Dopravci Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Švýcaři pokořili rychlostní rekord v Gotthardském tunelu s novými soupravami od Stadleru

Stadler Giruno u Gotthardského tunelu. Foto: Stadler
Stadler Giruno u Gotthardského tunelu. Foto: Stadler

Jednotka Stadler Giruno, kterou nasadí švýcarské dráhy SBB od konce příštího roku na trasu mezi Curychem a Milánem přes nový Gotthardský tunel, pokořila v nejdelším železničním tunelu na světě nový rychlostní rekord. Během testovacího provozu dosáhla rychlosti 275 kilometrů v hodině.

Rekord oznámily SBB v tiskové zprávě.  Jednotka RABEe 501 Giruno má tunelem jezdit pomaleji: 250 kilometrů v hodině. Pokračuje tak testovací provoz nového rychlovlaku, který se podíval i na zkušební okruh u Velimi.

Stadler má vyrobeno už pět jedenáctivozových souprav, které testuje ve Švýcarsku a okolí, šestou soupravu dokončuje ve svém závodě v Erlenu. SBB si objednaly celkem 29 jednotek, které budou pojmenovány po švýcarských kantonech. Spojené do dvou nabídnou až 810 míst k sezení.

Od prosince 2019 je dopravce nasadí na spojení mezi Basilejí/Curychem a italským Milánem. Po dokončení dalšího tunelu Ceneri v roce 2020 se má jízdní doba mezi Milánem a Curychem zkrátit na tři hodiny.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

Zajimavé, že u nás se navrhuje tunel do Drážďan pro nákladní na 120km/h.

Zdeněk Veselý
Host
Zdeněk Veselý

Nemáte pravdu, ten náš tunel má bý trasován na rychlost 230 km/h. Provozní rychlost se předpokládá 200 km/h pro osobní a 120 km/h pro nákladní vlaky (zdroj: česká wiki).

V tom se od toho švýcarského zase tolik neliší. Ten je navržen na 250 km/h a provozní rychlost v něm aktuálně je 200 km/h, a nákladní 100-160 km/h (zdroj: německá wiki).

Ono totiž neplatí vždy, že čím rychleji, tím lépe. Přiliš vysoká rychlost nákladní vlaků znamená energetickou neefektivitu. A přiliš velký rozdíl rychlostí mezi jednotlivýámi vlaky zase znamená snižení kapacity trati.

Honza
Host
Honza

Odkud čerpáte tuto informaci? Teda pokud tím myslíte, že nákladní doprava bude tunelem jezdit rychlostí 120 km/h, pak bych souhlasil. Nicméně bych počkal na výsledky zpracovávané SP.

Jan
Host
Jan

Jenže tím že tam bude jezdit náklad 120 v tunelu na 100 let se podle mě právě o to sníží propustnost.

VRT
Host
VRT

Co je to proti nám. My jezdíme do Mochova!

Petr.R
Host
Petr.R

u nás by ani neprošlo to zdvojení na 22 vozů

Pavel
Host
Pavel

Oni již vyřešili ten problém s úzkým tunelem? viz níže Nebo to bude AŽ 250km/h jen když bude prázdný tunel? https://ekonomika.idnes.cz/vlaky-v-gotthardskem-tunelu-pojedou-pomaleji-nez-se-cekalo-poq-/eko-doprava.aspx?c=A160906_095915_eko-doprava_suj

Zdeněk Veselý
Host
Zdeněk Veselý

Otázka je, zda je to vůbec problém. Rozdíl v jízdní době mezi 200 km/h a 250 km/h jsou zde pouhé 3 minuty. Ovšem za cenu snížení kapacity tunelu, protože nákladní vlak vám nad 160-200 km/h stejně nepojede a hlavní důvod, proč se ten tunel postavil, jsou nákladní vlaky.

Jan H.
Host
Jan H.

Jè, že já moula nepočkal😁. Byl jsem se tam projet minulej rok. Ale i tak to bylo pěkný. Až na ten narvanej vlak. Jen tak tak jsem si sedl.