Železnice Zprávy

Stát chce seškrtat a zdražit režijky. Neplatily by mezi Prahou a Ostravou

Režijní jízdenky mají podle návrhu MD platit jen ve vlacích ČD, které platí stát či kraje. Foto: Jan Sůra
Režijní jízdenky mají podle návrhu MD platit jen ve vlacích ČD, které platí stát či kraje. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy chce výrazně omezit výhody režijních jízdenek, které využívá více než sto tisíc lidí ve vlacích Českých drah. Zcela bezcenná se například stane „režijka“ u dálkových vlaků Praha – Ostrava nebo na lanovce na Ještěd.

V dopise odborovým organizacím navrhuje ministerstvo zrušení platnosti režijek ve všech komerčních vlacích Českých drah, které jezdí mimo objednávku státu či krajů. V praxi jde o všechny dálkové vlaky trasy Ex 1 mezi Prahou a Ostravou. To je nejfrekventovanější úsek tuzemské železnice.

Návrhy reagují na nový požadavek Českých drah, které po ministerstvu dopravy požadují řádově desítky milionů korun jako kompenzaci za povinnost uznávat režijky. Ty mají nejen jejich zaměstnanci, ale také ještě desítky tisíc zaměstnanců SŽDC či důchodců. České dráhy se tím dlouhodobě cítí znevýhodněny, kvůli povinnosti uznávat režijky ze zákona už zrušil antimonopolní úřad i jednu soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Ministerstvo ale současně nechce na úkor státního rozpočtu vyplácet další peníze za to, aby majitelé režijních jízdenek uplatňovali jízdní výhody i v komerčních vlacích ČD. Pokud by dráhy chtěly zaměstnancům výhodu zachovat, mohou to dělat jako zaměstnanecký benefit.

Mezi Prahou a Ostravou jezdí už u Českých drah s výjimkou jednoho nočního spoje komerční vlaky, stát přestal tyto spoje objednávat s nástupem soukromé konkurence na podzim 2011. Až do Olomouce či Hranic na Moravě mohou ještě dojet vlaky, které jsou v závazku veřejné služby. Už dnes musí majitelé režijek platit jen povinnou místenku v pendolinu, jinak jezdí zdarma. U komerčních expresů si už dnes musí pořizovat zdarma takzvaný evidenční lístek.

Novinkou je také zpoplatnění přepravy jízdních kol, zdarma mají přestat režijkáři cestovat na jediné lanovce Českých drah na Ještěd. Na ní už ale musí platit částečně teď: 35 korun denní místenku, to je ale zlomek proti plné ceně.

Ministerstvo mělo s odboráři tři roky dohodu na udržení cen, ta letos ale skončí. Proto navrhuje zvýšení základní ceny o stokorunu na 1100 korun. U rodinných příslušníků by měla cena z tisícikoruny stoupnout na 1500 korun, u důchodců z 500 na 750 korun. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold návrhy na změny potvrdil, podle něj se o nich bude ještě jednat.

Ministerstvo dopravy, návrh 15. úprava Tarifu jízdného a přepravného pro přepravu zaměstnanců

Režijky jsou na české železnici citlivé téma. České dráhy musí paradoxně podle zákona vozit zaměstnance a rodinné příslušníky organizací, které jsou jejich dodavateli. V praxi tak přichází České dráhy o nemalé peníze za to, že poskytují jízdní výhody zaměstnancům jiných organizací.

Za dob ministrování Antonína Prachaře se dohodli odboráři, České dráhy a ministerstvo na tříletém období zachování platnosti a mírném zdražení. „Letos končí období, pro které byla prolongace režijních jízdenek řešena. Pro rok 2018 je proto potřeba dohodnout nové podmínky pro poskytování jízdních výhod. Jednání o této věci však teprve probíhá,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Šéf odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša nechtěl návrh příliš komentovat, chce situaci probrat nejprve příští týden s ministrem dopravy Danem Ťokem. Návrhy označil za nepřijatelné.

47 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Takže stát prostřednictvím SŽDC s.o. teď nalil 3,9 miliardy korun coby cenu za nádražní budovy za svůj omyl?

    • Dá se to tak říct. Nebo kompenzace za to, že s tím majetkem ČD nakládaly jako se svým, používaly ho i třeba jako garanci úvěrů, měly ho zasmluvněný k užívání nájemcům a musí se ztráta takového majetku nějak kompenzovat.

  • Je to stejné jako když ČD a.s. získala v minulosti od státu nádražní budovy zdarma a v loňském roce je prodala SŽDC za 3,9 miliardy Kč. Takto si ČD a.s. tahají další peníze od státu a stejně se o to snaží s režijkama.

    • ČD budovy nezískala, do ČD byly vloženy při jejím založení – a bavíme se o akciové společnosti České dráhy, která vznikla, spolu se SŽDC s.o., rozdělením státního podniku České dráhy. Že bylo vložení chybné, potvrdil dříve i soud, ale to už je jiný příběh.

  • ČD je a.s. 100% vlastněná státem. Jaký je rozdíl v tom, že stát dá peníze SŽDC a ta následně dá peníze ČD a.s. za režijkáře. Já v tom žádný rozdíl nevidím. Jsou to jen peníze navíc ze státního rozpočtu pro ČD a.s. akorát takovou oklikou přelité přes SŽDC.

    • Akciová společnost má své akcionáře, své věřitele, podléhá regulaci trhu stejně jako ostatní akciové společnosti a nalít do ní jen tak peníze je nedovolená státní podpora, která několik společností během poslední ekonomické krize stála existenci – např. Estonian Air.

  • Vážený pane Sůro. Že píšete články je fajn. Nicméně pokud vím, tak jste u železnice nikdy nepracoval, takže jste dopravák teoretik.
    1/ SŽDC i ČD jsou obě státní firmy. Co je divného na tom, že stát poskytuje těm lidem benefit ve své státní firmě?
    2/Režijka je součástí odměny za vykonávanou práci. Redukcí nebo zrušením by došlo ke snížení odměny za práci. Který zaměstnanec by souhlasil se snížením své odměny?
    3/ To vaše srovnání s in-Gold pokulhává. Takovou sumu málokdo z režijkářů projede, takže by si ji těžko pořizoval.
    4/ V případě redukce anebo zrušení režijek by zaměstnanci byli nuceni po zaměstnavateli žádat finanční kompenzaci, jinak by došlo k ještě většímu úbytku zaměstnanců na železnici, který již teď dosahuje stavu,kdy je ohrožena samotná podstata bezpečnosti provozu. Lidé jsou za chybějící zaměstnance nuceni pracovat přesčas a jsou na jejich bedra přenášeny povinnosti zrušených kolegů. Ti byli zrušeni jen proto, že chybí zaměstnanci. Za ty peníze o to zaměstnání jaksi není zájem. Přitom poskytování tohoto benefitu nestojí stát jako majitele nic. Naproti tomu finanční kompenzace v případě odejmutí režijky by byla značným finančním nákladem pro stát. Má-li se tedy stát chovat jako řádný hospodář, pak by měl režijky zachovat.
    5/ Pane Sůro, chápu, že z vašeho pohledu dopraváka teoretika to vypadá trochu jinak. Článek je fajn, ale bez komplexní znalosti problematiky vám nedoporučuji se pouštět to diskuse. Ono totiž vše souvisí ae vším a není tak jednoduché jak se na první pohled může teoretikovi zdát. Já taky těžko budu diskutovat na téma bezpečnost jaderných elektráren, když jsem tam nikdy nepracoval. Toto doporučení platí pro všechny laiky a dopravní teoretiky. Držte se svého kopyta a prestaňte závidět jiným jejich skromný benefit. Jezděte si svými služebními auty, volejte svými služebními telefony a googlete svými služebními notebooky. Já vám nic z toho nezávidím.

    • K bodu jedna – SŽDC je státní organizace, ČD je akciová společnost. Právní formy mají svůj jasný význam. Jejich zanedbání je typická chyba – a.s. je založená na tvoření zisku na trhu a nemůže přijímat bezúčelně peníze ze státního rozpočtu.

    • Dobrý den, pane Martine. Děkuji za Váš komentář. Jen pro pořádek: nemám služební auto, nemám služební telefon, nemám služební telefon. Režijku Vám opravdu nezávidím. A jelikož nemám vzdělání o duševních nemocech, raději s Vámi dál diskutovat nebudu. Hezký den.

  • Lobby na Nábř. Ludvíka Svobody (kde sídlí Ministerstvo dopravy a ČD) jak se zdá stále nechce polevit. Je vcelku logické, že ČD by mohly nabízet jako zaměstnaneckou výhodu režijky výhradně svým zaměstnancům, a to dokonce pouze těm, kteří se bezprostředně podílejí na přepravním výkonu. Rodinní příslušníci, natož zaměstannci servisních organizací nebo dceřinných firem by na takto významný benefit dosáhnout neměli. Toto ovšem zatím žádná politická strana ani v náznaku nevyslovila, natož prosadila. Vymezení platnosti režijek podle určitého koridoru, je systémový nesmysl a klasický politický kočkopes.

  • Sám RJ vůbec nevyužívám,tak nechápu srovnání s 20 000Kč….Jezdim ob rok jen na KOP a to bych se do té 1000Kč také vešel.Není to tak,že by každý zaměstnanec pro jezdil onu částku, jen je to tak prezentováno velmi mnoho let,když nebylo co řešit, režijky bylo vždy dobré téma pro mnoho politiků v této zemi.Je fakt,že nyní je toto téma trochu jiné.Vzhledem k tomu,že ČD je jiná firma,tak SŽDC by měla svým zaměstnancům za paušální poplatek dojíždění do práce umožnit, ale je to věc čistě SŽDC.OSŽ a další odbory působící na železnici by měli dělat daleko víc než bránit RJ,ale to bohužel nedělají, aspoň se bijou do prsou,jak ty režijky pomohli zachránit.

  • Ještě jim na Ministerstvu zalévají kytky za 400 tisíc měsíčně?

  • Né všichni kdo režijku koupí jí také využije .Je spousta lidí kdo si ji koupí z letité setrvačnosti a pak využije jen zlomek její „ceny“. Kdo na to přišel si jí už nebere,ale těch automatických „kupujících“ režijek je stále dost.

  • Ano pendolínem můžeme jezdit jen za místenku. Levněji mě přišlo režijku zapřít a jet za jízdenku s místenkou k tomu zdarma. A vzhledem k tomu, že jste v zajímavé časy téměř vytěsnili normální vlaky a nasadili pendolína, je pro mě daleko levnější a zajímavější jezdit regiojetem.

  • Režijka je to jediné, co manžela na dráze ještě drží. Mít 30 hodinové směny, čekat několik hodin někde zadarmo,nechat si nadávat od cestujících, jezdit ve starých soupravách bez klimatizace, potit se v úžasně neprodyšných kalhotách, jezdit na rychlíku sám bez průvodčích, mít nepravidelný spánek a jídlo, nástupy brzo ráno či v noci
    atd. Pojďte si to na 14 dní vyzkoušet a pak uvidíte. Pořád mu říkáme, ať odejde, protože už se to podepisuje na jeho zdraví. Takže přijít ještě o režijku, to už může skončit. Dráha si svých zaměstnanců neváží, pořád jen co zákazníci. Ti jsou mnohdy sprostí a agresivní, a zejména přechytralí, protože si myslí, že dráze rozumí i všem předpisům. A co naši poslanci? Těm bych zrušila jízdy zdarma hned. Zejména těm, co vymýšlejí, jak nádražáky ještě víc otrávit.

    • Ona režijka nemusí zmizet, ČD ji mohou začít poskytovat na svoje náklady. Ale když slýchávám o těch bojůvkách mezi jednotlivými odděleními, tak bych se nedivil, kdyby to přes nějaký ekonomický odbor nedošlo a pak by se akorát divili, kam jim odchází zaměstnanci.

    • Firemní kultura uvnitř ČD je pochopitelně tak chabá, jak určí (dovolí) jeho vedení, včetně dozorčí rady. Při tak enormní administrativní přebujelosti celého kolosu se nedivím „otrávené“ náladě běžných zaměstnanců. Nadávající cestující ale za tuto situaci nemohou, ti nadávají ze zcela jiných důvodů. Ano, ti co se bezprostředně podílí na přepravním výkonu ČD mohou mít zaměstanecký benefit v podobě režijky. Ale pouze tito a nikdo jiný (poslanci jsou jiná kapitola).

  • Pro zamestnance ČD a dcerinnych spolecnosti je ŽP firemnim benefitem. Tam nelze hovorit o tom, ze dopravce neco doplaci. To je jako by jakykoliv zamestnavatel vycital zamestnanci, ze trati, protoze mu dava stravenky nebo ma k dispozici sluzebni auto ci telefon…
    Jina je situace u poskytovani jizdnich vyhod zamestnancum a rod.prislusnikum SŽDC. Zde je to opravdu sponzoring ci charita, protoze vozi temer zadarmo lidi firmy, ktera si od ČD necha draze zaplatit kazdy prd. Zde nevidim duvod, proc by ČD nemeli po SŽDC chtit klasickou komercni cenu. SŽDC nasledne muze svym zamestnancum poskytovat rezijku jako benefit.
    Jenze na tuto variantu nepristoupi odborari z OSŽ, protoze si jsou vedomi vysokeho rizika razantniho ubytku clenske zakladny a tim ohrozeni spousty teplych kresilek pro sve funkcionare…

  • V okamžiku, kdy by se zrušily režijky, množství cestovních příkazů na nařízené jízdy např. na školení či přesuny zaměstnanců zavalí účtárny Carga, SŽDC a dalších organizací. Nikdo totiž neřeší to, že zaměstnavatel sice nařizuje jízdu někam (mnohdy i přes půl republiky), ale už nechce řešit cestovné. Jsou zaměstnanci (např. mají pracoviště v místě bydliště), kteří skutečně režijní jízdné využívají jen na cestování v zájmu svého zaměstnavatele, ale tu tisícikorunu ročně platí ze svého. Byli byste i vy ochotni takto „sponzorovat“ svého zaměstnavatele? Počítám že ti největší křiklouni by ten cesťák měli vypsaný hned jako první.

  • Když už to tedy chtějí omezit jen na vlaky v závazku veřejné služby, ať je to tedy ve všech vlacích v závazku veřejné služby. Tedy Plzeň – Most, Karlovy Vary – Mariánské Lázně a od prosince pošumavské lokálky… Když ZVS, tak všechny ZVS a ne jen ZVS obsluhované ČD.

    • Proč ne, ale ať tutéž možnost mají zaměstnanci soukromého dopravce na tratích které provozují ČD, jinak nasrat.

  • Bude se stat stejne razantne postupovat i u dalsich zamestnaneckych vyhod jako pronajmy aut u zamestnancu Skody auto a dalsich zamestnancu, kteri maji zamestnanecke slevy?

    • Škoda auto dává takové benefity i zaměstnancům co jim dodávají třeba pneumatiky?

    • Škoda má poskytování těchto benefitů nařízeno zákonem? Včetně zaměstnanců cizích firem?

  • České dráhy nemají žádnou povinnost uznávat režijky „ze zákona“, to si autor vycucal z prstu, zákon nařizuje pouze slevy pro děti a možná pro držitele ZTP. Je to věc kolektivního vyjednávání, a i přes upřímnou snahu vlád i drah odbory co nejvíc rozdělit a oslabit, jsou odborové organizace na dráze naštěstí stále silné.

    • nevycucal. nastudujte si třeba rozhodnutí ÚOHS v případě rychlíků Plzeň – Most, tam je to pěkně popsáno.

  • Pane Sůra, přestaňte prosím psát, že majitelé režijních výhod jezdí ZDARMA. Nejezdí. Platíme roční paušální poplatek 1000 Kč.
    A i zmínka o tom, že pro cestu v pendolinu nám stačí „jen“ místenka je značně zavádějící.
    Místenka pro majitele režijních výhod obvykle stojí na trati Praha-Ostrava 200 kč ( běžný cestující 70kč) a na trati Praha-Plzeň je místenka za 100 kč ( běžně 35 kč)

    • A obdoba režijky pro běžné zákazníky je 20000 Kč. Ale máte pravdu, budu psát, že za zlomek ceny. Místenka je jen do pendolina.

    • Já až budu chtít jezdit zdarma tak zaplatím 19900 tudíž jezdíte zdarma zdražit aspoň na 10000 a byl by klid

    • Pane Sůra, máte pravdu. Komerční nabídka stojí 20000.
      Ale uvědomte si fakt, že je to pro zaměstnance v podstatě jediný bonus, který navíc velmi často
      hraje do karet zaměstnavateli.
      Násptupy na směnu na různá místa u jízdního personálu, přesuny strojvedoucích mezi výkony nebo dojíždění do zaměstnání i desítky km ( osobně znám cca 10 kolegů, kteří po zrušení depa v Chebu pravidelně dojíždí do DKV Plzeň, 15x měsíčně 212 km) tohle všechno
      by po zrušení režijek musel zaměstnavatel řešit jinou cestou.
      Na dráze se prostě za prací dojíždí, ale jen díky cestě „zadarmo“.

    • Pokud celoroční jízdenka „režijka“ je za 1000 Kč a komerční nabídka za 20000 Kč, tak se na mne nezlobte, ale to jedete skoro zadarmo. To je nesrovnatelné!

    • Však tu in 100 může zaměstnavatel nakoupit od ČD a dát ji zaměstnancům jako benefit za nějakou cenu nebo zadarmo

  • Ono by stačilo, kdyby měli nárok na režijku pouze aktuálně zaměstnaný. Já nevidím důvod, proč by měla mít nárok na režijku celá rodina a důchodce, který stejně po odchodu do důchodu může jezdit za půlku a poté od 70 zadarmo. Hned by bylo tak 2/3 režijních výhod zrušeno a dráhy by hodně ušetřili.

    • Pokud mate sluzebni auto jako benefit tak jezdite v nem pouze jako zaměstnanec? Nebo jedete třeba i s rodinou?

    • Služební auto není služba hrazená z daní státu, do které dostanete vstupenku za hubičku. Je to náklad soukromé společnosti. 🙂 Ten příměr režijky a služebního auta je totálně mimo.

    • To jste si asi spletl se Slovenskem, že důchodci jezdí od 70 zadarmo vlakem… tady tedy rozhodně ne.

    • No dobře, důchodci od 70 let jezdí za 1490 kč ročně. To zas není taková parda, ne?

  • Dnešní dobytčáky jsou jen pár vagónů. Zapřahejte jako dříve 10 až 11 vagónu a hned bude cestování levnější a nebude vlaky přecpané, že ani průvodčí neprojde.

  • To, že České dráhy musí uznávat režijní výhody i zaměstnancům jiných firem, je pravda, ale není tím řečeno vše podstatné. Příkladem „jiné firmy“ je například Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta ale vznikla oddělením od Českých drah na základě zákona a příslušní zaměstnanci ČD, kteří byli tímto aktem převeleni k SŽDC, na to nemohli mít žádný vliv. Takový zaměstnanec nastoupil kupříkladu v roce 1985 k ČSD, počátkem 90. let mu byla doručena změna pracovní smlouvy, ve které se měnil název zaměstnavatele na ČD a roku 2008 dostal další změnu pracovní smlouvy, kde se jeho zaměstnavatel přejmenoval na SŽDC. Přitom vykonávaná pracovní činnost je od počátku stejná (např. výpravčí vlaků). Takovému zaměstnanci by měl režijní nárok zůstat. Jiné je to ovšem s osobami, které k „nástupnické“ společnosti ČSD, tedy např. k SŽDC, nastoupily až v době po jejím založení, a před tím „na dráze“ nepracovaly. U těch je nárok na režijní jízdné přinejmenším sporný, bohužel toto rozlišení se (zatím( neuplatňuje.

    • Ono se to možná trochu vyjasní společně s národním tarifem, bude-li uplatnitelný i v komerčních vlacích. To by pak teoreticky režijka zaměstnance ČD mohla platit v Regiojetu a naopak.
      Ve Švýcarsku to tak de facto je, i když tam na druhou stranu neexistuje přímá konkurence. Nicméně ať už autobusák nebo strojvedoucí, aspoň u těch větších dopravních firem mají jako firemní benefit (nevím, zda státem nařízený) celosíťovou jízdenku platnou i na komerční (nedotované) dálkové spoje.

    • Dokážete si představit, co by to způsobilo, kdyby někdo ve stejné funkci na SŽDC režijku měl a někdo ne? To by nešlo. Buď zachovat celou organizaci nebo ji celou zrušit (popřípadě maximálně ponechat provozním zaměstnancům jako jsou výpravčí, signalisti apod., ostatním fuč).

    • Martin: Takhle do funguje třeba u ČD-IS nebo ČD-Cargo. Noví zaměstnanci režijní výhody nemají a staří ano a dělají třeba to samé.

    • Myslím, že Českým drahám by úplně stačilo, kdyby jim SŽDC za tu režijku úplně normálně zaplatila stejně, jako kdokoliv jiný, kdo si koupí aplikaci IN 100.
      Jen by vzhledem k objemu nakoupených jízdenek mohla SŽDC například dostat od ČD nějakou množstevní slevu.
      Ještě bych rád podotknul, že mnoho zaměstnanců, kteří nastoupili k jiným státním podnikům než ČSD třeba v tom Vámi uvedeném roce 1985 po revoluci prostě skončili na dlažbě – a jak ti k tomu přišli – to není argument pro zachování režijek „zasloužilým zaměstnancům“ SŽDC.

    • Radim: Tak zrovna citované ČD Cargo ty režijky před časem obnovilo, aby nalákalo nové zaměstnance. Jen potichu, pod jiným názvem a omezené jen na konkrétního zaměstnance (už ne rodinu). Ale jinak je to de facto totéž, se stejnými nároky. Kdo nemá nárok na „staré“ režijky, má nárok na toto.