Infrastruktura Železnice Zprávy

Švýcarské dráhy si chválí nejdelší tunel. Počet cestujících stoupl o 30 %

Jednotka ICN RABDe 500 u Gotthardského tunelu, foto: SBB
Jednotka ICN RABDe 500 u Gotthardského tunelu, foto: SBB

Rychlejší cesta mezi severem a jihem Švýcarska díky novému Gotthardskému tunelu přilákala do vlaků výrazně více lidí. Švýcarské dráhy SBB hlásí letos na hlavní trase z Curychu do Bellinzony nárůst o více než třicet procent.

Od začátku platnosti nového jízdního řádu, kdy začaly jezdit vlaky novým úpatním 57 kilometrů dlouhým Gotthardským tunelem, jezdí po trase v průměru 10 400 lidí. SBB čeká ještě větší růst ve chvíli, kdy dokončí tunel Ceneri. Ten začnou vlaky využívat v roce 2020. Švýcarské železnice to uvedly v tiskové zprávě.

SBB už kvůli velké poptávce přidalo další vlaky, především o víkendech. Už od prosince se v jízdním řádu objeví nový ranní spoj z Basileje do Locarna. Nově začne jezdit přes Gotthard také přímý vlak z Frankfurtu do Milána, ale pouze jižním směrem. Zpět na sever pojede přes Lötschbergský tunel.

Důvodem většího zájmu je především rychlejší spojení. Od otevření tunelu se jízdní doba z Curychu do Milána zkrátila o více než půl hodiny.

Švýcarské dráhy se po otevření tunelu Ceneri chtějí dostat s cestovní dobou mezi Curychem a Milánem na 2 hodiny a 45 minut. Vlak bude zastavovat jen v Luganu a Comu. Dosud jezdí nejrychlejší vlaky 3 hodiny a 26 minut. SBB nasadí na trať vlaky Stadler Giruno, které švýcarský výrobce aktuálně testuje na zkušebním okruhu ve Velimi.

Tunel pomohl také výrazně nákladní dopravě, od prosince jím projelo přes 17 tisíc nákladních vlaků. Od roku 2020 budou moci po trase jezdit až 750 metrů dlouhé vlaky, navýší se navíc denní kapacita až na 260 souprav. Zatím se nákladní doprava potýká ale s řadou zpoždění jak na hranicích, tak i ve Švýcarsku. Další zátěž čeká dopravu s připravovanou výlukou přes hraniční přechod Luino. SBB chystá přesun části nákladních vlaků na trasy přes Lötschbergský a Simplonský tunel, na nich ale není dostatečná kapacita. Dráhy proto jednají ještě s italským správcem infrastruktury, aby předělal harmonogram prací a umožnil průjezdy vlaků alespoň v noci.