Stát slibuje lepší a tišší trať kolem Berounky, mají z ní zmizet nákladní vlaky

Jednotka CityElefant. Foto: Jan SůraJednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra

Jedna z nejhorších a přitom nejvytíženějších tratí v české železniční síti se má dočkat v příštích letech výrazného zlepšení. Trať

Jedna z nejhorších a přitom nejvytíženějších tratí v české železniční síti se má dočkat v příštích letech výrazného zlepšení. Trať z Prahy do Berouna má projít rekonstrukcí, do budoucna ji má pro dálkové vlaky nahradit tunel a zmizet z ní mají nákladní vlaky.

Vyplývá to z memoranda, který dnes podepsalo ministr dopravy Dan Ťok, hejtmanka Středočeského kraje a starosta Černošic  Filip Kořínek za Svazek obcí – Region Dolní Berounka.

„Chceme podpořit maximální využití dotačních programů z evropských i národních fondů na modernizaci brzdných systémů nákladních železničních vozů a dosáhnout vyřazení starých vozů s litinovými špalíky. Pokud to bude nutné, finanční prostředky ještě navýšíme. Současně chceme zavést motivační systém plateb za využití tzv. tichých nákladních vozů, systémem bonus/malus,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Nákladní železniční dopravci budou mít v rámci OPD2 možnost čerpat až 180 milionů korun na modernizaci, což podle ministerstva znamená možnost až 30 tisíc tišších vagónů při padesátiprocentní spoluúčasti.

Memorandum současně počítá s „citlivou rekonstrukcí“ nejkritičtějších míst. „Přitom samozřejmě bude brán ohled na přírodní charakter této lokality tím, že hluk může být minimalizován i bez využití vysokých protihlukových stěn,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.

Další fází je přesun dálkové dopravy mimo údolí Berounky. Letos na jaře SŽDC obnovila plány na tunel z Prahy do Berouna, jehož přípravy stopl v době svého ministrování Vít Bárta. Trať kolem Berounky by měla zůstat pro regionální dopravu.

„Jsem přesvědčen, že jsem nepodepsal papír, který bude jen něco slibovat. Obsahuje konkrétní kroky, které se chystají,“ řekl Ťok.

I když je trať zařazena do mezinárodní tranzitní sítě TEN-T, je ve velmi špatném stavu a desítky let neprošla žádnou modernizací. Kvůli špatnému stavu zde dochází často k výpadkům provozu, zejména kvůli poruchám zabezpečovacího zařízení. Obcím v okolí dlouhodobě vadí hluk z vlaků, zejména pak nákladních, současně jsou ale jejich obyvatelé rozpolceni, zda chtějí velké protihlukové stěny nebo ne.

SŽDC věří, že hluk sníží i rekonstrukce trati. Podle vyjádření správců železnice provedli za poslední tři roky na trati mezi Prahou a Berounem výměnu kolejnic na více než polovině tratě. „Nové kolejnice se přitom vzhledem ke své životnosti využijí v daném úseku i při budoucí modernizaci. Jen letos se potřebné úpravy prováděly mezi pražským Smíchovem a Radotínem nebo Karlštejnem a Berounem. V Černošicích pak došlo k poklesu hlukové zátěže i vlivem opravného broušení kolejnic v loňském roce,“ uvedla SŽDC v tiskové zprrávě.

Například v Malé Chuchli, tedy v úseku mezi stanicemi Praha-Smíchov a Praha-Radotín, došlo ke snížení hluku o více než deset decibelů. Původní hodnoty zvukové expozice jednotlivých průjezdů vlaků přitom dosahovaly až sto decibelů. Na opravené trati také více vyniká, jaký typ vlaků jede.

Tagy 171 memorandum Ministerstvo dopravy Praha - Beroun
5 komentářů