Železnice Zprávy

Stát zvažuje, že by platil provoz postrkových lokomotiv. Aby ulehčil koridoru

ČD Cargo, postrhkové lokomotivy 230, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
ČD Cargo, postrhkové lokomotivy 230, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Mezi Ministerstvem dopravy, Správou železniční dopravní cesty a sdružením nákladních dopravců ŽESNAD.CZ vzniká nový plán, jak obstarat pro nákladní vlaky mezi Kolínem a Brnem další použitelné trasy mimo hlavní koridor přes Českou Třebovou, který je kapacitně přetížen osobní dopravou.

Trasa přes Havlíčkův Brod totiž není tak vytížená, ale dopravci ji příliš nevyhledávají. Sice je kilometricky téměř stejně dlouhá, její výškový profil ale není pro delší a těžší nákladní vlaky ekonomicky únosný. Má totiž strmější stoupání a klesání, než trať přes Českou Třebovou.

„Pokud by na úseku z Brna Maloměřic do Kutné Hory a zpět jezdily postrkové lokomotivy, začala by být trasa pro nákladní dopravce daleko zajímavější,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek. Proto vznikla myšlenka, aby stát takovou výpomoc jako službu SŽDC dopravcům, začal organizovat a odlehčil tím přetížené trati přes Českou Třebovou.

Zástupci SŽDC a Ministerstvo dopravy potvrdili, že o takové variantě jednají. „SŽDC jsme skutečně s požadavkem na řešení možnosti využití postrkových lokomotiv na trati Brno – Havlíčkův Brod – Kolín oslovili. Podobné řešení se využívá u cizích železničních správ, v případě ČR se zároveň sleduje zvyšování kvality a výkonů v železniční nákladní dopravě. S tím souvisí celá řada aspektů, o kterých se bude ještě diskutovat,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle mluvčího SŽDC Pavla Tesaře už je hotová analýza, z které vyplynulo několik řešení, jak postrkové lokomotivy poskytovat. O nich budou jednat, stejně jako o způsobu financování. Nákladní dopravci poukazují na příklad z vodní dopravy, kdy stát vlastní „přípřežní“ loď Beskydy, kterou poskytuje říčním rejdařům.

Podle informací serveru Zdopravy.cz jsou ve hře tři základní varianty. Jednou z nich je, že si SŽDC koupí vlastní lokomotivy a bude je provozovat. Jinou možností je vysoutěžit poskytovatele těchto lokomotiv a jejich provoz, v podstatě na principiálně obdobném modelu, jakým se zajišťuje provoz vlaků v závazkové osobní dopravě. Třetí možností je podpořit komerční postrky.

SŽDC letos začala motivovat dopravce využívat trať přes Havlíčkův Brod novým ceníkem za použití dopravní cesty, poplatek je nižší, než při jízdě přes hlavní koridor, nicméně zatím není toto snížení takové, aby vyrovnalo ztrátu nákladního dopravce z provážení vlaku přes Havlíčkův Brod namísto přes Českou Třebovou.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Nebylo by lepší kdyby se konečně natáhly dráty spodem přes Třebíč pro směr do Brna? Nevím sice jaké přesné poměry tam jsou, ale nejvyšší bod je tam rozhodně níž než Žďár nad Sázavou. Podobně by myslím pomohly dráty do Znojma pro možnost vedení, tedy odklonění, nákladních vlaků do Rakouska, to by ale buď vyžadovalo vícesystémové lokomotivy, přepínatelnou trolej, nebo jiné opatření pro řešení změnu elektrického systému.

    Nebylo by asi ani na škodu kdyby se urychleně začalo pracovat na nové trati, tedy tunelu, kolem Bezpráví, na opravě stávající a potom na čtyřkolejce do Třebové, to by snad bylo s to zvýšit kapacitu.

    Pokud bude už stát uvažovat o postrkové službě, pak by nebylo na škodu kdyby tyto lokomotivy byly vybaveny spřáhlem C-AKv, které jsou použitelné i v kombinaci se šroubovkami. O přechodu se mluví už hodně dlouho, reálně se nic moc nestalo.