako první místa častých nehod a přejezdy se zastaralou technologií nebo úplně bez ní. Správa železnic také už delší dobu testuje detektory překážek na přejezdech, letos je hodlá v ostrém provozu vyzkoušet na dvou přejezdech na Olomoucku. Zařízení bude uzpůsobeno tak, aby v případě zaznamenání překážky došlo k okamžitému přestavení návěstidel před přejezdem na návěst stůj.

Na železnici ovšem platí, že nejlepší přejezd je žádný přejezd. Rušení přejezdů se ale nedaří urychlit, loni jich z téměř osmi tisíc zmizelo 16, většinou na účelových či polních cestách. Druhou cestou jsou mimoúrovňová křížení, která ovšem vyjdou ve složitějších případech s nutností výkupu pozemků až na stovky milionů korun. SŽDC aktuálně připravuje u několika přejezdů záměr projektu stavby a dokumentaci k územnímu řízení. Další dva vytipované přejezdy zařadila do investičního plánu.

U velkých modernizací, například při výstavbě 4. koridoru v jižních Čechách, jsou mimoúrovňové přejezdy součástí širšího projektu. Na české železniční síti je evidováno přes 7800 přejezdů, jejich přesnou skladbu uvádí SŽDC na svých stránkách.

Rozpracovaná mimoúrovňová křížení, předpoklad realizace po roce 2020:

Náhrada přejezdů P8166 Halenkovice, P8167 Napajedla a P8168 Žlutava na trati Břeclav – Přerov.
Náhrada přejezdu P8155 Rohatec na trati Břeclav – Přerov.
Náhrada přejezdu P6501 Studénka na trati Přerov – Bohumín.
Náhrada přejezdu P4897 Uhersko na trati Česká Třebová – Praha.
Náhrada přejezdu P6508 Polanka nad Odrou na trati Přerov – Bohumín.
Náhrada přejezdu P6532 Olomouc-Holice na trati Přerov – Olomouc.

Přejezdy zařazené do plánu investiční výstavby:

Náhrada přejezdu P2405 v úseku Vraňany – Dolní Beřkovice na trati Praha – Děčín.
Náhrada přejezdu P284 Kařízek trati Praha – Plzeň.

Velké projekty, jejichž součástí je proměna přejezdů v mimoúrovňové:

Plzeň – Domažlice, Kolín – Děčín, Velký Osek – Choceň, Praha – Beroun a Brno – Česká Třebová. V případě staveb na rameni Brno – Přerov se navrhuje zrušení všech úrovňových přejezdů s ohledem na plánované zvýšení traťové rychlosti až na 200 km/h.

Výběr největších souborů modernizací a zvýšení zabezpečení přejezdů v roce 2018:

Modernizace přejezdů na trati Frýdek Místek – Český Těšín. Předpokládané náklady dosáhnou částky 65,5 milionů korun. Vedle rekonstrukce se počítá s doplněním světelného zabezpečovacího zařízení u přejezdů P8310 Dobrá u Frýdku Místku, odbočka Nošovice a P8320 odbočka Nošovice – Hnojník.
Zvýší se zabezpečení přejezdů P4448, P4449, P4450 mezi Novým Bydžovem a Skřivany na trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov za 35,5 milionů korun.
Na trati Brno – Jihlava rekonstrukce dvoukolejného přejezdu P3658 mezi Krahulovem a Okříškami za 41 milionů korun, či rekonstrukce přejezdového zabezpečovacího zařízení se závorami včetně rekonstrukce přejezdové konstrukce u přejezdů P3666 a P3668 v úseku Bransouze – Luka nad Jihlavou za 76 milionů korun.
Modernizace přejezdů na trati Planá u Mariánských Lázní – Tachov. Předpokládané náklady jsou 66 milionů korun.

Přejezdy doplněné o výstražná světla:

Přejezdy P5948, P5949, P5951 v úseku Rataje nad Sázavou předměstí – Ledečko na trati Kolín – Ledečko. Předpokládané náklady dosáhnou výše 20 milionů korun.

Přejezdy doplněné o závory:

Trať Strakonice – Volary: P954 Strunkovice nad Volyňkou – Volyně, P1002 Vimperk – Brloh a P1034 Lenora – Volary. Předpokládané náklady se pohybují okolo 24 milionů korun.
Trať Březnice – Strakonice: P1348, P1360 Blatná – Sedlice a P1367 Sedlice – Radomyšl. Předpokládané náklady jsou 18 milionů korun,
Trať Blatná – Nepomuk: P1269 Blatná – Lnáře za 15 milionů korun.
Trať Domažlice – Planá u Mariánských Lázní: P687 Polička – Borová u Poličky s náklady 7 milionů.
Trať Horní Cerekev – Tábor: P6382 Obrataň – Chýnov za 9 milionů korun.

Tagy bezpečnost přejezdy SŽDC
21 komentářů