Švýcaři zařazují do provozu nové vlaky, kvůli zpoždění mají od Bombardieru tři zdarma

Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBBNové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB

Švýcarské spolkové dráhy SBB zařazují dnes do pravidelného provoz nové elektrické dvoupodlažní jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier určené pro rychlost

Švýcarské spolkové dráhy SBB zařazují dnes do pravidelného provoz nové elektrické dvoupodlažní jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier určené pro rychlost až 200 kilometrů v hodině. Kvůli zpoždění s dodávkami získají namísto 59 objednaných vlaků celkem 62 jednotek. Tři mají zdarma jako kompenzaci za zpoždění.

Zakázka podepsaná v květnu 2010 se stala postupně noční můrou jak pro výrobce, tak pro dopravce. První jednotky totiž měly SBB převzít už v roce 2013. V roce 2012 ale Bombardier oznámil dvouleté zpoždění ve vývoji. Nakonec se s SBB dohodl na novém plánu dodávek v roce 2014, součástí dohody je i dodání dalších tří souprav zdarma a dalších náhradních dílů. První vlaky převzaly SBB loni, ale teprve minulý týden získaly povolení k provozu. Vozidla se podívala i do Česka, testovala se na okruhu ve Velimi.

SBB za nové vlaky zaplatí 1,9 miliardy franků, za které dostane tři různé verze:  9 čtyřvozových se 340 místy, 30 osmivozových pro 682 cestujících a 23 osmivovozových s bistro oddílem pro 606 cestujících. Osmivozové soupravy půjde spojit, v době přepravní špičky tak může jezdit 400 metrů dlouhý vlak, do kterého se vejde téměř 1300 sedících cestujících. Zajímavé je i rozdělení počtu sedaček v první třídě. Ve vlaku pro nejvíce lidí je 181 míst v první třídě, 501 ve 2. třídě.

Start nových vlaků opozdila ještě žaloba organizace zdravotně postižený Inclusion Handicap. V patnácti bodech si stěžovala na to, že vlaky nejsou pro postižené vhodné. Jde například o příliš strmé plošiny nebo skutečnost, že cestující na vozíku nedosáhne na otvírání dveří. Soud nakonec žalobu odmítl.

Nové vlaky budou nejprve jezdi na linkách mezi Curychem a Bernem a Curychem a Churem, postupně se rozšíří na další linky, například z Curychu do Ženevy.

Tagy bombardier FV-Dosto SBB
6 komentářů