Infrastruktura Železnice

SŽDC chystá rušení dalšího nebezpečného přejezdu na koridoru, kde jezdí vlaky 160 km/h

Snímek z kamery u přejezdu v Uhersku. Foto: Policie ČR
Snímek z kamery u přejezdu v Uhersku. Foto: Policie ČR

Z hlavního koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou by měl zmizet další úrovňový přejezd, kde vlaky mohou jezdit maximální stošedesátikilometrovou rychlostí. Likvidaci dalších a náhradu mimoúrovňovým křížením Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá.

Jde o přejezd v Uhersku. SŽDC už vypsala soutěž na zpracování záměru projektu a a přípravnou dokumentaci stavby.

Předpokládané celkové investiční náklady jsou zhruba 350 milionů. Je to hrubý odhad, konkrétnější částka vzejde ze zpracovaného projektu,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Příští rok se počítá se zpracováním záměru projektu a dokumentace pro územní řízení, stavět se má v roce 2020.

Přejezd v Uhersku je sice na nepříliš frekventované silnici III.třídy, přesto se zde stalo už několik nehod. Přejezd je specifický i tím, že leží hned u stanice Uhersko a auta tak zde musí přejet pět kolejí. Navíc je značně nepřehledný kvůli stavbám okolo a zeleni.

Na přejezdu už SŽDC testuje přes rok inteligentní kamerový systém, který má železničáře varovat, když se na přejezdu objeví auto v době, kdy tam nemá co dělat. Systém například takhle ukázal před rokem řidiče nákladního auta, kterého jen těsně minulo pendolino.
Kromě zeleně brání řidičům ve výhledu i stavební objekty.

SŽDC chystá na koridorových tratí rušení dalších přejezdů. Už se pracuje například na záměru projektu na zrušení přejezdu v Holické ulici v Olomouci, chystá se také výměna přejezdu ve Studénce, Polance nad Odrou a v Rohatci.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A když už to tam dělají za 350 mil, tak doufám, že ten oblouk snese 200km/h

    • Jak to souvisí? To chcete po nadjezdu jezdit autem dvoustovkou? Pokud jde o dráhu, tak právě ten (železniční) oblouk samotný by případnému zvýšení rychlosti v celém úseku od Pardubic až ke Dvořisku vadil asi už teď nejméně ze všech.
      Ten přejezd jednoznačně nebezpečný je, a to bez ohledu na nebezpečné a arogantní chování mnoha řidičů, protože vede přes 5 kolejí, tudíž je velmi dlouhý, a vyžaduje proto i extrémně dlouhou předzváněcí dobu, takže při hustotě dopravy na „štégu“ je logicky i skoro pořád ve výstraze.

  • v uhersku bydlim,neco malo doplnim. pri prvni modernizaci koridoru se zrusil podobny prejezd v moravanech ,udelal nadjezd v cerne za bory. u nas to nedopadlo,hned vedle koleji tece reka a stoji tam domy. takze podjezd nesel z duvodu spodni vody,reka loucna se casto rozvodnila a zaplavila siroke okoli,louky a pole. nadjezd se nekonal protoze by byl moc drahy. nyni se stavba asi podari,o 100metru vedle povede rychlostni silnice r35 z hradce kralove smer litomysl,uz se kaci a buldozeruje.

  • @gogo. jasne ze za nadjezd nebo podjezd. kazdopadne mi to prijde jako nehorazne plytvani.

  • František má pravdu, jsou to řidiči, kteří porušují dopravní předpisy. Dokud nebudou dostávat tučné a exemplární tresty za hrubé porušení a ohrožení nejen života svého nic se nezmění. Jenže to by museli ti zodpovědní něco konat, ti dokaží po průseru hlavně hodně žvanit, ale změní se toho pramálo.

    • Díky za podporu.Když bych to měl vzít z jiného úhlu pohledu,tak by se měly zrušit všechny křižovatky.Tam přece dochází také k nehodám.To samé platí i o silnicích.Každou chvíli přece čteme o nebezpečných silnicích.A co teprve zatáčky!!!

    • No jasně, že v 90 % případů (a více) je problémem ŘIDIČ. To ale nic nemění na faktu, že od určité rychlosti a hustoty provozu (přesněji dopravního momentu, což je intenzita silničního provozu krát intenzita železničního provozu) už jsou prostě železniční přejezdy nepřijatelné. Ten limit se historicky vyvíjel – například v první polovině dvacátého století (rychlá a už i intenzivní doprava, ale stále ještě závory na kliku) se přejezdy ze zásady nestavěly (novostavby, zdvojkolejnění). S nástupem automatických přejezdů, které dramaticky zkrátily čekání před staženými závorami, se naše tolerance k přejezdům zvýšila (viz koridory z 90. let a začátku 21. století). No a dneska po tragických zkušenostech se střety lehkých rychlých železničních vozidel s kamiony se situace obrací navzdory vysokým investičním nákladům (což Petrovi přijde jako nehorázné plýtvání).

      Pendolino přeseknuté tlustými plechy loženými na návěsu se někomu může zdát jako extrémní příklad, ale podle mne je to spíš začátek obecného trendu. Při hustotě jako na koridoru a při rychlosti >120 km/h už prostě přejezdy neplní svoji funkci (i když vinou řidiče nepozorného, či blbého).

  • Nebezpečný přejezd???Není to náhodou tím,že řidiči nedodržují vyhlášku?Jsem strojvedoucí a co si mám teda myslet o hazardérech,když stojím třeba v Křižanovicích u Slavkova na zastávce,na kterou bezprostředně navazuje přejezd zabezpečený světelnou i zvukovou signalizací a řidič mi přejede pár metrů před mašinou a na moje houkání reaguje vztyčeným prostředníkem.Asi že jsem jednička co?Jednoznačně a nekompromisně tvrdím,že nebezpeční jsou řidiči.A zkuste mne tedy přesvědčit o opaku.

  • Těch 350 mega je za nadjezd, i když v Českomoravské džamahíriji to bude nakonec dvojnásobek.

  • tristapadesat mega za prejezd. Mozna to nekomu pripada jako normalni, ale mne to prijde jako strasne plytvani verejnymi penezi.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora