Lidé Železnice Zprávy

Stát nasazuje na strojvedoucí hlídacího psa. Není ale jisté, že bude kousat

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Strojvedoucí a jejich pracovní doba budou od neděle pod drobnohledem státu podobně jako řidiči kamionů. Drážní úřad ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty spouští monitorovací systém, který bude výkony strojvedoucích sledovat.

Jde o prvotní opatření, které má zabránit zneužívání strojvedoucích, a na druhou stranu zároveň zajistit bezpečnost provozu před těmi strojvedoucími, kteří dobrovolně a zcela vědomě nedodržují předepsané doby odpočinku,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. V praxi to bude vypadat tak, že dopravce bude muset u každého vlaku uvádět číslo licence strojvedoucího. Licence pak bude viditelná i v grafické prezentaci polohy vlaků na síti SŽDC (GRAPP), nikoliv ovšem pro širokou veřejnost.

Správa železnic už na žádost úřadu novou povinnost zakotvila v Prohlášení o dráze pro rok 2018. Druhou věcí jsou ovšem sankce v případě porušení pravidel, především příslušného vládního nařízení. „Rozhodující pravomoc pro vyhodnocení kontrol má Drážní úřad,“ říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Jenže monitoring Drážního úřadu nebude podle neoficiálních informací nepřetržitý a online, tudíž nebude možný okamžitý zásah.

K informacím se úřad zřejmě dostane až s několikadenním zpožděním. Stejně tak v případě sankcí bude bezzubý. Strojvedoucího může vyzvat v případě nedodržení doby odpočinku k podání vysvětlení, stejnou proceduru může provést s dopravcem v případě použití neplatné licence.

„My se tomu nebráníme, právě naopak. Je ale důležité, aby takový dohled měl okamžitý efekt, a toto vypadá jako polovičaté řešení a zbytečné papírování bez přímého dopadu,“ uvedl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček. Podle zdroje deníku Zdopravy.cz je potrestání strojvedoucího v gesci dopravce. Zároveň ale přiznává, že se mohou vyskytnou dopravci, kteří nedodržování předpisů neřeší nebo dokonce podporují.

Spory se vedou i o samotný výklad nařízení. To například umožňuje protáhnout směnu z 13 hodin až na 15 hodin, pokud je součástí směny i režijní jízda. Jeden z výkladů zní, že dvě hodiny navíc jsou určené právě a jen na režijní jízdu, jiný, že stačí strávit režijní jízdou jen několik minut a směna může být prodloužena na 15 hodin. Další věcí jsou jízdy strojvedoucích u více dopravců bez řádného odpočinku. To se dá už dnes kontrolovat podle čísla telefonu, hříšníci ale kontrují používáním více telefonů. Navíc předpis neřeší vůbec případy strojvedoucích, kteří mají ještě jinou práci a na lokomotivu nastupují z ní.

Činnosti před výpravou vlaku

NYNÍ

musí být přidělena trasa vlaku
vlak musí být ve stavu „Aktivovaný“ (závazná informace, že vlak skutečně pojede),
Dopravce zašle zprávu „Složení vlaku“,
Dopravce oznámí svou připravenost k odjezdu zprávou „Vlak připraven“

K TOMU NOVĚ

Dopravce doplní do systému číslo licence strojvedoucího, které je jedinečné a nezaměnitelné (bude se doplňovat při každé změně strojvedoucího na hnacím vozidle)

Výňatek z vládního nařízení o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců v dopravě (celé znění zde)
Díl 1
Pracovní doba
§ 13
(1) Zaměstnavatel rozvrhne stanovenou týdenní pracovní dobu zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce tak, aby délka směny nepřesáhla 13 hodin. V případě, že součástí směny je režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin.
(2) Režijní jízda zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce se započítává do pracovní doby.
Díl 2
Doba odpočinku
§ 14
Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami
(1) Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu tak, aby zaměstnanec drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.
(2) Odpočinek podle odstavce 1 může být zaměstnanci drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce zkrácen až na 6 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku. Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami může být zkrácen za podmínky, že následující odpočinek bude prodloužen o dobu zkrácení tohoto odpočinku.

19 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Opět zákon šikanuje oběti (tj. strojvedoucí) a ne dopravce, který ho k takové činnosti nutí.

  • A nebylo by lepší udělat dva kroky a to:
    1) Maximální zrychlení tratí až na hranici co stopa dovoluje, čímž se jednak vytvoří případné objízdné trasy, ale hlavně se podaří snížit doba potřebná k průjezdu, tedy klesne počet hodin potřebných na danou trasu.
    2) Začít zavádět autonomní systémy, které by zajistily zcela automatickou jízdu vlaku bez potřeby zásahu člověka, tedy eliminuje přítomnost strojvedoucího, případně ji nahradit přítomností vzdálenou pro případ že vlak musí jet po odklonové trase bez potřebného vybavení pro automatickou jízdu vlaku.

    Vzhledem k velmi nedávnému pokroku ohledně obraz rozpoznávající AI to nebude tak daleko a tak nemožné nasadit do další generace lokomotiv potřebnou techniku. V podstatě je třeba jenom vyřešit detekci překážek na trati, většinu ostatních úkolů potřebných pro řízení u aut zde může zajistit přenos z pevných zařízení na trati.

  • Osobně se divím, že sami strojvedoucí se více nestaví proti tomu natahování pracovní doby.
    Zaprvé z osobního hlediska, protože při takové pracovní době snad ani člověk nemá možnost si ty extra vydělané peníze užít.
    Zadruhé, protože se pouštějí na šikmou plochu. Čím více bude jezdit unavených strojvedoucích, tím více bude nehod a tím větší bude tlak na „zabezpečení“ řízení. A čím lepší bude „zabezpečení“, tím více lidí se začne ptát, k čemu tam ten strojvedoucí vůbec je. Ano, při zatu(c)hlosti technického (a legislativního) vývoje železniční techniky (v Evropě) taková změna bude trvat léta, ale stejně jednou přijde).

    O to víc to nechápu, vzhledem k tomu, že při současném nedostatku strojvedoucích ti stávající mají na své zaměstnavatele obrovskou páku.

    • U osobních dopravců jsou směny max do 13 hodin (nepočítám dělené směny s odpočinkem). Většina takových směn je napsaná se začátkem grafikonu a s jeho průběhem se mění málo. Horší je to u nákladních dopravců. Státní CD Cargo je v pohodě, ale u soukromníků se to opravdu neřeší. Ony ty směny jsou naplánované všude na 13 hodin, ale realita je pak jiná. U CDC je to jednoduché. Jednotlivá „péjéčka“ mají své obvody, takže se nestane že jeden fíra veze vlak přes celou republiku. Prostě si vlak předávají nebo vymění i HV.
      U soukromých je to tak, že v noci se dá za 13 hodin dojet. Sám mám zkušenosti s vlaky začínajícími v Kútoch a končícími v Ústí nebo v Děčíně. Jízdní doba (v noci) cca 10 -12 hodin (s 1 h pauzou v Kolíně a pak přes Nymburk a pravobřežkou do Ústí). Holt zelená vlna. Ale přes den to je nemyslitelné. A právě tady vznikají problémy u soukromníků. Prostě musíš dojet, nejsou lidi atd….
      Jsou fíři, kteří nejezdí přes limit (a občas se nechají ukecat) ale jsou bohužel i kolegové jezdící takto pravidelně a zcela dobrovolně.

  • Pochopím, když strojvedoucí přetáhne hodiny kvůli mimořádnosti – třeba kalamitě. Ale plánované by to být rozhodně nemělo. Ale jako všechno se to obrátí proti plánovanému účelu, zde i kdyby byl strojvedoucí ochoten ty dvě-tři stanice do cíle vlak dotáhnout, pod hrozbou sankce se na to vykašle.

    • Tohle je spíš o organizaci. Pokud je směna plánovaná na 12h 55min, pak je jasné, že při jakékoliv mimořádnosti je fíra na hraně a pokud se to bude tvrdě hlídat, tak opravdu budou vznikat situace, kdy strojvedoucí zamkne lokomotivu 2 stanice před cílem.
      Ale přesně proto by ta směna měla být plánovaná na méně, tak, aby se i při mimořádnosti strojvedoucí vlezl, respektive aby dopravce byl schopen kdykoliv povolat rozumnou zálohu. Ano, to bude dražší, ano, bude se to muset promítnout do cen. Ale to je o nastavení priorit. Chceme mít vyšší bezpečnost na úkor ceny? Pak tvrdě požadujme plnění limitů. Chceme mít nízkou cenu? Pak jedině s přetahováním a potenciálním bezpečnostním rizikem.
      Jde ale o to dát jasně najevo, že oboje současně prostě nejde, protože pokud se to nereguluje (a hlavně nehlídá), management vždy bude chtít, aby byl fíra v práci pokud možno nonstop.

    • Při plánováni směn nelze počítat s mimořádnostmi. A krátké směny jsou na nic. Představte si, že chodíte na směny typu 5,09 h nebo 6,2h atd. Abyste v takovém provozu udělali normu, musíte být téměř obden v práci. A to nikdo nechce. Lépe je jít míňkrát za více hodin.

    • Chápu, alespoň tak moc, jak běžný kancelářský zaměstnanec může (neboli uznávám, že nemám praktickou zkušenost a nechci se nikoho dotknout). Ale byť směny nelze plánovat s mimořádnostmi, je to o tom, co se nastaví jako norma. V kancelářské práci bývá standardem práce 8 hodin denně s tím, že v případě mimořádností to lze protáhnout přesčasem v průměru na 9,6h, respektive maximálně 16h (a zase, vím, že zákonná teorie a skutečná praxe jsou často dvě různé věci). Podobně by tak dávalo smysl plánovat směny na cca 8-11h s tím, že ty dvě hodiny jsou pro vykrývání mimořádností. Čili ano, nechávat přílišnou vatu pro mimořádnosti je blbost, ale stejně tak je blbost to tlačit na hranu a pak nemít (legální) možnost, jak případnou mimořádnost řešit.

      Argument s tím, že je lepší jít párkrát na dlouho a pak mít volno chápu. Ale nechápu, pokud někdo to volno využívá k práci pro jiného dopravce nebo dělá šílené přesčasy u svého – čili z toho volna stejně ve výsledku nic nemá. To už je pak lepší dělat klasické 8h směny a mít aspoň nějaký každý den po/před prací.

    • Pokud udělají 8hod směny strojvedoucím, bude to horší než lepší. Protože to ráno přijde z noční a večer jde na druhou. A když to zrovna vyjde, tak další den na třetí… Pak pár denních, zase noční a ve výsledku bude mít ze 14 dnů 1 den volna. A nemluvě o tom, že nějaký čas také stráví cestou z/do práce.

    • No ale počkej, podle zákoníku práce přece i pro strojvedoucí platí maximální počet hodin týdně, nepřetržitý odpočinek mezi směnami a nepřetržitý odpočinek v týdnu – tedy pokud zaměstnavatel dodržuje zákoník práce a pokud ne, tak je to na jinou diskuzi.
      To znamená, že i pokud dělám noční a hned potom odpolední, tak dříve nebo později přece musím mít o to delší volno. Asi to může hodně „pokazit“ x hodinové dojíždění do nebo z práce pokud směna začíná či končí daleko od bydliště nebo pokud trávím odpočinek někde na ubytovně daleko od domova, ale to by se podle mě mělo vztahovat spíše na menší část strojvedoucích.

      Pokud zaměstnavatel požaduje po zaměstnancích porušování zákoníku práce a nebo jej zaměstnanci porušují sami, ať už s vědomím nebo bez vědomí zaměstnavatele, tak je to špatně, ale pak se moc nedá stěžovat na nic jiného než na to porušování zákona.

      Neberte to, že chci křivdit strojvedoucím. Spíš naopak mám z kontextu pocit, že je křivděno jim a já nedokážu pochopit, proč jim to nevadí.

    • Graylag:
      Možná tam může být někde nějaká klička že se na ně vztahují nějaké jiné ujednání jiného zákona, nebo že je to stanovené ministerstvem… což klidně může být ještě pozůstatek z minulosti. Samozřejmě by bylo nejlepší předpisy sjednotit, ale zase v nich dát co největší volnost smluvním stranám. Současný stav regulací je hodně neuspokojivý a nedobrý.

    • Graylag: dobu odpočinku stanovuje § 14, je zmíněn ve výtahu z nařízení vlády na konci článku – musí být 11 hodin. Když člověk skončí v 6 ráno noční, může bez problémů nastoupit v 17 hodin další. 11hod pauza může být zkrácena na 6 za předpokladu, že bude další pauza o dobu zkrácení prodloužena. Takže klidně v 6 ráno skončí a nastoupí v poledne, po šichtě pak nebude mít minimálně 11, ale minimálně 16 hodin volna.

      Smlouvy jsou většinou u zaměstnanců v provozu na 36 hodin/týden průměr, při 8hod směnách by to bylo 4 – 5 směn. Počítejte se mnou: po/út noc, út/st noc, st/čt noc, pá den, so den, ne volno. Další týden o jednu směnu kratší. Jenže těch 36h/t se přepočítává na měsíc. Takže znovu: po/út noc, út/st noc, st/čt noc, pá den, so den, ne/po noc, po/út noc, út/st noc, čt den a pak 3 dny volna. 14 dní hotovo, pokud to vše budou osmičky, ani hodina neschází/nepřebývá. Ale ztahaný jak pes, spí přes den a volna má míň jak člověk v kanceláři. Pokud podepsal přesčasy, do volna se mu nacpou ještě ty – je málo lidí. A rázem je ze dvou dní volna jeden. A když nepodepíše, 8hod přesčasy mu může zaměstnavatel nařídit v rozsahu 150 hodin ročně. Takže ho dostane stejně. Můžete si být jist, že po pár měsících v tomhle režimu nebudete vědět, jestli je čtvrtek nebo neděle a jestli tu noční máte druhou nebo třetí. Jedete jako robot a dveře místo odemykání zamykáte.

  • Liberalizace, EU říká ano.. Ale za podmínky zabezpečení tratí. + tenhle bordel, kdy spoustu věcí si určuje, nastavuje dopravce. Prostě v kamionu je tachograf. Tady pokud nebude chip, karta nebo otisk prstu, návaznost na rychlost vlaku jako u tachografu..
    Otázka jaká bude sankce za zadání špatných údajů.

    • To není jen jízda, mimochodem na silnici je , viz 561/2006 , která se vztahuje na nákladní vozy a autobusy na linkách nad 50 km, 15 hodin výkonu a v tom výkonu může být maximálně 9 hodin řízení, dvakrát do týdne povoleno 10 hodin…

  • Dříve se tomu říkalo „údernictví“, po revoluci „loajalita k zaměstnavateli“ a teď je moderní „zneužívání ze strany zaměstnavatele“.

    Když je to takové utrpení ta fírařina, tak proč to drážní odbory neřeší a místo toho se perou za debility typu „režijka vždy, všude a pro všechny“.

    Všechno má dvě strany. Když se rušili sváteční otevíračky velkých obchodů, tak se všude producírovali „zneužívané“ prodavačky, které byly proti svojí vůli údajně nuceny ve svátek do práce.

    Naproti tomu mám kamaráda u DPP, který rval víkendy a svátky, protože si na příplatcích přinesl domů zajímavé peníze. A tvrdil mi, že u nich jdou tyhle směny na dračku..

    Tak jak to ve skutečnosti je?

  • „Zároveň ale přiznává, že se mohou vyskytnou dopravci, kteří nedodržování předpisů neřeší nebo dokonce podporují.“

    Troufám si říci, že pokud to má kontrolovat dopravce, je to prosím pěkně úplně k ničemu. Proč asi strojvedoucí jezdí přes 13 h? Z vlastní vůle?? Ne!!! Je to proto, že dopravci, zvláště soukromí, nemají prostě dosti strojvůdců. V některých případech je i strojvedoucí nucen jet „přes čáru“. Sám mám zkušenosti od jednoho nejmenovaného dopravce a jedné „agentury“, kde když jsem odmítl jet déle, byl jsem okamžitě označen za problémového fíru a byli mi od té doby dávány ty nejhorší směny.
    Ve skutečnosti se to dopravcům nehodí. Proč? Spousta těch „malých“ firem by okamžitě dojezdila. Ty jsou totiž závislé na tom, že se jezdí přes 13h. Jednou mě střídal v Přerově kolega, který měl za úkol jet do Ústí na sever , poté pro cosi do Oldřichova u Duchcova a jako finále do Ostravy na levé. Říkám mu, že to asi za 13 ani za 15 nestihne a on na to, že to vypadá tak na plus mínus 25 hodin. Velice rychle jsem slezl z mašiny….
    Copak na silnicích je potrestání řidiče za to, že jede bez pauzy v gesci dopravce??? NO to by to na těch silnicích vypadalo.
    Zkrátka v této podobě je to úplně k ničemu…..