Železnice

Strojvedoucí loni chybovali nejvíce v historii, ubylo srážek na přejezdech

Největší nehodou podle počtu zraněných bylo najetí vlaku Leo Express do zarážedla v Přerově. Foto: Drážní inspekce
Největší nehodou podle počtu zraněných bylo najetí vlaku Leo Express do zarážedla v Přerově. Foto: Drážní inspekce

Tuzemským strojvůdcům se nedaří snížit počet případů, kdy projedou na české železnici návěst Stůj. Oproti minulým letům už ale počty nedovolených jízd rostou výrazně pomaleji.

Z dnes zveřejněných dat Drážní inspekce vyplývá, že strojvedoucí projeli v loňském roce návěst Stůj ve 127 případech. To je o 5 více než v roce předchozím.

Počty nedovolených jízd na české železnici v posledních letech. Foto: Drážní inspekce
Počty nedovolených jízd na české železnici v posledních letech. Autor: Drážní inspekce

„V porovnání s předchozími lety došlo opět k nárůstu počtu těchto mimořádných událostí, přičemž se jedná o historicky nejvyšší počet „projetých návěstidel“ u vlaků a posunů,“ konstatovala Drážní inspekce v tiskové zprávě.

Drážní inspekce vidí za růstem dlouhodobě hlavně ubývající počty výpravčích a nástup dálkového řízení železnice, kvůli kterému z řady stanic výpravčí zmizeli. Dokládá to skutečností, že více než třetina případů projetí návěstidla je při odjezdu. Kvůli tomu už Drážní inspekce vydala řadu bezpečnostních doporučení. „Jejich cílem je nenechávat bezpečnost pouze na jednom lidském činiteli – na strojvedoucím, ale mít jakousi bezpečnostní pojistku, která může mít podobu technického zařízení, jež při chybě strojvedoucího automaticky zastaví ohrožené vlaky, případně zmírní následky vzniku mimořádné události,“ uvedl mluvčí Martin Drápal. Může jít i o organizační opatření, například o vypravení vlaků výpravkou.

 

Projetí návěstidel ale ani jednou nevedlo ke ztrátám na životech, ale „jen“ ke zraněným. Počtem zraněných (17) byla největší nehoda Leo Express v Přerově loni v červnu.

Podobně vzrostl loni i počet všech mimořádností na železnici. Drážní inspekce jich loni evidovala 4655, což je nejvíce za posledních deset let. V porovnání s rokem 2016 se jedná o nárůst o 530 mimořádných událostí.

Prakticky jediným pozitivem statistik jsou počty nehod na železničních přejezdech. Jejich počet klesl o dvě procenta. Počet mrtvých z těchto nehod je ale téměř o čtvrtinu vyšší. Nejvyšší počet střetnutí Drážní inspekce eviduje v lednu 2017, kde se jich událo hned 25, přičemž při těchto nehodách zemřelo šest osob a dalších osm bylo zraněno. Více usmrcených během jednoho kalendářního měsíce eviduje Drážní inspekce pouze v srpnu. V roce 2017 docházelo podle statistických výpočtů Drážní inspekce k úmrtí při každém pátém střetnutí. Mimo přejezdy stoupl počet usmrcených o osm, z velké části jde o sebevrahy.

Největší skok v počtech mimořádností zaznamenaly tramvajové dráhy: meziročně o 16 procent. Přibylo hlavně střetů lidí s tramvajemi.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Asi by se taky někdo mohl zamyslet nad tím, jestli náhodou není vyšší nehodovost důsledkem zvýšeného tlaku an strojvedoucí. Zkracují se obraty souprav, pak je strojvedoucí ve stresu, protože má zpoždění, snaží se jej dohnat agreasivnější jízdou (samozřejmě v rámci předpisů), vlaků jezdí na hlavních tratích více a tak je tlak vše urychlovat a už se nehledí na lidské možnosti. Navíc je strojvedoucích nedostatek a tak jsou víceméně tlačeni dělat přesčasy. To pak vede k neodpočatosti a celkové blbé náladě. Navíc skladba směn je šílená, místo aby se omezila práce v noci, tak jí přibývá, dělené směny, kdy máte několik hodin pauzu, ale nemůžete se pořádně nikde ani natáhnout nebo si odpočinout. Směny dlouhé více než 36 hodin-samozřejmě s několika přerušeními dělanými tak, aby se splnil zákon, nejsou vyjímkou. Pak také monotónní skladba vlaků, dnes už stojvedoucí jezdí úprakticky buď jen nákladní, osobáky nebo jen rychlíky na stejné trati. Nic záživného, místo pestrosti nám zbyla monotónost. Už před 20 lety si na tohle stěžovali Švýcaři. No a dnes to máme taky. Pokud se něco z toho nezmění, lepší to nebude.

  • Ale určitě to není liberalizací.. U nás by chtěli všichni strašně Englandovat, soutěžit a spol. Ale zapomínají trochu na vlakové zabezpečovače. Třeba Opava Ostrava. Na tu technickou přípravu liberalizace. A proč drážní inspekce nezveřejňuje počty projetí podle dopravců. Proč to balí do jednoho neprůhledného balíku.

    • protože by to bylo tuplem nespravedlivé, třeba u nás 810 projela na červenou, zastavila, zařadila zpátečku a vrátila se a nic se nestalo, nic se nevyšetřovalo.

    • A co že by to bylo podle dopravců? Nejvíc projetí by bylo u ČD a ČDC, jelikož vypravují nejvíce vlaků, to asi bude logické.

    • Re michal. Jenže z toho se dá podle vlako km z výroční zprávy dopočítat procento icidentů na dopravce.
      A hned by se vidělo..

    • jo, to je typicke vysetrovani po cesku. Studenka se vysetrue tak dlouho az se nakonec prohlasi ze uz se to vysetrit neda. Mne by ted zajimalo co se vysetruje tak dlouho v tomto konkretnim pripade, selsky rozum tohle proste nepobere.

    • Spíš bych tipoval, že už nějaké verdikty padly, ale nepravomocně. Holt než se to odvolá, než se to znovu posoudí, pak nějaká formální chybka a jede se nanovo…. Tohle je v silniční dopravě každodenní chleba…..

    • Tak podle závěrů DI, které jsem už někde četl, je jasně prokázáno, že za nehodu může výlučně indispozice strojvedoucího. Nepodařilo se ale prokázat, jestli je to indispozice zdravotní, nebo osobní (že chrápal).

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora