Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Střecha hlavního nádraží se prodraží, obnova už stála 600 milionů

Střecha hlavního nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Střecha hlavního nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Končící rekonstrukce historického zastřešení nástupišť na pražském hlavním nádraží bude oproti očekáváním výrazně dražší. Zatímco konsorcium firem Metrostav – Prominecon zvítězilo v klání o zakázku s cenou 469 milionů korun, železničáři už nyní vědí, že je obnova vyjde na zhruba 600 milionů, možná více.

„Aktuální navýšení ceny díla je k dnešnímu dni 126 milionů korun s tím, že částka není uzavřená. Veškeré vícenáklady jsou spojeny se zjištěným skutečným stavem konstrukce zastřešení oproti předpokladu projektové dokumentace,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Největší překvapení čekalo na stavbaře v severní části haly, které jde na vrub největší část vícenákladů. Zchátralost pokročila natolik, že bylo nutné měnit celé části konstrukce. Náročná byla i renovace fasádních rámů či historického zábradlí. Konstrukce z počátku 20. století prošla generální opravou vůbec poprvé. Předtím byla v 80. letech pouze natřena.

Poslední dokončovací práce by měly skončit ještě v září, už od pondělí jsou ale v provozu všechny koleje. Na nádraží se proto vrátily rychlíky od Děčína. Investice na hlavním nádraží ale nekončí. SŽDC chce dát další miliardu do dokončení oprav historické Fantovy budovy.

Jihočeské rychlíky a expresy budou nadále jezdit do/z Holešovic

K návratu před rekonstrukcí střechy nedojde u rychlíků a expresů z jihu Čech, u kterých se tradičně lokomotiva přesouvala na hlavním nádraží. Jejich konečná a počáteční stanice ovšem byla se zahájením rekonstrukce posunuta do Holešovic a tak to u většiny spojů zůstane. Cestující tak budou i nadále vyhlížet vlaky od Holešovic a nastupovat hromadně. „Hlavní nádraží není klasická koncová stanice, ale je koncipováno jako průjezdné nádraží, skoro všechny vlaky jím projíždějí a následná manipulace se soupravou, objetí lokomotivy, obratové čistění a podobně se provádí na jiných stanicích,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Jedním z důvodů je podle něj i houstnoucí provoz na hlaváku.

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ilustrační foto.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Beneš
Host
Jan Beneš

No ony ty tmavší části jsou způsobeny tou rekonstrukcí (tryskáním). Všimněte si, jak vypadají poslední skla a vedle je přesně půlka žlutých. No nějak jaksi někdo zapomněl, že by se to po skončení rekonstrukce mělo komplet umýt.

Pavel
Host
Pavel

Doufejme, že se ta skla budou mít a udržovat pravidelně, jinak ten efekt projasnění celé haly nezůstane moc dlouho. Ty nejstarší rekonstruované části už začínají tmavnout.

Josef
Host
Josef

Co se týká údržby, tak tento pojem SŽDC nezná.

Michal
Host
Michal

Většinou je ve smlouvě dané vlastnické právo okamžikem úhrady prací, takže pak je budou mít a můžou je i udržovat.