Infrastruktura Zprávy

Stát dostane nabídky na české mýto. Jména firem budou nejspíše tajná

D1 úsek 03 Hvězdonice - Ostředek. foto: ŘSD
D1 úsek 03 Hvězdonice - Ostředek. foto: ŘSD

Ministerstvo dopravy dnes čeká první důležitý krok v soutěži na provozovatele českého mýtného systému po roce 2019. Dnes dostane nabídky na účast v tendru za 29 miliard korun. Kvůli novému zákonu ale nejspíše zůstanou jména uchazečů tajná.

Na rozdíl od jiných velkých zakázek má mýtný tendr jednu zásadní novinku: uchazeči podávají nabídky pouze elektronicky a neproběhne tak žádné otvírání obálek za jejich účasti. Při něm se soutěžící vždy dozvěděli, kdo se ještě hlásí a za jakou cenu.

Nejde ale o výmysl miniserstva dopravy, ale o nový zákon řešící veřejné zakázky. Jde totiž o jednu z prvních soutěží, která běží už pod novým zákonem. Povinnost podávat nabídky elektronicky platí od 18. dubna.

Podle starého zákona měl zadavatel povinnost vyhotovit takzvaný protokol o posouzení kvalifikace a pokud si zájemci požádali, tak ho musel poskytnout. Toto již v novém zákoně není, neexistuje tedy povinnost vyhotovit tento protokol a zároveň zveřejnit, kdo se přihlásil. V novém zákone rovněž není povinnost zveřejňovat a poskytovat protokol o otevírání obálek,“ říká Kateřina Koláčková ze společnosti Otidea, která se zabývá administrací veřejných zakázek. „Odstranili to pávě z důvodu, aby nedocházelo k vzájemné komunikaci a domlouvání mezi dodavateli. Takže do vyhlášení výsledků by nemělo dojít ke zveřejnění, kdo se kvalifikoval,“ dodala.

Ministerstvo slíbilo zveřejnit alespoň počet uchazečů dnes odpoledne. Tajné je zatím i složení hodnotící komise.

Stát zatím nebude vědět, na kolik ho mýto vyjde. Jde o první část jednacího řízení s uveřejněním, kdy zájemci musí předložit dokumenty, které prokážou, že jsou dostatečně zkušení v oboru. Během měsíce chce ministerstvo vybrat pět firem, s kterými bude dál jednat.

V oboru se mluví nejméně o pěti nabídkách. Zájem už potvrdil současný provozovatel, společnost Kapsch. Server Zdopravy.cz minulý týden informoval o vzniku firmy CzechToll, kterou vlastní PPF a která zřejmě použije reference slovenského SkyTollu. Zájem bude mít nejspíše také provozovatel mýta v Maďarsku, Francii nebo Itálii.

Novinkou v soutěži je výrazné rozšíření mýta na silnicích I.třídy o dalších 900 km. Řada odborníků takový požadavek požaduje za nesmysl, protože prodraží náklady na výběr. Takový systém ale nezvýhodňuje satelitní, ani mikrovlnou technologii. V případě přechodu na satelit stát v podstatě zahodí mýtné brány, kterého ho stály miliardy korun.