Infrastruktura Stavebnictví

Stát vrací do hry možnost stavět dálnice a železnice na pozemcích, které nejsou jeho

Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Po loňském fiasku se snahou změnit zákony ve prospěch rychlejší výstavby dálnic či železnic přichází ministerstvo dopravy s novým plánem, jak je urychlit.

Namísto schvalování úplně nového zákona chce změnit stávající právní normu: zákon 416 z roku 2009 o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Do něj chce dát ministerstvo zásadní změny, především pak institut takzvané předběžné držby. Ten by umožnil státu v případě klíčových staveb stavět i na pozemcích, které ještě nemá vykoupené.

O plánu jako první informovala na svém webu Česká pirátská strana, která zveřejňuje výstupy jednání s ministerstvy na svém veřejně přístupném diskuzním fóru. Na něm je i čerstvá verze návrhu zákona.

Ministerstvo dopravy plány potvrdilo, v pátek na téma vydalo tiskovou zprávu. Podle mluvčího Tomáše Neřolda se novela připravuje společně s ministerstvem pro místní rozvoj a zástupci jednotlivých parlamentních stran. „Cílem společné aktivity  je zjednodušit některé dosavadní procesy pro vybrané dopravní stavby. Konkrétní obsah novely je v jednání. Důležité je prosadit zásadní změny jako je předběžná držba, fikce souhlasu úřadů ve správních řízeních a další nástroje,“ řekl Neřold.

Podobné změny měly nastat už loni na jaře a před hlasováním se zdálo, že mají podporu i opozičních stran, změna legislativy ale nakonec nečekaně neprošla.

Pomalou výstavbu a přípravu nových dálnic kritizoval v pondělí i Nejvyšší kontrolní úřad. „Příprava staveb dálnic ve fázi od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí (EIA) do vydání stavebního povolení trvala v průměru 13 let,“ konstatoval NKÚ.

Podle poslance České pirátské strany Ondřeje Polanského by mělo jít ale jen o dočasné řešení. „Je nutné mít kvalitní plnohodnotný zákon o liniových stavbách,“ dodal Polanský. Chce, aby byli i majitelé pozemku chráněni a měli například jistotu, že soudy budou případné spory řešit rychle.

Součástí novely má být i takzvaný plán potřeb, který v zákoně stanoví seznam všech dopravních staveb, kterých se možnost předběžné držby týká.V seznamu jsou všechny známé dopravní stavby, které Česku chybí, není na něm ale například trasa D pražského metra. Naopak v něm je například silnice I/35 mezi Turnovem a Hrádkem nad Nisou, která je již zcela dokončená.

Stavby, u kterých by se mohla zrychlit výstavba předběžnou držbou

Dálniční a silniční síť:

Dálnice – D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D48, D49, D52,
D55 – všechny v celé své délce, včetně staveb zkapacitnění existujících úseků.
I/49 Vizovice – státní hranice

I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou, státní hranice,

Železniční síť:

Konvenční železnice
železniční trať Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice
železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice
železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno
železniční trať Cheb – Karlovy Vary – Teplice – Ústí nad Labem
železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno
železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně,
Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves, PrahaBěchovice,
Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy)
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi BrnoMaloměřice,
Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice)
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi Polanka nad
Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod Bohumín/Chalupki,
Ostrava-Třebovice)
železniční spojení Praha – Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha
železniční trať Plzeň – České Budějovice
železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem
železniční trať Otrokovice – Vizovice
železniční trať Olomouc – Šumperk
železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice
železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim
železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky

Železniční tratě v rámci Rychlých spojení
RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL
RS 2 Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT
RS 3 Praha – Beroun/Hořovice
RS 4 Drážďany – Ústí nad Labem – Praha včetně odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny – Most

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nějak mi v tom planu chybi:
    D12
    Zeleznice:
    Praha – Mlada Boleslav – Liberec
    Praha -Slany – Louny – Chomutov

  • Naprosto šílený návrh. To je podobné jako návrh Schillerové posílat do firem vnucené správce na základě libovůle úředníka. Pokud to prohlasují (a obávám se, že mají šanci), pak doufám, že budou mít ústavní soudci rozum…

    • a jaký máte návrh aby urychlila výstavba nejdůležitějších dálnic a železnic ? příklad: deset let zahájená/nezahájená stavba D49 mezi Hulínem a Fryštákem, bývalé průtahy na D11 před Hradcem atd atd

    • Dát dětem země ruský občanství- mezi hulínem a fryštákem je ten křeček a mezi otrokovicama-napajedla zase mravenec.

  • Minule tam chtěli propašovat i přehrady. Což po takových komunistických paskvilech jako Šance, magistrála kolem muzea. magistrála v Bratislavě. Bourané části Svinova a podobně. Já pro to nemám důvěru. I prodloužená rudná je low cost. Neustálé specialitky – ryclostka na Opavu nemá nějaké standardizované odstavné pruhy. By mě zajímalo kolik smrťáků tam bude při výměně pneumatik. R56 Frýdek Frýdlant postrádá jednu zásadní věc – svodidla. Po mohutné stavbě protihlukových stěn a výměně asvaltu rychlých pruhů, kde byl povrch dobrý a nevýměně pravých, kde asvalt po půl roce od akce jde do kopru. Typická EU CZ akce.

  • Chápu snahu řešit současný nevyhovující stav, kdy vyděrač Patrik může úspěšně blokovat spoustu staveb pár triky s pozemky po pár let, aniž by mu šlo o ochranu přírody (sic!). Na druhou stranu když se podívám na šlendrián ŘSD a dalších státních institucí, jak základní chyby občas v projektech či výkupech pozemků dělají, nebo když si vzpomenu na případ paní Havránkové která 20 let(?) pořád chtěla to stejné a stát se ji snažil neustále jen podvést,.. Pak se jaksi obávám, že taková změna zákona povede k bezohlednému přístupu státu ignorující soukromý majetek a k soudům rozhodujícím ve prospěch majitelů pozemků na nichž už ale jezdí auta po dálnici.. 🙁

    Kromě zákona je nutné změnit přístup státu, což je ale mnohem těžší.

    • Máme tu stát řízený jako firmu (nebo to k tomu směřuej). Jak chcete firmu donutit, aby se chovala podle pravidel (zákonů), nedej bože podle nějaké etiky…. ?

Newsletter

Partneři


Výběr editora