Železnice

Storno jízdenky zdarma 15 minut před odjezdem. Revoluce u ČD začne 15. září

Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC
Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC

České dráhy spustí od 15. září jednu z největších novinek pro cestující za poslední roky. Jízdenku půjde zrušit zdarma až 15 minut před odjezdem. Vyplývá to z nové verze Smluvních přepravních podmínek, které na svém webu zveřejnily České dráhy. Kromě změn k lepšímu přichází i jedno mírné zhoršení: jízdenku lze použít nejdříve na první vlak uvedený na jízdence, nikoliv kdykoliv během dne, jako dosud.

Změna vracení jízdenek 15 minut před odjezdem se týká jen dokladů zakoupených elektronicky. V případě klasických papírových jízdenek je možné vrátit jízdenku jen do 15 minut po zakoupení ve stanici, kde jste ji koupili.  Místenku půjde zrušit zdarma 15 minut před odjezdem.

Stornování jízdenek je oproti soukromým dopravcům u Českých drah dosud složité, což vychází i z jejich tarifu a podmínek. Na rozdíl od konkurence jde většina jízdenek použít během celého dne, ne jen na konkrétní spoj. Až dosud storno stojí deset procent hodnoty jízdenky, nejméně pak 35 korun při zrušení den před odjezdem. Zrušení v den odjezdu stálo polovinu ceny jízdenky.  V praxi ale České dráhy už ustoupily u jízdenek koupených přes internet od účtování tohoto poplatku, vyřízení storna ale trvá i několik týdnů.

České dráhy v podmínkách zatím neoznámily, jak se zrychlí vracení peněz, dá se ale očekávat, že cestujícím se službou ČD Kredit vrátí peníze rovnou na jejich kreditový účet nebo na účet či kartu, z které probíhal nákup. To ale nebude hned, ale podle lhůt daných bankami a karetními společnostmi. Končí ale složité vyřizování na několik týdnů.

12 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Osobně jsem vyzkoušel (nechtěně) jak se reklamuje nerealizovaná služba ČD v rámci zakoupené „síťové jízdenky“. Jednoduše to nelze. Můj vlak (spoj) neodjel 2 hodiny z nádraží směr Olomouc – Přerov (rok 2016) – spadla trolej. Leo express odjel na baterky, jinak nebyl vůbec k dispozici žádný posun, takže prostě smůla. odjel jsem nakonec z autobusového nádraží, tj. autobusovou linkou. Reklamace proběhla asi tak, že jízdné z autobusu mi ČD odmítli proplatit, protože jsem prostě hlupák (čti cestující), který si koupil „síťovou jízdenku“ a nikoliv jednorázovou.

  • Tak nevím. X krát jsem vracel jízdenku u pokladny ČD a nikdy mi nikdo žádných 10% nestrhl. Normálně jsem jízdenku vrátil a dostal všechny peníze zpět. Asi něco jiného je tarif a něco jiného zkušenost. Bude to asi o lidech.

  • Takže modelová situace. Koupím si jízdenku z Hodonína do Moravského Písku, úsek projedu ale průvodčí nepřijde, vrátit to již nepůjde?

    • vrátit to půjde asi jen před odjezdem času vlaku který je uveden na jízdence… pak můžete je pozdějším vlakem…

    • Vidíte, a právě kvůli takovým vykukům se zavádějí šikanózní opatření i pro všechny ostatní. Prý modelová situace. 😀

  • „Kromě změn k lepšímu přichází i jedno mírné zhoršení: jízdenku lze použít nejdříve na první vlak uvedený na jízdence, nikoliv kdykoliv během dne, jako dosud.“
    Přijde mi to jako malá změna k lepšímu a velké zhoršení. Jízdenky jsem vracel párkrát, mírné storno bych zkousnul, navíc při výměně kus za kus to bylo zdarma. Ale dřívějším vlakem, než jsem měl jízdenku, jsem jel mnohokrát. A kupovat si jízdenku na první možný vlak nevždy jde:
    1) chci si koupit jízdenku na nejpravděpodobnější kvůli místence zdarma
    2) krátce před odjezdem nejde na daný vlak jízdenku koupit vůbec
    3) po pravidelném odjezdu nejde na daný vlak koupit jízdenku vůbec (to byl v současnosti problém, pokud poslední vlak ten den byl zpožděný, tak nešlo koupit online jízdenku, teď už se to týká všech vlaků)

    Ocenil bych možnost koupit jízdenky i na ujeté vlaky (to by vyřešilo alespoň body 2 a 3), nebo lépe si během nákupu moct vybrat jestli chci tvrdé nebo měkké podmínky vrácení, z nichž by plynula i odlišná platnost jízdenky (to by vyřešilo všechny tři problémy). Rychlejší vrácení peněz by nebylo špatné, ale reálně smysl to má jen pokud by to bylo obratem, aby ty peníze člověk mohl užít z kreditu k nákupu další jízdenky. Jestli mi to vrátěj za den nebo za 3 týdny už je mnohem menší rozdíl.

    • A posílám v obdobném duchu i na info@cd.cz, nechť mne následuje další, komu změna nevyhovuje, třeba s tím něco udělají.

    • chápu to tak že koupím jízdenku na vlak odjezd cca v 8h ale nemohu jet vlakem v 7h ale v 9h atd ano…

    • Pravda, toto není úplně nejšťastnější řešení. Stalo se mi několikrát něco jiného (je to trochu jiná situace) a vysvětlím na konkrétním případu. Cestuji trasu Praha-Ostrava (a dále z Ostravy do koncové destinace). V Ostravě mám možnost dostat se do koncové destinace dvěma způsoby: a) vlak a b) bus. Tyto dvě možnosti volím podle toho, jaká návaznost vlakového přípoje v Ostravě (typická situace: na přestup je dle JŘ 5 min a vlak Praha-Ostrava má zpoždění 12 min, takže je v rukou dispečera, jak s tím naloží). Protože mám volbu ze dvou možných pokračování do cílové destinace, nikdy si nekupuji jízdenku až do konečné stanice (jen doplním, že se mi nechce nějak dodatečně řešit návrat jízdného za neprojetý úsek). Prostě počkám, jak se vyvine situace v přestupní stanici a lístek si pak koupím těsně před odjezdem vlaku. Má to však jeden háček a právě ten, že nelze kupovat lístky online těsně před odjezdem. Dosud jsem to řešil tak, že jsem si koupil jízdenku na následující spoj (což podmínky dosud umožňovaly). Počínaje novým „zlepšením“ však tato možnost padne:/

  • Ještě by to chtělo možnost kupovat jízdenku na zpožděný vlak (bez možnosti storna). Zejména při využití „záporného“ přípoje.