Železnice

Start Západních expresů provází velká zpoždění. Němci se vymlouvají na neexistující výluku

Starý a nový vagon alex, foto: Netinera
Starý a nový vagon alex, foto: Netinera

Nový koncept vlakového spojení mezi Prahou a západem Čech a Bavorskem dostal hned první dny provozu velké trhliny. Zejména expresy mezi Prahou a Mnichovem jezdí s velkým zpožděním přes půl hodiny.

České dráhy problémy přiznávají, vysvětlení chce i ministerstvo dopravy. Nejde přitom jen o problémy se zpožděním, ale i jiným řazením vozů, než dopravce sliboval. Pro cestující tak aktuálně nový koncept znamená u řady vlaků velké snížení kvality.

Zpoždění v řádu desítek minut ukazují za první čtyři dny provozu statistiky u prakticky všech vlaků z Mnichova. Podle údajů v Babitronu má například první ranní expres z Mnichova v Plzni průměrné zpoždění 45 minut.  V některé dny bylo zpoždění i přes hodinu a půl.

Bližší pohled do jízdního řádu ukazuje, že v Plzni mají České dráhy velmi krátkou dobu na přepřažení mezi elektrickou a dieselovou lokomotivou. Podle jízdního řádu je sice doba dostatečná: od Mnichova má přijet lokomotiva za 10 minut před každou lichou hodinou, odjet zpět má za 20 minut Ve chvíli, kdy přijede zpožděný expres od Mnichova, nestíhá už včas odjet z Plzně zpět.

České dráhy potíže potvrzují. „Evidujeme zdržení vlaků na příjezdu z Německa z důvodu na straně infrastruktury (DB Netz), které následně z obratových důvodů lokomotiv způsobuje i zdržení vlaků v opačném směru,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Nejde ale jen o zpoždění. České dráhy nedodržují ani slibované řazení vozů. S nástupem Západních expresů se měla kvalita cestování zlepšit, v řadě případů se ale zhoršila. Nejde jen o expresy do Mnichova, ale i Západní expresy do Chebu či rychlíky vyšší kvality z Prahy do Plzně a Klatov.

Na nich se stále objevují například nemodernizované vozy první třídy řady A nebo i některé vozy řady B. Stejně tak u spojů z Mnichova, které vypravují České dráhy ve spolupráci se společnosti Länderbahn. „Je pravdou, že jsme po přechodu na nový jízdní řád 2018 zaznamenali některé problémy u spojení Západní expres především ve směru z / do Mnichova. Skutečně se jednalo o různé technické závady na zahraničních vozech, například problémy s topením, osvětlením, toaletami. V prvních dnech jsme proto vystavovali i náhradní vozy na tyto vlaky,“ dodal Štáhlavský. V dodatku smlouvu s ministerstvem dopravy se přitom na Západních expresech ČD zavázaly k nasazování určitého typu vozů, ty ale u řady vlaků chybí.

Koncept Západních expresů vznikl na objednávku ministerstva dopravy. „O vzniklé situaci víme, ČD už jsme v souvislosti s tím požádali o bližší informace,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Mluvčí Länderbahn Christine Hecht tvrdí, že zpoždění mimo jiné způsobují stavební práce mezi Plzní a Domažlicemi. „Vlaky z České republiky přijíždí do Německa se zpožděním. K tomu navíc probíhají drobné stavební práce mezi Furth im Wald a Schwandorfem, které způsobují také zpoždění,“ dodala Hecht.

Mezi Plzní a Domažlicemi aktuálně žádné omezení není, osobní vlaky jezdí s minimálními zpožděními. Podle mluvčí za problém mohou i stavební práce na trati mezi Hofem a Mnichovem, k expresu z Prahy se totiž připojují tyto vlaky v Regensburgu. „Žádáme cestující o určitou trpělivost,“ dodala. „České dráhy jsou ve spojení s Länderbahn a situaci s německým partnerem řešíme tak, aby co nejdříve došlo ke zlepšení provozu jak v oblasti kvality nasazeného vozidlového parku, tak ve zvýšení přesnosti spojů, a to co v co nejkratším termínu,“ dodal Štáhlavský.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Max
Host
Max

Mě by zajímalo kde skutečně to zpoždění vzniká dnes sem na idosu sledoval první vlak z mnichova jel až do Furth i Waldu jel na čas pak se objevila hláška aktuální info ze stanice Česká Kubice byl skutečný čas odjezdu psán v 8:16 ovšem napsáno už v 8:06 pak to bylo najednou skutečný v 8:28 napsáno ve 8:32 je 40 a vlak je domažlic pasenice co dělal na hranicích skoro 40 min by mě fakt zajimalo.

Max
Host
Max

Ve 13:10 zpátky na Domažlice z Plzně jen 10 min spoždění to už se dá i tolerovat. Kde vzali druhou Alexovskou mašinu čert ví ale na nádraží v Plzni byly 2. Tak snad čD problém se spožděním zazáplatovali.

řazení vagonu je mě absolutně šumák a co se týče úkldu tak je tu čisto.

Tk snad to drahám vydrží .

Jiří
Host
Jiří

U příjezdu ze zahraničí příjezdy takto prapodivně skáčí. Jedná se o plánované časy podle toho, jak vlak jede Německem. Bohužel informace nejdou ze všech německých stanic, takže proto jsou změny takto nárazové. Z GRAPPu (provoz.szdc.cz/grapp) se pak dá vyčíst i to, z jaké stanice informace jsou. Jedná se o stanice, kde vlak zastavuje, tedy Regensburg Hbf., Schwandorf a Cham. Furth im Wald jsem tam nikdy neviděl, ale zřejmě i ten.

Martin
Host
Martin

Ta mašina je ve smlouvě s Alexem, protože tvůrci GVD nejsou úplní pitomci a ví, jak to z Německa jezdilo dřív. 🙂

Kájínek
Host
Kájínek

Jel jsem Ex do Mnichova, z odjezdem z Prahy 13:33 dne 12.12.
Vozy německého dopravce ALEX vůbec netopily a všichni byli nuceni přemístit se do českých vozů – ty naštěstí topily.
a to byla venkovní teplota +5 st.

JOHNNY
Host
JOHNNY

Vzdyt hned pod pisu ze Alex je TOTALNI tragedie!!!

JOHNNY
Host
JOHNNY

Alex je totální TRAGÉDIE!!!! Smrad ze záchodů, bordel ve vagonech, vagóny starý a neudržovaný. Zalatý Český Dráhy – já do toho vagónu od Alexe vlez v Regensburgu jenom na kukačku – a zhnuseně jsem zase okamžitě vylez. Hodně zajímavý bylo že Němci nastupovali jenom do těch vagónů od ČD!!!!!, který byly kvalitativně (stářím, údržbou, čistotou, atd.) na absolutně NESROVNATELNĚ VYŠŠÍ ÚROVNI NEŽ Alex !!!!!

Jiří
Host
Jiří

Ta žlutá cedulka na dveřích to vystihuje. Není výjimkou, že ze 4 dveří fungují jedny…

Tonda
Host
Tonda

Dnes ráno k tomu všemu ještě spadl u České Kubice na trať strom. Takže se vše znásobilo.

Tonda
Host
Tonda

I kdyby v Plzni byl jeden Herkules navíc tak ve většině případů strojvedoucí je na tom rychlíku proti a vrací se zpět do Německa. A strojvedoucích kteří na 223 mají zkoušky je mimo turnus pár…..

redakce
Člen

Strojvedoucí se klidně mohou během cca 2 minut vyměnit cestou tam, kde by ty vlaky křižovaly – při provozních poruchách se to tak dříve běžně dělalo (a to tehdy ještě ani nebyly žádné MT a podobné komunikační prostředky, jejichž prostřednictvím dnes je možné taková řešení snadno připravit a zorganizovat), ale po „rozkulačení“ české železnice a vzniku několika oddělených dispečerských aparátů už asi nelze zařídit ani to …

Anjel777
Host
Anjel777

Dnes Západní expres 358:Z Prahy 9:38 +5 min,prích.do Plzne 11.01 +3 min a pozor odchod z Plzne do Domažlíc až o 12:03 ,+53 min

To akože Plzeň nemože nasadiť brejlovce do žst.Furth im Wald ??? Veď aj prestížne vlaky Orient expres vozili z Plzne do Bavorska brejlovce.

Alexandr Sýkora
Host
Alexandr Sýkora

Brejlovec to podle vás doveze do Furthu a potom co?

Tomáš
Host
Tomáš

Jo, ten nový gvd je fakt bezva. Němci to mají na háku, půlhodina žádný čas. V Plzni dosud není Herkules od Alexu, takže se to pak přenáší i na vlaky z Prahy. Přitom z Prahy to jezdí do Plzně tak nějak na čas. Co mě osobně štve nejvíc je, že se to na Domažlické přenáší i na Os, takže není výjimkou zpoždění 20 minut.

ladys
Host
ladys

Pokud si řazení vlaků západní expres směr Mnichov -Praha a zpět nevycucaly ČD z prstu, což opravdu nepředpokládám, tak se DB chovají pokrytecky a na nízké kvalitě vozového parku na těchto vlacích mají největší podíl. vozy DLB ABbmdz a B 2190 měli být řazeny už od nového j.řádu, ale skutek utek.11.12 u vl 351 nebyly zařazeny vůbec a začínají se objevovat jako náhrada ,,staré“ Alexy,což byly jedny z nejhorších vozů na mezinárodních vlacích do české republiky.DB se zatím chová velmi nekorektně, protože svádí problémy s řazením a hlavně se zpožděním na ČD, což až taková jejich pravda není.

Michal
Host
Michal

Vlaky Alex jsou provozované německou společností Länderbahn, která je vlastněna přes Netineru italskými státními dráhami.
DB s tím nemají nic společného.

ladys
Host
ladys

aha takže se DB omlouvám, za to, že nejsou vozy na západních expresech do a z Mnichova mohou taliani….:-) 🙂

Petr
Host
Petr

Schválně jsem se na gvd.cz koukal na oběhy, to by nebylo možné prohodit lokomotivy, vždyť jeden Herkules má celý den pohotovostní v Plzni. Je zpoždění, vyjede z pohotovosti a zpožděná nastoupí do pohotovosti a při dalším obratu se prohodí…

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Problém je, že tam reálně není.

Martin
Host
Martin

To od ČD není dobrý nápad, žádat cestující o trpělivost.

Jiří
Host
Jiří

To máme najednou inženýrů, když zdroj informací berete z GVD.cz. Ne náhodou je oficiální zdroj zaheslován.

Kde vezmete strojvedoucího?

peter
Host
peter

Proč byl namísto Jan Hus, Franz Kafka a Albert Einstein vynalezen podivný název „západní expres“? Proč je něco dobrého?

Matěj
Host
Matěj

To pro zpřehlednění situace cestujícím. Zavede se tak jednotná značka, což bude mnohem přitažlivější. Nemá smysl nazývat každý vlak jiným jménem, když všechny jezdí ve stejné trase, se stejnou soupravou a v pravidelném taktu.

peter
Host
peter

do @Matej:

Ale proč? Je lepší, když má každý vlak jméno, protože pak víme, který vlak jedeme!

redakce
Člen

Až na to, že ty vlaky ve stejné trase jedou všechny jen v úseku Praha – Plzeň a opačně – pak už jede každý jinam, i když má stejné jméno, takže to cestující spíše mate, než aby jim to zjednodušovalo situaci …

peter
Host
peter

Je škoda, že české železnice dělají chyby jako polská PKP Intercity, která také vyloučila jména ve rychlikach a po roce je obnovila. Protože si cestující zvykli na jména a nepřijímali takové podivné změny.

Jan
Host
Jan

Jel jsem tímto tuším „soukromým“ dopravcem. A zlaté dnešní ČD. V kupé byl celkem bordel, nepovysavané sedačky. A ještě smrad. Tak nevím, jestli je někdo pročůral. Výhodou byla silná diselová lokomotiva. A německá infrastruktura na defakto 130 místy 120 110. A především, je tam PZB! Na české straně převážně 70, místy 90. Po které se vlak ani nehnul. V porovnání s opravenou třetinou Opava Krnov na 120km/h, staré asi rok je vidět, že jejich kvalita prací a přesnost kolejí je asi tak 300%

Elb
Host
Elb

On je i dost rozdíl v čem člověk jede..

Jan
Host
Jan

Jel jsem tímto tuším „soukromým“ dopravcem. A zlaté dnešní ČD. V kupé byl celkem bordel, nepovysavané sedačky. A ještě smrad. Tak nevím, jestli je někdo pročůral. Výhodou byla silná diselová lokomotiva. A německá infrastruktura na defakto 130 místy 120 110. Na české straně převážně 70, místy 90. Po které se vlak ani nehnul. V porovnání s opravenou třetinou Opava Krnov na 120km/h, staré asi rok je vidět, že jejich kvalita prací a přesnost kolejí je asi tak 300%

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Šmankote, cestující ani moc nezajímá jestli jede v tom či onom voze, nebo co je táhne za superlokotku, chtějí hlavně teplo, čisto a jízdu načas podle jízdního řádu, příp. pak wifi a nějaký ten servis (a jak vidno, hlady a žízní dnes rozhodně nikdo netrpí, i kdyby žádný servis ve vlaku nebyl).

noerf
Host
noerf

DB jezdí trasu Praha – Mnichov autobusy bez dotací, neboť na stávající infrastruktuře není vlak konkurenceschopný. MD zadalo bez výběrového řízení expresy ČD a ty na to nemají vozy, neboť nejkvalitnější vozy posílají do Ostravy, Brna a na Zlínsko, kde jezdí konkurence.
První otázka je ale hlavně smysluplnost expresů, když lokomotiva táhne 4 vagony, tak je to dle mého názoru zhovadilost,

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Vlak Praha – Mnichov je vlastně spojení řady relací, z nichž pouze koncové body Praha a Mnichov jsou v přímé konkurenci autobusů DB. Do budoucna je potřeba zkrátit čas jízdy tak, aby byl srovnatelný s automobilovou dopravou, nikoliv pouze autobusovou. Ta má oproti autům výrazně menší podíl na trhu a je spíš pro sociálně slabší vrstvy.

Matěj
Host
Matěj

Kdyby na to neměly ČD vozy, tak to řazení tak nenaplánují. Lepší vozy jezdí i k nám do Ústí nad Labem, kde žádná konkurence není. Na vámi zmiňovaném Zlínsku kunec konců dnes už taky ne.
4-vozové soupravy rozhodně smysl mají, neboť cestujícím je třeba nabídnou velkou frekvenci spojů. A s dnešní frekvencí by se (zatím) delší soupravy nenaplnily.

Elb
Host
Elb

Nejkvalitnější vozy vždy jezdily do Berlína a Vídně, konkurence nekonkurence, kdy srovnávat vozy pro Berlín se Zlínem a Bratislavou je horší než jabka s hruškami..
A co teprve 3-6 vozové expresy nebo kapacita nabízená tomuto ekvivalentu i vyšším počtem vozů kolem České Třebové..

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

„Vlaky z České republiky přijíždí do Německa se zpožděním. “

Pročpak asi… Neuvěřitelná drzost, jak odněkud z Balkánu.

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Zacyklené zpoždění z důvodu opožděného příjezdu ze sousedního státu

Honza
Host
Honza

Poslat tam místo minulé zpožděné soupravy Béčka se asi ČD už neodváží…