Infrastruktura Železnice

SŽDC chystá velké opravy koridorů z konce 90. let, ve hře je 8 nejhorších úseků

Pendolino a CityElefant na prvním koridoru ve Velimi. Foto: Jan Sůra
Pendolino a CityElefant na prvním koridoru ve Velimi. Foto: Jan Sůra

Necelých dvacet let poté, co některé úseky na prvním, druhém a třetím železničním koridoru prošly rozsáhlou modernizací, chystá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opět velké investice do těchto úseků. Jde o místa, která už teď ohrožují plynulost provozu, protože trať je ve špatném stavu.

SŽDC zatím vypsala zakázku  s odhadovanou cenou 25 milionů korun, jejíž vítěz má vypracovat záměr opravy celkem osmi úseků na koridorech. Většina úseků prošla už dříve modernizací v 90. letech.

Jde o úseky Velim – Poříčany, Choceň – Uhersko, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí v původní stopě, Adamov – Blansko, Adamov – Blansko, Brno-Maloměřice – Adamov, Lipník nad Bečvou – Drahotuše, Polom – Suchdol nad Odrou a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice.

„Jedná se o úseky, kde jsou dlouhodobě největší problémy s udržením požadovaných parametrů tratí. Při realizaci akcí budou  nahrazeny konstrukce a zařízení, které byly modernizovány před několika desítkami let či dosud vůbec nebyly rekonstruovány,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle něj bude rekonstrukce probíhat ve stávající stopě, úseky vytipovala jednotlivá ředitelství. Na seznamu osmi úseků, které se mají modernizovat, je jen jeden, na který se v rámci rozsáhlé modernizace koridorů za poslední čtvrtstoletí vůbec nesáhlo.  Jde o úsek z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí, kde vlaky mohou jet jen osmdesátikilometrovou rychlostí. Na dalších úsecích už modernizace proběhla, většinou v druhé polovině devadesátých let.

SŽDC chce na opravy použít peníze z evropského programu CEF, akce se chystá jako investice, nikoliv jen jako oprava. „Na tratích se zkvalitní a na dlouhé období prodlouží funkčnost, fyzická a  ekonomická životnost a v neposlední míře také bezpečnost provozu železniční dopravní cesty,“ dodal Illiaš. Podle něj se tak zabrání i vzniku úzkých míst kvůli snížené rychlosti nebo výlukám kvůli častým opravám.

V soutěži bude mít cena váhu 60%, zbytek připadne na kvalitu týmu, který firmy nabídnou.

Štítky

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nevím, jestli je to pozitivní nebo spíš negativní zpráva, že koridory z konce 90. let potřebují zase opravy.

  • Hlavně to chce zrušit přejezdy a poloperony. Pak bude mít koridor význam.

    • Naprostý souhlas! A zvýšit tím max. rychlost ze 160 km/h na 200 km/h, tam kde to bude aspoň 30 km souvisle. Snad teď po nešťastné nehodě Pendolina na přejezdu ve Studénce bude rušení přejezdů v rámci té „druhé koridorizace“ samozřejmostí. Když ještě byly závory na kliku, tak se novostavby u nás dělaly zásadně bez přejezdů a s plnou peronizací (viz Nová Tišnovka ze 30.-50. let 20. století s jediným úrovňovým křížením v celém úseku mezi Brnem a Žďárem), ale pak se prosadily dálkově ovládané přejezdy a od velkorysosti se v tichosti ustoupilo :-(.

      Ale, cituji: „Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí v původní stopě“ – no to si snad dělají srandu! Těch projektů a srovnávacích studií na tunely se probírala za posledních 20 let spousta. Když teď prorazili tunel u Chrástu, tak by bylo fajn tunelářské kapacity využít, kde je to potřeba. A tady to JE POTŘEBA už dávno.

    • Martin: Ale ty projekty počítají se zachováním původní stopy v Bezpráví, protože tam můžou odsunout všechny náklady a navíc je pak poslat na Týniště, takže jediné úzké hrdlo zůstaně Dlouhá Třebová. A ta trať by se jim neměla rozpadnout ještě než se začne stavět

    • Desper: Aha, tak to mi něco uniklo. Měl jsem za to, že ve stopě současné trati měla být cyklostezka. Takže to zase prodlouží výtažnou kolej z Chocně přes most (kterou při koridorizaci zkrátili) a napojí na ni třetí kolej od Brandýsa? Uvažuje se o dalších kolejích Parník – Ústí n.O., nebo to úzkým hrdlem zůstane napořád?

    • Rušit poloperonizaci jako princip je nesmysl: je třeba jen udělat vysoké perony u předjízdných kolejí u staničních budov a štíhlá zhlaví, aby zastavující vlaky osobní dopravy nejezdily po hlavních kolejích a přesto neztrácely čas jízdou zbytečně nízkou rychlostí ve dlouhých úsecích – pitomost je naopak honit zbytečně cestující podchody tam, kde to není nezbytně nutné kvůli bezpečnosti!

  • Kéž by to u té Chocně konečně udělali na 200. A s odstavnýma kolejema pro osobáky. Docela zázrak, že ty komunistické koleje všude možně po republice po 60 letech ještě fungují.

Newsletter

Partneři


Výběr editora