Stát vrací do hry možnost stavět dálnice a železnice na pozemcích, které nejsou jeho

Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Foto: Jan SůraStavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Po loňském fiasku se snahou změnit zákony ve prospěch rychlejší výstavby dálnic či železnic přichází ministerstvo dopravy s novým plánem,

Po loňském fiasku se snahou změnit zákony ve prospěch rychlejší výstavby dálnic či železnic přichází ministerstvo dopravy s novým plánem, jak je urychlit.

Namísto schvalování úplně nového zákona chce změnit stávající právní normu: zákon 416 z roku 2009 o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Do něj chce dát ministerstvo zásadní změny, především pak institut takzvané předběžné držby. Ten by umožnil státu v případě klíčových staveb stavět i na pozemcích, které ještě nemá vykoupené.

O plánu jako první informovala na svém webu Česká pirátská strana, která zveřejňuje výstupy jednání s ministerstvy na svém veřejně přístupném diskuzním fóru. Na něm je i čerstvá verze návrhu zákona.

Ministerstvo dopravy plány potvrdilo, v pátek na téma vydalo tiskovou zprávu. Podle mluvčího Tomáše Neřolda se novela připravuje společně s ministerstvem pro místní rozvoj a zástupci jednotlivých parlamentních stran. „Cílem společné aktivity  je zjednodušit některé dosavadní procesy pro vybrané dopravní stavby. Konkrétní obsah novely je v jednání. Důležité je prosadit zásadní změny jako je předběžná držba, fikce souhlasu úřadů ve správních řízeních a další nástroje,“ řekl Neřold.

Podobné změny měly nastat už loni na jaře a před hlasováním se zdálo, že mají podporu i opozičních stran, změna legislativy ale nakonec nečekaně neprošla.

Pomalou výstavbu a přípravu nových dálnic kritizoval v pondělí i Nejvyšší kontrolní úřad. „Příprava staveb dálnic ve fázi od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí (EIA) do vydání stavebního povolení trvala v průměru 13 let,“ konstatoval NKÚ.

Podle poslance České pirátské strany Ondřeje Polanského by mělo jít ale jen o dočasné řešení. „Je nutné mít kvalitní plnohodnotný zákon o liniových stavbách,“ dodal Polanský. Chce, aby byli i majitelé pozemku chráněni a měli například jistotu, že soudy budou případné spory řešit rychle.

Součástí novely má být i takzvaný plán potřeb, který v zákoně stanoví seznam všech dopravních staveb, kterých se možnost předběžné držby týká.V seznamu jsou všechny známé dopravní stavby, které Česku chybí, není na něm ale například trasa D pražského metra. Naopak v něm je například silnice I/35 mezi Turnovem a Hrádkem nad Nisou, která je již zcela dokončená.

Stavby, u kterých by se mohla zrychlit výstavba předběžnou držbou

Dálniční a silniční síť:

Dálnice – D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D48, D49, D52,
D55 – všechny v celé své délce, včetně staveb zkapacitnění existujících úseků.
I/49 Vizovice – státní hranice

I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou, státní hranice,

Železniční síť:

Konvenční železnice
železniční trať Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice
železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice
železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno
železniční trať Cheb – Karlovy Vary – Teplice – Ústí nad Labem
železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno
železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně,
Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves, PrahaBěchovice,
Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy)
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi BrnoMaloměřice,
Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice)
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi Polanka nad
Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod Bohumín/Chalupki,
Ostrava-Třebovice)
železniční spojení Praha – Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha
železniční trať Plzeň – České Budějovice
železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem
železniční trať Otrokovice – Vizovice
železniční trať Olomouc – Šumperk
železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice
železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim
železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky

Železniční tratě v rámci Rychlých spojení
RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL
RS 2 Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT
RS 3 Praha – Beroun/Hořovice
RS 4 Drážďany – Ústí nad Labem – Praha včetně odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny – Most

Tagy Ministerstvo dopravy předběžná držba ŘSD SŽDC urychlení výstavby
10 komentářů