Dopravci Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Švýcaři pokořili rychlostní rekord v Gotthardském tunelu s novými soupravami od Stadleru

Stadler Giruno u Gotthardského tunelu. Foto: Stadler
Stadler Giruno u Gotthardského tunelu. Foto: Stadler

Jednotka Stadler Giruno, kterou nasadí švýcarské dráhy SBB od konce příštího roku na trasu mezi Curychem a Milánem přes nový Gotthardský tunel, pokořila v nejdelším železničním tunelu na světě nový rychlostní rekord. Během testovacího provozu dosáhla rychlosti 275 kilometrů v hodině.

Rekord oznámily SBB v tiskové zprávě.  Jednotka RABEe 501 Giruno má tunelem jezdit pomaleji: 250 kilometrů v hodině. Pokračuje tak testovací provoz nového rychlovlaku, který se podíval i na zkušební okruh u Velimi.

Stadler má vyrobeno už pět jedenáctivozových souprav, které testuje ve Švýcarsku a okolí, šestou soupravu dokončuje ve svém závodě v Erlenu. SBB si objednaly celkem 29 jednotek, které budou pojmenovány po švýcarských kantonech. Spojené do dvou nabídnou až 810 míst k sezení.

Od prosince 2019 je dopravce nasadí na spojení mezi Basilejí/Curychem a italským Milánem. Po dokončení dalšího tunelu Ceneri v roce 2020 se má jízdní doba mezi Milánem a Curychem zkrátit na tři hodiny.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • Nemáte pravdu, ten náš tunel má bý trasován na rychlost 230 km/h. Provozní rychlost se předpokládá 200 km/h pro osobní a 120 km/h pro nákladní vlaky (zdroj: česká wiki).

      V tom se od toho švýcarského zase tolik neliší. Ten je navržen na 250 km/h a provozní rychlost v něm aktuálně je 200 km/h, a nákladní 100-160 km/h (zdroj: německá wiki).

      Ono totiž neplatí vždy, že čím rychleji, tím lépe. Přiliš vysoká rychlost nákladní vlaků znamená energetickou neefektivitu. A přiliš velký rozdíl rychlostí mezi jednotlivýámi vlaky zase znamená snižení kapacity trati.

    • Odkud čerpáte tuto informaci? Teda pokud tím myslíte, že nákladní doprava bude tunelem jezdit rychlostí 120 km/h, pak bych souhlasil. Nicméně bych počkal na výsledky zpracovávané SP.

    • Jenže tím že tam bude jezdit náklad 120 v tunelu na 100 let se podle mě právě o to sníží propustnost.

    • Otázka je, zda je to vůbec problém. Rozdíl v jízdní době mezi 200 km/h a 250 km/h jsou zde pouhé 3 minuty. Ovšem za cenu snížení kapacity tunelu, protože nákladní vlak vám nad 160-200 km/h stejně nepojede a hlavní důvod, proč se ten tunel postavil, jsou nákladní vlaky.

  • Jè, že já moula nepočkal😁. Byl jsem se tam projet minulej rok. Ale i tak to bylo pěkný. Až na ten narvanej vlak. Jen tak tak jsem si sedl.

Newsletter