Infrastruktura Železnice Zprávy

Stát chce přepnout troleje na střídavý proud. SŽDC chystá ale stejnosměrnou trať

Jednotka Regiopanter pro provoz na elektrifikovaných regionálních tratích. Foto: Jan Sůra
Jednotka Regiopanter pro provoz na elektrifikovaných regionálních tratích. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělala další krok k modernizaci trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem, kde by měla rychlost stoupnout až na 160 kilometrů v hodině. Poněkud překvapivě ji ale chce elektrifikovat na stejnosměrné napájení, ačkoliv stát ve své koncepci počítá s postupným přepínáním na střídavý proud. Chce totiž vyřešit i nedostatek elektřiny na hlavním koridoru.

Server Zdopravy.cz zjistil plán na stejnosměrné napájení ze zadávací dokumentace k zakázce na projektanta, kterou vypsala SŽDC na konci srpna.  Zakázka na projektovou dokumentaci má hodnotu 114 milionů korun.

Mluvčí SŽDC Kateřina Šubová potvrdila, že správci železnice společně s projektantem navrhli technické řešení  ve stejnosměrné napájecí soustavě 3kV, byť není v souladu se schválenou koncepcí 25kV 50Hz. A to i přesto, že původní studie proveditelnosti vyšla i se  střídavou napájecí soustavou.

„Technické řešení je navrženo tak, že umožní výhledově přepnutí na střídavou trakci bez větších zmařených investic,“ řekla Šubová. Podle ní je k takovému řešení několik důvodů. Například  ekonomická výhodnost oproti variantě 25kV 50Hz. „Dále je výhodnější z technického hlediska, a to z důvodu návaznosti na nedávno modernizovaný železniční koridor, uzly (Olomouc a Šumperk) a tratě Zábřeh – Šumperk a Šumperk – Kouty nad Desnou v systému 3kV. Nelze opomíjet i výhodnost z hlediska celkového konceptu přechodu střední Moravy na systém 25kV 50Hz,“ uvedla Šubová.

SŽDC přitom na jiných tratích, kde chystá elektrizaci, počítá už se střídavým proudem. Například z Kadaně do Prunéřova. Ústecký kraj kvůli tomu pak bude muset řešit, co s jednotkami RegioPanter pořízené z evropských peněz, které nasazují České dráhy na osobní vlaky na Podkrušnohorskou magistrálu.

„Lokálka“ jako pojistka pro koridor

Jedním z hlavních důvodů je ale i nedostatečná napájecí kapacita na koridoru u Olomouce. I proto projektanti vymysleli jednu traťovou napájecí stanici hned v Olomouci, aby mohla sloužit i provozu na hlavním koridoru. Šubová potvrdila, že je to jeden z důvodů. Přepnutí na střídavý proud později podle ní přijde jen na 20-30 milionů korun.

SŽDC přichází i s dalšími argumenty proti střídavému proudu. Limitující jsou prý možnosti ČEZ v této oblasti, navíc by  musel vzniknout takzvaný ostrovní provoz s neutrálními poli. Vzhledem k tomu, že už dnes na trati jezdí v podstatě jen přímé vlaky Olomouc – Uničov – Šumperk, neměl by to být ale z provozního hlediska problém.

„Dále jsou zde limity v územních plánech. Všechny tyto skutečnosti způsobují, že elektrizace v systému AC 25kV by byla mnohem finančně náročnější a technicky méně výhodná pro provozovatele,“ dodala Šubová. Napájecích stanic přitom bude na trati více, než kdyby se elektrifikovalo na střídavý proud. „Tento způsob je pro jednokolejnou trať výhodnější,“ tvrdí Šubová. Podle mí budou zmařené investice při konverzi Olomoucka na střídavý proud minimální.

Trať Olomouc – Uničov – Šumperk je první regionální tratí, kde se počítá s modernizací na rychlost až na 160 kilometrů v hodině. Mezi Uničovem a Olomoucí by tak vlaky mohly jezdit jen 17 minut oproti stávajícím 37 minutám.

Konečné slovo bude mít nejspíše ministerstvo dopravy. „Je v kompetenci ministerstva dopravy určit další postup přípravy a určit systém napájení. V této záležitosti jednáme. Podle toho bude i případně přistupováno k právě probíhajícímu tendru na projekt stavby,“ uzavřela Šubová.