Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Střecha hlavního nádraží se prodraží, obnova už stála 600 milionů

Střecha hlavního nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Střecha hlavního nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Končící rekonstrukce historického zastřešení nástupišť na pražském hlavním nádraží bude oproti očekáváním výrazně dražší. Zatímco konsorcium firem Metrostav – Prominecon zvítězilo v klání o zakázku s cenou 469 milionů korun, železničáři už nyní vědí, že je obnova vyjde na zhruba 600 milionů, možná více.

„Aktuální navýšení ceny díla je k dnešnímu dni 126 milionů korun s tím, že částka není uzavřená. Veškeré vícenáklady jsou spojeny se zjištěným skutečným stavem konstrukce zastřešení oproti předpokladu projektové dokumentace,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Největší překvapení čekalo na stavbaře v severní části haly, které jde na vrub největší část vícenákladů. Zchátralost pokročila natolik, že bylo nutné měnit celé části konstrukce. Náročná byla i renovace fasádních rámů či historického zábradlí. Konstrukce z počátku 20. století prošla generální opravou vůbec poprvé. Předtím byla v 80. letech pouze natřena.

Poslední dokončovací práce by měly skončit ještě v září, už od pondělí jsou ale v provozu všechny koleje. Na nádraží se proto vrátily rychlíky od Děčína. Investice na hlavním nádraží ale nekončí. SŽDC chce dát další miliardu do dokončení oprav historické Fantovy budovy.

Jihočeské rychlíky a expresy budou nadále jezdit do/z Holešovic

K návratu před rekonstrukcí střechy nedojde u rychlíků a expresů z jihu Čech, u kterých se tradičně lokomotiva přesouvala na hlavním nádraží. Jejich konečná a počáteční stanice ovšem byla se zahájením rekonstrukce posunuta do Holešovic a tak to u většiny spojů zůstane. Cestující tak budou i nadále vyhlížet vlaky od Holešovic a nastupovat hromadně. „Hlavní nádraží není klasická koncová stanice, ale je koncipováno jako průjezdné nádraží, skoro všechny vlaky jím projíždějí a následná manipulace se soupravou, objetí lokomotivy, obratové čistění a podobně se provádí na jiných stanicích,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Jedním z důvodů je podle něj i houstnoucí provoz na hlaváku.

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ilustrační foto.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • No ony ty tmavší části jsou způsobeny tou rekonstrukcí (tryskáním). Všimněte si, jak vypadají poslední skla a vedle je přesně půlka žlutých. No nějak jaksi někdo zapomněl, že by se to po skončení rekonstrukce mělo komplet umýt.

  • Doufejme, že se ta skla budou mít a udržovat pravidelně, jinak ten efekt projasnění celé haly nezůstane moc dlouho. Ty nejstarší rekonstruované části už začínají tmavnout.

    • Většinou je ve smlouvě dané vlastnické právo okamžikem úhrady prací, takže pak je budou mít a můžou je i udržovat.

Newsletter

Partneři


Výběr editora