Infrastruktura Železnice

Stát slibuje lepší a tišší trať kolem Berounky, mají z ní zmizet nákladní vlaky

Jednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra
Jednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra

Jedna z nejhorších a přitom nejvytíženějších tratí v české železniční síti se má dočkat v příštích letech výrazného zlepšení. Trať z Prahy do Berouna má projít rekonstrukcí, do budoucna ji má pro dálkové vlaky nahradit tunel a zmizet z ní mají nákladní vlaky.

Vyplývá to z memoranda, který dnes podepsalo ministr dopravy Dan Ťok, hejtmanka Středočeského kraje a starosta Černošic  Filip Kořínek za Svazek obcí – Region Dolní Berounka.

„Chceme podpořit maximální využití dotačních programů z evropských i národních fondů na modernizaci brzdných systémů nákladních železničních vozů a dosáhnout vyřazení starých vozů s litinovými špalíky. Pokud to bude nutné, finanční prostředky ještě navýšíme. Současně chceme zavést motivační systém plateb za využití tzv. tichých nákladních vozů, systémem bonus/malus,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Nákladní železniční dopravci budou mít v rámci OPD2 možnost čerpat až 180 milionů korun na modernizaci, což podle ministerstva znamená možnost až 30 tisíc tišších vagónů při padesátiprocentní spoluúčasti.

Memorandum současně počítá s „citlivou rekonstrukcí“ nejkritičtějších míst. „Přitom samozřejmě bude brán ohled na přírodní charakter této lokality tím, že hluk může být minimalizován i bez využití vysokých protihlukových stěn,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.

Další fází je přesun dálkové dopravy mimo údolí Berounky. Letos na jaře SŽDC obnovila plány na tunel z Prahy do Berouna, jehož přípravy stopl v době svého ministrování Vít Bárta. Trať kolem Berounky by měla zůstat pro regionální dopravu.

„Jsem přesvědčen, že jsem nepodepsal papír, který bude jen něco slibovat. Obsahuje konkrétní kroky, které se chystají,“ řekl Ťok.

I když je trať zařazena do mezinárodní tranzitní sítě TEN-T, je ve velmi špatném stavu a desítky let neprošla žádnou modernizací. Kvůli špatnému stavu zde dochází často k výpadkům provozu, zejména kvůli poruchám zabezpečovacího zařízení. Obcím v okolí dlouhodobě vadí hluk z vlaků, zejména pak nákladních, současně jsou ale jejich obyvatelé rozpolceni, zda chtějí velké protihlukové stěny nebo ne.

SŽDC věří, že hluk sníží i rekonstrukce trati. Podle vyjádření správců železnice provedli za poslední tři roky na trati mezi Prahou a Berounem výměnu kolejnic na více než polovině tratě. „Nové kolejnice se přitom vzhledem ke své životnosti využijí v daném úseku i při budoucí modernizaci. Jen letos se potřebné úpravy prováděly mezi pražským Smíchovem a Radotínem nebo Karlštejnem a Berounem. V Černošicích pak došlo k poklesu hlukové zátěže i vlivem opravného broušení kolejnic v loňském roce,“ uvedla SŽDC v tiskové zprrávě.

Například v Malé Chuchli, tedy v úseku mezi stanicemi Praha-Smíchov a Praha-Radotín, došlo ke snížení hluku o více než deset decibelů. Původní hodnoty zvukové expozice jednotlivých průjezdů vlaků přitom dosahovaly až sto decibelů. Na opravené trati také více vyniká, jaký typ vlaků jede.

5 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • To Michal: Ha ha ha. Ano. Pan ministr Bárta neměl být ten za kterého se mělo kopnout do země. On měl být ten, který definitivně rozhodne a za využití České diplomacie měl zajistit podporu daného projektu v EU a také jeho financování. Samozřejmě mi byla známa skutečnost tzv. ekonomického hodnocení. Pamatuji jak pan ministr Bárta hrdě oznamoval předpokládanou cenu multifunkčního tunelu Smíchov-Beroun. 55 MILIARD kč. Také ihned sdělil, že EU, tak drahý megaprojekt nikdy nebude spolufinancovat. Aniž by cokoliv s kýmkoliv konzultoval. V Bruselu o projektu nikdo neslyšel. Ten projekt byl, je a bude potřeba. Jsem zvědav za kolik bude ten další. Občané nezapomínají.
    A co se týče Wittgensteina. Kupříkladu mezi profesionály z oboru železnice stačí slovo či věta a je každému vše jasné. Při velkoústých prohlášeních politiků a úředníků, kteří v drtivé většině svým oborům nerozumějí a jsou pouze rádi za svá koryta, by jeden zvracel. Když politik řekne, že do budoucna bude tunel a v údolí nebude žádná nákladní doprava, tak je profesionálovi z oboru jasné, že se hovoří minimálně o deseti, patnácti, ale spíše dvaceti letech. Tento fakt se občan nedozví.
    Co si budeme vykládat, když státní úředníci uplatňují spíše Mitteranda: ,,Nepromeškat možnost mlčet“.

  • Ano. Tato trať je kastrofa. Ale proč se neopravovala již dříve. Odpověď? Čekalo se na tunel z Berouna na Smíchov s odbočkou pro nákladní vlaky do Krče. Pokud by se za Bárty začalo stavět, místo stopnutí všech staveb a příprav. Mohlo se v současné době vesele razit. V plném proudu by se spravoval most Inteligence a následná transitní trať přes Krč, Kačerov a Malešice dále. Po dokončení tunelů, cirka v roce 2020-21, mohly tyto sloužit jako objízdná trasa při modernizaci trasy od Vyšehradu, přes Smíchov, Černošice do Berouna. A poté by se opravdu obyvatelům podél trati v údolí Berounky ulevilo. Zůstali by jen Elefanty a možná ještě něco novějšího. Kdyby, kdyby.
    Díky minulým vládám, obyvatele krásného údolí nic moc nečeká. Oprava tratě se bude dělat za provozu. Naše papežtější hlukové normy do údolí narvou kilometry betonových zdí. Po rekonstrukci bude trasa propustnější a tím se stane atraktivnější pro soukromé dopravce. Začne docházet ke stejným situacím jako na trati do Kolína. Osobní vlaky budou dávat přednost x druhů rychlíků a z toho budou vznikat zpoždění. A do této situace ještě nákladní doprava. Vím, že jí nemáme mnoho ale máme a roste. Snad do roku 2022 má být hotova modernizace tratě z Plzně do Bavorska (Mnichov, Norimberk). Nebude to sice VRT, ale alespoň něco. Samozřejmě s napojením i dále. To máme nějaké kontejnerové vlaky. Nějaká nová auta, dřevo, chemii a také nějaké produkty z levných východních montoven. Logistika nám jde. Takže plus nějaké roztříděné kontejnery z Číny. Velice střízlivý odhad, znamená + – 20 cargo vlaků denně k dnešnímu stavu. Tak si to shrňme. Přes den údolím Berounky projede dvojnásobek rychlíků (ec,ic, rj, ex, leo, rx a já nevím co ještě) než dnes. Zhruba o čtvrtinu navýšená příměstská doprava a pokud tam zbyde místo, tak náklad. Ale místa tam nebude. Náklad se tedy soustředí do nočního provozu. Musím se sám sebe ptát. Kdo toto zavinil, je jasné. Ale proč za to není nikdo zodpovědný? Kdo to dá do rychtiku? Kde je nějaká koncepce? Nebo se to střílí od boku? Studie už za miliardy a kde nic, tu nic. V době, kdy by na takováto díla Brusel přispěl 85-ti procenty a nestaví se. A za kopcem zprovozňují kombinovanou VRT Berlín – Mnichov za 4 hodiny. To mi hlava nebere. R.

    • Tak možná byste si o tom mohl něco přečíst – nezastavil to Vít Bárta osobně, ale tunelu nevyšlo ekonomické hodnocení pro financování z EU.

      A z národních zdrojů se u nás nestaví ani dálniční křižovatka s pravomocným stavebním povolením, ani takové triviality jako obchvat Čimelic…

      Jinak formálně bych Vám rád připomněl Wittgensteinův výrok „Vše, co lze říci, lze říci jasně…“

  • Chválím, že se poprvé dává přednost přírodě před betonovou lobby. Jen jsem zvědav, jak se vypořádají s legislativou. Naopak pokud se ukáže, že modernizovaná trať i vlaky zajistí dostatečný útlum, tak to sice bude super, ale k čemu pak vyrostly stovky kilometrů betonu podél tratí v minulosti? Zvlášť směrem na Benešov, to je perla českého stavitelství..

    • Ještě větší perlou je aktuálně Tábor – České Budějovice….