Automobily Doprava ve městě Infrastruktura Zprávy

Stát má první plán pro auta na vodík. Navrhuje dotace na plnící stanice i pořízení vozů

Aut na vodík na evropském trhu dosud příliš není. Jednou z výjimek je Toyota Mirai. Foto: Toyota
Aut na vodík na evropském trhu dosud příliš není. Jednou z výjimek je Toyota Mirai. Foto: Toyota

Pro mnohé palivo budoucnosti, pro jiné slepá ulička. Auta s pohonem na vodík jsou dosud spíše exotikou, i když na ni sází i velké nadnárodní firmy. Jeho využití v Česku poprvé zkoumalo ministerstvo dopravy, které zveřejnilo studii o využití vodíkového pohonu v dopravě. Server Zdopravy.cz ji má k dispozici.

Studie navrhuje, aby stát aktivně podpořil výstavbu plnících stanic pro občany i neveřejnou infrastrukturu pro veřejnou hromadnou dopravu či komunální služby. „Modelové výstupy studie ukazují, že pokud má být naplněn alespoň základní scénář vývoje vodíkové dopravy, je třeba v České republice vybudovat minimálně 12 vodíkových plnicích stanic do roku 2025,“ uvádí studie. Na ně by měl stát vyčlenit nejméně 200 milionů korun.

Materiál zatím není nijak závazný a spíše analyzuje možnosti, kam se může doprava na vodík ubírat. Studii pro ministerstvo dopravy zpracovala podle údajů v registru smluv společnost Grant Thornton Advisory. Její jednatel a spolumajitel letos v červenci poslal hnutí ANO sponzorský dar ve výši 90 tisíc korun.

Studie navrhuje více plnících stanic, než o kolika se mluví v Národním akčním plánu čisté mobility. Ten si vytyčil jako cíl vybudovat do roku 2025 3-5 vodíkových stanic. „Bylo by bláhové předpokládat, že se vodíková mobilita rozšíří sama od sebe, na to je příliš investičně náročná,“ konstatovali autoři studie.

Autoři ve studii rozpracovali čtyři scénáře rozvoje, od nulové varianty až po verzi, že alternativní mobilita bude založena právě na vodíku. Taková verze počítá jak s dotacemi na stavbu stanic, tak i podpory nákup nových aut na vodík.

Součástí studie bylo i dotazníkové šetření mezi 652 respondenty na téma využití vodíkového pohonu i hloubkové rozhovory s některými odborníky. Postoj potenciálních zákazníků z řad široké veřejnosti k využitelnosti vodíku v dopravě je podle průzkumu vesměs příznivý

V Česku je zatím jediná vodíková stanice, kterou má Unipetrol v Neratovicích. Podle studie Unipetrol chystá další dvě stanice.

Vodíku z automobilek nejvíce věří Toyota, ale i další automobilky. Pro vodíkový byznys byla událostí roku letos v lednu podepsaná dohoda třinácti velkých firem z automobilového, energetického a průmyslového sektoru, podle které se budou firmy zasazovat o rozvoj vodíkových technologií. Dohodu podepsali například zástupci automobilek Toyota, BMW, Honda a Daimler. Jiné obory zastupuje Shell, Total, Engie, Linde and Air Liquide, v dohodě je i zástupce těžařů AngloAmerican.

 

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Už zase podpora nákupu aut? Vodík funguje spíše jako přenašeč než jako palivo – někde se musí vložit energie na jeho výrobu, která se pak spotřebuje při jízdě. Kde vzniká jako odpad, budiž, ale na větším rozšíření moc přínosů nevidím. Leda by byl přenos méně ztrátový než přes baterie, u hromadné dopravy i přes dráty…

    • Ztrátové to je, ale má to jednu výhodu, dá se to i měsíce skladovat.