Cestovní ruch Železnice Zprávy

Šumava: GW Train bude mít čtyři pokladny, jinak se spolehne na automaty a internet

Pokladna GW Trainu na nádraží v Č. Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pokladna GW Trainu na nádraží v Č. Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost GW Train Regio, která 10. prosince přebírá provoz na šumavských tratích v jižních Čechách, nabídne cestujícím na nádražích celkem čtyři pokladny. Jejich příprava skončila nebo právě finišuje v Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Volarech a Strakonicích. Dalšími prodejními kanály budou automaty přímo ve vlacích a e-shop. Jízdenky budou kontrolovat revizoři. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil člen představenstva GW Trainu Pavel Fábera. Firma tak na Šumavě fakticky zreplikuje model z linky R25 Plzeň – Most.

Pokladna GW Trainu ve Strakonicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pokladna GW Trainu ve Strakonicích.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy k dnešku udržují pokladny vedle zmíněných měst ještě ve Vimperku, Vodňanech, Prachaticích a Horní Plané. Jinde jízdenky prodává průvodčí ve vlaku. Průvodčí GW Train nevyužívá. Základní ceny jsou podle Fábery nastaveny tak, aby zhruba odpovídaly tarifu Českých drah IN25. Například za 96 kilometrů dlouhou cestu z Českých Budějovic do Nového Údolí dnes zaplatí držitel karty IN25 104 korun (139 Kč základní jízdné), obyčejné jízdné GW Trainu by mělo být podle zveřejněného tarifu 110 korun. Dvaatřicet kilometrů z Vimperka do Strakonic vyjde cestujícího s IN25 dnes na 40 korun (53 Kč základní jízdné), obyčejné jízdné u GWTR bude 45 korun.

Výňatek z tarifu GW Trainu. Zdroj: GW Train Regio
Výňatek z tarifu GW Trainu.
Zdroj: GW Train Regio

GW Train nabídne i časové jízdenky, slevy pro skupiny, slevy na zpáteční jízdenku (5 procent) nebo slevu za nákup v e-shopu (5 procent). Celoroční jízdenka bude stát 5490 korun. Naopak firma nebude uznávat síťové pasy Interrail.

Nádraží Český Krumlov. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nádraží Český Krumlov.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

39 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • asdf – jste mluvčí, majitel nebo ředitel společnosti GW Train Regio??
    Popíšu několik osobních zkušeností s cestováním s uvedenou společností na trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary dolní nádraží s podobnými „tramvajemi“ – v zimě neutopí a v létě neuchladí, což na celé trase 1,5 h z ML do KV je opravdu příjemná záležitost. Ovšem výsostným zážitkem je nasazení, v případě poruchy „tramvají“, sólo vozu 810, zvlášť v období Karlovarského MFF – opravdu dokonalý zážitek, doporučuji vyzkoušet. Na základě těchto zkušeností, pokud jsem nucen cestovat mezi KV a ML vlakem, tak jedině přes Cheb vlaky jiného dopravce.
    Co se týče rychlíků Plzeň – Most, dokud nebude existovat možnost koupě jediné nebo síťové jízdenky v úseku Plzeň – Kadaň, je pro mě využití této trati bezpředmětné.
    Totéž se týká využití tratí na Šumavě – z hlediska meziregionální síťovosti naprosto zabitá záležitost.

    • Ani jedno z toho, jsem jen obyčejný uživatel železniční dopravy. A vy jste zaměstnanec ČD nebo režijkář? 😉
      Zkušenosti z dopravy mezi KV a ML nemám, ale chce se mi opáčit: 810 nemá ani klimatizaci, takže neuchladí vůbec nic. To , že ji GW využívá jako náhradní vozidlo v případě poruchy není žádný argument. ČD v případě poruchy jsou schopné taky vytáhnout z kopřiv nějaký vrak, jen aby jely. Mimoto 810 jsou běžně na Šumavských lokálkách provozovny doteď, takže RegioSprintery jsou oproti nim zlepšení přímo skokové.
      Mám v plánu se s vlakem GW Trainu na Šumavě co nejdřív svézt, takže si sám ověřím, nakolik dokáže v zimě vytopit 😉

    • A co 810, ale 010 poskytující v topné sezoně službu „plynová komora během přepravy“.

  • Teď jsem jezdil Praha – Vimperk na jednu včasnou jízdenku, pak budu potřebovat jízdenky dvě a o kolik dražší…a každou budu muset koupit jinde…

    • Hrůza! Já bych být Vámi snad radši spáchal sebevraždu 😉
      Jízdenku ČD si můžete koupit přes net. Jízdenku GW v automatu rovnou ve vlaku. To je příšerná komplikace…
      Ano, cena za jízdu takhle rozdělená o něco naroste. Ale radši si připlatím a pojedu moderním vlakem, než zastaralou šunkou 810, která dnes do Vimperka jezdí.

    • Poslyšte pokud máte čas na takové bejkárny jako jezdit z Prahy do Vimperka vlakem, určitě najdete tři minuty na zakoupení druhé jízdenky.

  • Otázkou je jestli si budu moct koupit jízdenku ve vlaku bez přirážky ze stanice kde bude pokladna aby to nedopadlo jako u Regiojetu z Bratislavy do Komárna když v Bratislavě je jejich pokladna ale kvůli malému času na přestup si tam nestihnete dojít tak vám dají přirážku 2 Eura. Ony tržby za jízdenky stejně půjdou drasticky dolů když tam průvodčí nebudou, Slováci v Tatrách udělali to samé, a po pár letech se tam průvodčí zase vrátili.

    • Tak V ZÁSADĚ máte pravdu, jen přirážka je 1 euro a při přestupech se neúčtuje: http://bit.ly/2ki4Lcb

      Vaše druhé tvrzení zase lze upřesnit tak, že to nebyli „Slováci“, ale chráněná dílna pro těžce postižené modrogumy ZSSK. Průvodčí se do TEŽ dodnes nevrátili a to ani v sezoně do vlaků vozících stovky cestujících.

  • A nevíte někdo jestli automaty budou brát bankovky popř. platební karty?

  • Bude to velká komplikace pro cestující, kteří necestují jen v rámci tamní sítě. Lidi opravdu nejsou zvedavi na to, ze tam jezdi jiny dopravce a behem prestupu, ktery tak tak stihnou, opravdu jeste nechteji letet do haly pro dalsi jizdeku. Likcidace sitovosti je extremni chyba. Dost me desi, jak je to zde zdejsimi diskutery nedocenovano. Na sitovosti je zalozena rakouska ci svycarska doprava, jez jsou jednemi z nejvyuzivanejsich a nejlepsich na svete. Neco takoveho u nich neexistuje, s vyjimkou nejakych turistickych trati (coz Sumavske lokalky nejsou a ani nemohou, jezdi po nich sice hodne turistu, ti vsak nejedou za lokalkami jako takovymi).

    • Zcela jistě nebudete muset letět do haly si koupit jízdenku. Jak je zmíněno v článku, automaty na jízdenku budou přímo ve vlacích.
      Ta teze o přestupu, který „jen tak tak stihnou“ je založená na čem? Na domněnce nebo na realitě?

    • Odpovědnost zajistit dobrou zákaznickou zkušenost je na bedrech obou participujících stran. Bohužel k dohodě o prodeji jízdenek mezi ČD a GWTR nedošlo (podrobnosti neznám).

      Zdejší diskutéři (a kdokoliv, kdo cestuje s ČD pravidelně) vědí, že lepší cenu dostanou při kombinaci relačních slev s jízdenkami do cíle cesty. Koupit si jízdenku v druhém vlaku, zvlášť pokud automat bude bezkontaktně číst platební karty, není žádný problém.

    • Zdravím. Neznám zatím Přepravní podmínky GWTR (ale určitě si je nastuduji), nicméně jako zákazník ČD vozím SPPO stažené do mobilu (co kdyby náhodou….). A v nich je jasně napsáno, že při přestupu z vlaku jiného dopravce do vlaku ČD se manipulační přirážka nevybírá….ergo…i v obsazené stanici si mohu koupit jízdenku ve vlaku ČD bez tzv. písného 40,- Kč (odstavec 76 c) SPPO

      76. Bez manipulační přirážky nebo přirážky k jízdnému si lze ve vlaku zakoupit jízdenku nebo doplatek:
      c) vždy
      · při prvním odbavení po přestupu z vlaku jiného železničního dopravce na základě předložení platného jízdního dokladu příslušného dopravce přípojného vlaku

      Na dotaz jak se určí přípojný vlak ??? Nejsem garant SPPO, ale tipoval bych, že pokud nestíhám zakoupit si jízdenku v pokladně během přestupu, považuju vlaky za přípojné…a dokažte milé ČD že to tak není 🙂

  • Jako cirkusová pokladna… A to je nádražní budova v CB památkově chráněný objekt. :-((( Skutečně jako pěst na oko.

  • Jízda na Šumavu se tímto značně zkomplikuje a většinou i zdraží. Škoda, že se síťovost železniční dopravy takhle nesmyslně štěpí…

    • Zkomplikuje? Tím, že si budete muset při nástupu do vlaku RW Trainu koupit v automatu jízdenku? To mi jako moc komplikace nepřijde.
      Síťovost je samozřejmě dobrá věc a rozhodně nejsem moc zastáncem vize, že každá trať bude mít jiného dopravce, pakliže nenastane nějaké vzájemné uznávání si jízdného. Nicméně konkurence na železnici je taky nutná. A dokud si ČD neuvědomí, že musí efektivně hospodařit a nabídnout přepravní podmínky na úrovni 21. století a ne obstarožní olezlé šroty, pak ať se radši zruší a nahradí všude soukromými dopravci.
      Obvyklý argument, že soukromý dopravce má nižší náklady než ČD, je vlastně z ekonomického hlediska nesmysl, aneb je tu známý fakt úspor z rozsahu, které by ČD naopak měly zvýhodňovat. Pakliže tedy nejsou schopné nabídnout adekvátní cenu, pak je to jen důkaz jejich neschopnosti efektivně hospodařit.

    • Co zdraží? Jízdné je v základu menší. Kdo nemá žádnou IN kartu, tak ušetří.

    • pro asdf… jestli přijedu do ČB 5min před odjezdem vlaku GW tak si jízdenku nestihnu koupit… jestli vy ano tak jste superman…

    • to Coudy: WTF? Jako kdyby dneska na sebe vlaky ČD perfektně navazovaly… Mimochodem dívám se např. na spoj Praha – ČK a na přestup je tam většinou 10 minut. To se stíhat dá 😉
      Že ne vždy a na všechny spoje do ČB bude dobrý přestup, může asi těžko někdo očekávat.

    • asdf: obstarožní šroty – jak staré že budou ty nové motoráky? a co teprve vagony na kola – vyřazené šroty ze Slovenska…

    • Jsou to RegioSprintery z poloviny 90. let, navíc renovované, takže rozhodně mladší než cokoliv, co do téhle doby na Šumavských tratí ČD nasazovaly a to někdy dost výrazně .
      O jakých ojetinách ze Slovenska mluvíte?

  • Firma tak na Šumavě fakticky zreplikuje model z linky R25? Tam přeci nemají automaty, ale normální průvodčí.

  • Tak hezky tam je a škoda že tam vláčkem nepojedu na výlet… možná se dočkám uznávání jízdného

    • Jako kdyby bylo uznávání jízdného něco obvyklého. Co třeba děláte, když se chcete projet trolejbusem v Českých Budějovicích? Nebo když přestupujete z vlaku na autobus?

    • Když jezdím busem z Prahy do Kašperských hor (shodou okolností také Šumava), tak musím přesedat v Sušici. Obě linky provozují jiní dopravci. Zcela logicky si musím pro každou linku koupit samostatnou jízdenku. Nevidím v tom žádný problém a vůbec neočekávám, že by si měli někdy dopravci navzájem uznávat jízdenky. Cestování mi to nijak nepřekáží. Jestliže nejste režijkář, pak nechápu, proč by vám měla změna dopravce nějak překážet v cestování na Šumavu jen proto, že si navzájem neuznávají jízdné.
      Btw. radši se projedu modernizovaným RegioSprinterem než obstarožní 810 nebo dokonce orezivělými Bmto.

    • Aslanex a asdf a představte si že i zde je něco takového možné…
      jel sem z Mělníka vlakem do Děčína dále pak autobusem do Mezní Louky dále pak z Hřenska přívozem do Schöny a z Schöny vlakem do Děčína a z Děčína zpět do Mělníka a světe div se na JEDNU jízdenku a za cenu 250Kč
      a využil jsem 4 různé dopravce…

    • No to jste si ovšem trochu naletěl 😉 Jízdenka Labe-Elbe je za prvé dost specifická síťová jízdenka, která slouží hlavně za účelem turistické propagace regionu, spojení Drážďanska a Ústeckého kraje a za druhé představte si, že platí mimo jiné i ve vlacích GW Trainu 😉
      Třeba se jednou něčeho podobného dočkáme i v oblasti Šumavy – Bayerische Waldu.

    • Jestli se chcete povozit za režijku, tak z Rybníka do Lipna máte stále ještě šanci.

  • To je právě ten lowcost. Pozavírají pokladny – obávám se, že pozavírají i čekárny. A to je pak úplně jiná služba. Mrznout někde promočený v zimě. Plus jiné další služby úschovna, půjčovna kol..
    40 a 45 je i tak 12,5% nárůst.
    A uvidíme, co ty kapacity v létě. A co „inflace“ časem. Jaký stav souprav bude na konci kontraktu v roce 2032 .
    Co mi na tom vadí, že dopravce prostě jen kraji oznámí jeho jízdné a tím pravomoce kraje do roku 2032 končí. Žádný dohodnutý IDS ve smlouvě.

    • Tak sorvnávat cenu s In kartou a standardní cenu asi není fér.

    • IDS žádný dohodnutý ani být nemůže. Když ten „stínový“ náznak náznaku IDS (prodali několik set permic, což věru není mnoho), který Žemličkovi pohrobci z t. zv. organizátora (starobní důchodce Študlar, či Borovka (ODS), zařízli nehorázným zdražením předměstských bus linek, zatím v okolí ČB. Přitom okolo ČB, Tábora, či jinde vznikají satelitní sídliště naprosto stejně, jako jinde v ČR, kraj jejich obslužnost nijak neřeší, což je oproti zbytku ČR jiné. Koncepce útlumu veřejné dopravy instalací GW porušena nebyla, viz. další omezení spojů, téměř o 10%, na šumavských tratích. Během existence JIKORDu nastal odliv cestujících veřejnou dopravou o více než 40%. Dle zadání – http://www.uschovna.cz/zasilka/SOFGRYIURPGM8B3E-DZ7/

    • Ale je, cena bez IN25 je pro vělmi nepravidelné cestující a cizince (Jako v Rakousku,Švýcarsku) . A to nemluvím IN 50,IN100, kterou pravidelní zákazníci železnice a dojíždějící dneska často mají.

    • Asi před 10 lety jsem jel vlakem ze Suchdola, kde ČD průvodčí také zrušily a chodili tam jen revizoři. Nevím, jak to bylo z pokladnou, ale v motoráčku tuším automat byl. A v tu dobu byly i okrajové vlaky (brzo ráno, pozdě večer) na regionálních tratích také bez průvodčího. Takže v tomto to žádná převratná novinka asi nebude.
      Čekárny provozuje zřejmě SŽDC, tak by otevřeny být mohly.

    • Re: Chahar budvar.
      Omezení spojů o 10% – Tak především za tu úsporu 10-15% soutěží slibovali objednání více spojů 🙂 Takže pravý opak.